Gracias!

Mar 18, 2012

Puisi ke? : Ada Manusia...

Assalammualaikum....

Buenas!

Dalam dunia ni ada manusia,
Yang suka mencari dan mengintai saudaranya,
Melihat apa yang lebih apatah lagi kurangnya,
Sengaja mengorek-ngorek cela mereka...

Dalam dunia ini ada manusia,
Gemar melihat kejatuhan siapa-siapa,
Kerana dia ingin dipuja,
Walau diri entah apa-apa...

Dalam dunia ini ada manusia,
Suka membanding-bandingkan kehebatannya,
Menonjol-nonjolkan kelebihan yang ada,
Walaupun sebenarnya apa pun tiada...

Dalam dunia ini ada manusia,
Rasa dengki, cemburunya sangat ketara,
Sanggup berbuat apa sahaja,
Demi mencari redha manusia...

Dalam dunia ini ada manusia,
Kenapa tidak menerima sahaja,
Kurang lebih hanya sementara,
Tidak kekal selama-lamanya...

Ya Allah, peliharalah kami dari sifat dan manusia-manusia ini...
Amin Ya Rab ~

--------<----<---;@

P.S. Jangan bandingkan kehidupan kita dengan orang lain kerana kita tidak tahu apa yang mereka lalui... 
P.S.S. Cemburu, iri hati hanya memakan diri... Terima diri seadanya, syukur atas apa yang ada....
P.S.S.S. Bersihkan hati, jiwa tenang... Maafkan semua orang :)

Buenas Noche Peru! Sleep Tight, Sweet Dream... xoxo!




33 comments:

Juliet_iRa~" said...

setuju..:)

bersyukurlah dengan apa y ada..

berusaha la untuk dapatkan y lebih baik..

berdoalah kepada Yang Maha Esa..

:D

.:fyzz:. said...

puisi nih mmg memberi seribu makna yg tersirat..betul2..saya setuju dengan kata2 @ps marya tuh..jgn bandingkan kita dengan org lain..

jadi diri kita...berusaha utk berubah ke arah kebaikan..bukan ke arah kemunduran

Ibuhani said...

As Salam Marya.....puisi sebelum tdo ye. Mmg bagus n digalakkan sebelum tdo kita meminta maaf n memaafkn orglain. Krn tiada siapa yg tahu tdo kita mgkn utk selamanya!

Huda said...

Puisi buat sendiri ke? Nice!!

blog-tips-kurus said...

... maafkan semua org sebelum tidur malam..

Ariff Budiman said...

Salam
Manusia tidak pernah berpuas hati selagi apa yang di hajati tidak di perolehi. Kalau tak dapat mulalah berdengki. Moga Allah jauhkan kita semua dari penyakit hati ini

~najwa~ said...

betul tu,


bersyukur dgn apa yang ada...
ikhlas..
insyaallah tenang~

NOOR FATIN said...

bersyukurlah dengan apa yang kita ada, ada kelebihan ada kekurangan.. smuanya allah yg tentukan :)

MulutPayau said...

bersyukur dgn apa yg ada....dan hadapi hidup ini dgn tenang ....

AmirFX said...

Salam.. Hola Marya! Buenas dias.. Manusia mmg bermacam2 ragam..

anisalya said...

betul la tu. jgn nak bandingkan apa yang kita ada dgn apa yang orang lain ada. terima semuanya sebagai rezeki drpd Allah SWT.

Mama2Q said...

wah dah dok peru nasib baik lum lupa puisi melayu...

p/s: puisi itu sgt baik, dan apa yg tersirat adalah lebih baik...TQ for the reminder...

Imaan09 said...

slm sis marya.. dapat mana puisi nye? sis marya buat apa kt Peru ek?kerja ke? ke buat PhD..?

Asmara said...

Alhamdulillah.. bersyukur dengan apa yg ada kan. setiap org mmg ada kelebihan dan kekurangan. Moga kita semua terus diberkati dan dirahmati. Amin..:)

IntaNBerliaN said...

semua rezeki tu dari DIA.. xyah nak banding2 or cemburukan.. yg penting kita tu kne usaha lbh lg utk dpt rezeki mcm org lain jugak.. :-)

Nida said...

Dalam dunia ni ada macam-macam jenis manusia, ada yang menyenangkan dan ada yang menyakitkan...

wahida said...

ko cipta sendiri ke puisi ni nok...
hebatnya ko...tabik spring...

betul tu, bersihkan hati, jiwa akan tenang lepas tu...

norhidana said...

Salam kak...

best puisi akak tu... mmg betul sgt pun
kt dunia nih payah kite nk jmpa org yg takde rasa dengki iri hati,yg betul2 ikhlas...

skrg nih kalu mcm rasa jeles je msti dana muhasabah dlm diri... ckp dlm hati ... ish biarlah rezeki org.. dosa je aku jeles

|| NaFiRaa || said...

Salam Marya.. moga kita semua dijauhi dari penyakit2 hati itu.. tak baikkan~ hidup kena selalu bersyukur~

maszmadi said...

sempat mengarang puisi yerk...

Pok Amai-Amai said...

Betul! Tapi tuhlah kan? Manusia tu tak sempurna. Yg buruk itu yg suka dari yg keindahan hati.

Tapikan, pandainya awak berpuisi. Masuk je ritma tu. Suka sgt!

=D

maszull said...

assalamualaikum Marya...seronok baca puisi ini...:)

Puan Kutu said...

dalam dunia nie mmg tak boleh lari dari org yg begitu.harap2kita tak tergolong drnya..harap2 juga dijauhkan dr org begitu.bersihkan hati Insyaallah..:)

msredcheesecake said...

org camni mmg banyak... tak terlayan... minta tak jadi camni...

Hanis Azla said...

puisi yg indah.. sebelum intai orang lain perlu cermin diri kita dulu.. klu org yg diintai lebih baik kita bersyukur.. klu org yg diintai lebih kurang, bersyukur juga..

ps : sorry marya, akak tak dpt pun msg address di FB? dah hantar ke?

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

smile (^________________^)

ct rahani said...

betul tu sis.. setuju sgt2.. :)

geraugebang said...

seksa nak menghafal kat bawah tu, cik adik oooi...letih den

sudipVSsenduk said...

ukur baju di badan sendiri & bersyukurlah dgn rezeki yg Allah beri

Ms Fai said...

mohon agar Allah lindungi kita semua daripada perkara buruk tersebut... semoga kita menjadi umatNya yang sentiasa dirahmati...

mode sekarang: tengah belajar mendidik diri untuk maafkn kesalahan org setip mlm sbelum tidur. selalunya tak sempat nk pikir apa2. letak kepala je terus "hilang". hihi... ;)

Mama Ema said...

puisi yang menarik

dela said...

setuju... syukur dgn apa yg ada... insyaAllah berkat

ikatankasihku said...

motivasi yg cukup positif :)