Gracias!

Dec 2, 2011

Soto MY Version (Versi Marya Yusof)

Assalammualaikum & Hola Amigos!


MY Soto
Rasa teringin nak makan soto...dulu bile balik je umah mak dekat Kg Merbah, mesti nak singgah kedai Cik Sal ( Mak Shahamdan) yang dekat balai raya tu, nak makan soto atau sate (Satay)... Rasanya sate kat situ je yang sedap...Soto dio pun sodap!

Tapi Cik Sal punya takde bergedil...heheheee...

Begedil Ranggup

Soto MY Version

Bahan-bahan:

Nasi himpit
Ayam goreng yang disiat-siat halus (tulang ayam yang tinggal campur dalam kuah)
Suhun Goreng
Sambal Kicap
1 batang daun bawang
Tauhu goreng- dipotong dadu
Tauge dicelup dalam air mendidih

Untuk Kuah

1 sudu ketumbar (dikisar)
1 sudu jintan hitam/putih (dikisar)
1 bungkus sup bunjut
1 batang serai-diketuk
2 inci halia-dihiris nipis-nipis
1 sudu lada sulah
1 sudu makan bawang putih & merah yang dikisar
Garam secukup rasa
Tulang ayam dari ayam yang digoreng dengan kunyit
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara memasak:

Panaskan minyak dalam periuk... Tumis semua bahan yang dikisar sehingga naik bau...masukkan serai... kemudian masukkan air serta tulang ayam tadi... Masukkan sup bunjut...biarkan sehingga mengelegak...selepas itu masukkan lada sulah dan garam secukup rasa... Hidangkan bersama-sama nasi himpit, ayam yang disiat, suhun goreng, taugeh, tauhu goreng dan sambal kicap serta begedil... taburkan daun bawang sebagai hiasan...

Resepi untuk Begedil Ranggup pula...

Bahan-bahan

2 biji kentang -direbus & dilecek
Daging ayam cincang (guna daging pun boleh)
Sebiji telur (well beaten)
1 tangkai daun ketumbar (di racik halus)
1 sudu lada hitam yan dikisar
Garam secukup rasa
Bread crump
Minyak untuk menggoreng

Cara Membuat

Campurkan kentang rebus, daun ketumbar, daging ayam cincang, lada hitam dan garam dalam mangkuk...kemudian bentukkan bulat-bulat leper...celupkan ke dalam telur yang dipukul tadi... selepas itu salutkan dengan bread crump... goreng dengan minyak yang panas...sedia untuk dihidangkan bersama-sama soto tadi...Iman sangat suka begedil ni...


P/S: Leceh bab nak siat-siat ayam tu... ketuk & cincang pun boleh...lagi senang... 

2 comments:

wan nurul hezrina said...

mmg suka blog ko nie kak.penuh ngan resipi..kalau makan soto,takder begedil mmg bukan soto namanya..kalau org indon panggil bakso kan kak?

MaryaYusof said...

Wan...yela wan...adoyai...hari2 kena masak...xde story lain da...kih kih kih...

Bakso...bukan dgn bebola daging ke...penah jgk mkn tp xkena dgn selera sgt la...hehehe...mungkin tak kena cara memasaknyee..