Gracias!

Dec 9, 2011

Harum Sundal Malam

Assalammualaikum...

Hola Malasia!

Semalam telefon mak, rindu bile dengar suara mak... First things yang mak cakap, pasal bunga melur yang aku tanam dulu... Mula-mula aku niat bagi kat angah - transfer ownership... yelah, daripada terbiarkan... Tapi aku tak tahu pulak angah berbagi-bagi dengan mak... Mak dah tak berapa kuat nak tanam & jaga bunga-bunga ni... so, aku takdelah offer pada mak at first place... walaupun tahu mak mesti suka punya...

Tup tup mak cakap, "Mar, pokok bunga melur ko banyak keluar bunga... banyak sangat bunga Mar...," Rasa nak meleleh airmata aku ni bile mak cakap macam tu... Aku rasa mak rindu kat aku tapi tak tahu nak cakap macamana, biasalah mak... agaknye, bile tengok bunga tu seolah-olah pengganti aku... yelah akukan gile dengan bunga-bunga ni... 

Teringat masa kecik-kecik dulu, kalau mak pergi kerja aku mesti pesan kat mak mintak tolong kutipkan bunga kemboja kuning (frangifani) yang gugur kat tengah jalan dapur rumah orang... mak biasa lalu kat situ bile nak balik ke rumah dan setiap kali mesti tak lupa bawak balik untuk aku... Aku suke je berangan selit bunga tu kat telinga...konon-konon ayu sangatlah...hahaha ~

Buruk dah gambar lama ni ~
Aku suke jugak cium-cium bunga-bunga ni sampai pernah arwah abah tegur... tak elok cium bunga tu sangat sebab manatahu ade penyegat atau semut dalam bunga masuk pulak dalam lubang hidung kang...hihihi...

Who can forget their childhood memory? So sweet, and still fresh in my head...

Bile tengok bunga-bunga yang blooming dekat sini sedikit sebanyak terubat jugak rindu pada bunga-bunga aku dulu...

Pokok bunga harum sundal malam

Dulu mak ade tanam bunga harum sundal malam tau... Nama saintifik atau nama lainnya aku tak pastilah pulak... Bunga ni mak tanam sebelum filem Pontianak Harum Sundal Malam tu ditayangkan lagi... the flower really exist... bunga ni bile siang die tak kembang & berbau but bile malam...bau die toksah nak cakap, sangat harum & sometimes...eerie...sebab tulah agaknye die dipanggil Harum Sundal Malam...
Tapi bagi orang yang dah tahu & biasa tak kisah dah.... Ramai yang mintak benih pada mak sampai naik merajuk pokok tu...

Guess what?!

Dekat Lima ni bersepah-sepah bunga ni ditanam... dekat compound apartment yang aku tinggal sekarang ni pun ade... I'm quite surprise... ingatkan bunga ni ade wujud di negara beriklim seperti di Malaysia je...heheheee...

Sempat snap masa on the way ke ofis Mr Hubby semalam

Dekat sini pokoknye lebih rimbun lagi... mungkin sebab cuaca kot... lepas tu siap ade buah pulak... Actually I'm not so sure adakah itu buah atau putiknye...

Berbuah

Di dalam kawasan rumah

 

Pokok menjalar ni nampak cantik pulak... Tu yang snap...

Oklah... Selamat berjumaat semua...

Ciao!


2 comments:

mummyrinazone beauty said...

mcm lukisanlah pokok2=)ko minah bunga btllah=)hikhik

Unknown said...

Wan: Heheee