Gracias!

Mar 9, 2012

Mamá, Madre & Mummy!

Assalammualaikum...

Hola mi amor!

Salam Jumaat... Sekarang Malaysia semua sedang nyenyak dibuai mimpi indah, waktu ni saya baru je lepas lunch sambil berehat-rehat menonton Disney Junior with Iman... Taknak tidurkan dia banyak-banyak waktu siang sebab nanti malam dia tidur lewat...

Tersentuh hati saya bila membaca Harian Metro hari ini, tak sanggup saya nak paparkan cerita tersebut... Boleh baca sini... Kenapa seorang anak boleh bertindak sedemikian rupa? 

Saya seorang ibu, saya juga seorang anak... Kita tak tahu nasib kita nanti... Tika dan saat ini, saya rasa sangat rindu dengan mak saya... Rasa nak peluk, sujud & cium kakinya... Saya bukan anak yang sempurna tapi saya tak sanggup melihat seorang ibu diperlakukan begitu...

Marilah kita doakan yang baik-baik buat si anak... Semoga Allah bukakan hatinya untuk menjemput dan memberi kasih-sayang kepada ibunya kembali... Ya Allah, engkau kasihanilah dia... Jika tidak, alangkah ruginya dia walau apa jua alasan yang diberikan...

Ibu bapa umpama wali Allah, doa mereka setanding doa nabi pada umatnya... Kadang-kala kita lupa, apa yang kita perolehi hari ini bukan sahaja atas usaha diri sendiri, tapi dari doa mereka... Walau bagaimana buruk pun ibubapa kita, mereka yang melahir dan membesarkan kita bagai menatang minyak yang penuh... Mereka memberi perlindungan pada kita sehingga seekor nyamuk pun tak dibenarkan hinggap ditubuh kita... 

Ingatlah, doa seorang ibu sangat hebat! Boleh jadi penawar juga racun yang berbisa... Saya ingin berkongsi dari pengalaman saya sendiri, kejadian yang berlaku dalam keluarga terdekat... Seorang ibu yang suka menyumpah-nyumpah anak... Pada suatu hari tidak tahu dimana silapnya, si ibu mengeluarkan kata-kata, "Pergi mampus!" pada anak, petang tersebut benar-benar anaknya pergi meninggalkan dunia ini kerana dilanggar lori... Kata-kata dari mulut seorang ibu amat dashyat kesannya... Ingatan buat diri saya sendiri juga...

Pernah suatu hari, sedang saya memasak Iman merengek-rengek nak makan buah epal... Saya kata nanti dulu umi sedang masak, tapi Iman sort of memberontak... Saya yang waktu itu agak marah berkata , "Tak baik Iman buat Umi macam tu, nanti Allah marah, bila Allah marah nanti badan Iman sakit," Selepas itu, sewaktu Iman ingin mengigit buah epal secara tak sengaja die tergigit lidahnya sendiri sehingga berdarah... Ya Allah, saya tak bermaksud ingin tubuhnya benar-benar sakit... Mungkin kebetulan sewaktu saya berkata-kata, pintu langit terbuka, kata-kata saya menjadi doa... Sekejap sahaja termakbul... Bisanya lidah seorang ibu! 

Hati-hatilah sahabat, kata-kata kita kadang-kala menjadi doa dan dimakbulkan Allah... Kerana itu kita disuruh cakap yang baik-baik sahaja...


Buku ini saya beli masa di Malaysia, seorang lelaki tua datang ketuk pintu rumah... Disebabkan kasihan saya membeli walaupun harganya mahal jika dibandingkan jika dibeli di kedai buku... Sangat bagus dibaca bagi melembutkan hati kita... 


Mak dan mak mertua sewaktu menghantar kami ke airport sebelum berangkat ke Peru... Miss both of them a lots! Semoga Allah panjangkan usia mereka & dikurniakan kesihatan yang baik... Ameen! Ada orang cakap rupa mak saya & mertua sama :)


Gambar semasa hari raya tahun lepas... Dari kiri abang saya no. 4 dan kakak saya no. 2...Tak tahu bile boleh beraya bersama lagi... :(  Buat abang-abang dan kakak saya, sayangi emak, kasihanilah dia & berikanlah apa yang mampu kerana dia tak mungkin hidup untuk seratus tahun lagi... Selagi dia masih ada, doanya sangat makbul! Doa seorang ibu! Tak perlu jumpa imam, ustaz, tok bomoh, tok pawang dan sebagainya... *Memang tak pergi punkan...hikhikhik... ;)

Mi familia- Sebahagian adik-beradik, ipar duai & anak-anak buah tersayang!

Gambar sewaktu menyambut ulang tahun kelahiran emak yang ke-70 tahun lepas di Bagan Lalang... Tahun ni, bulan ni umur emak 71 tahun, Insya'Allah... Semoga mak sihat & ceria selalu :) Esok pulak, 10/3/2012 hari jadi Dedeq (Arif Shafiq) yang ke 5 kan...hikhikhik...Ucu lupalah umur Dedeq... Dedeq yang baju merah berseluar jeans tu... Dedeq lahir tak cukup bulan, semoga Dedeq jadi anak yang soleh, belajar rajin-rajin & makan banyak-banyak sikit! Ucu tak dapat nak bagi hadiah tapi nanti boleh mintak kat ayah ye...hehehe!
Loves xoxo! 

Esta bien, chao~

P.S. Raya tahun ni memang tak balik, kemungkinan tahun depan pun tak dapat balik time raya... Harap-harap adalah perubahan pada pekeliling tahun depan... Sekali balik lebih kurang RM9,000 seorang... Tak berbaloi... Sabarlah wahai hati :(



29 comments:

Nazayiena said...

Hargailah dan berbaktilah pd ibu sementara masih ada agar hidup kita sentiasa diberkati.....
Ya lah Marya sama muka ibu dan MIL Marya.....

Tea said...

Tgklah brtapa danggup biarkan mak begitu.. Semalam sgt emosi menonton videonya sehinggakan tokey hotel dan pekerja2 berbangsa cina di situ boleh mengerti dan explain kepada pegawai apa yg dia maksudkan.. Trngok mcamana bangsa lain danggup jaga berak kencing mak kita yg uzur... Kita kecik2 dulu baru lahir dah boleh basuh sendiri ke..? Sgt emosi.. Sedih..

ikatankasihku said...

sy pon ada buku tu jugak, tapi belom habis baca lagi..

ramai jugak ahli keluarga ye..happy family..

mak ai, byknyer, 9ribu sorang..*pengsan*

anisalya said...

kita nak tuduh anak tu lebih2 pun tak boleh jgk. tp walau apa pun, kesian kat emaknya.

memang sedih duduk di perantauan kan? tp pengalaman tu kalau tak rasa sekarang, entah bila lagi blh rasa kan?

aReLaN said...

mahalnya tiket.saya rindu mak saya.waaaaaa

Zefa NorAsmara said...

Ada terbaca di FB, anak makcik tu meninggal kemalangan. Tak tahulah kesahihannya.. semoga kita diberi kesempatan utk berbakti kpd ibu masing2.. insyaAllah..

ps: 9000 seorang? wow!!!

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

pun baca metro psl anak tinggalkan ibu tu,
mmg x patut.. kenyataan lain plak si anak arini.. entahlah, nauzubillah benda ni terjadi kat kite..

benda ni karma taw, kalo kite jaga mak kite baik, sudah tentu anak kite jaga kite nnti baik2 gak.. =)

tape x leh blk raya pun, keep on koling aje la.. x pun skype.. heheheh

ShimaSalleh said...

shima pun ada post psl berita tu kat blog. Mmg sakit hati sgt! Shima plak time marah suka sgt pki perkataan jgn hukhuk..
Psl raya... shima pon umpama dh ada ank ni br merasa raya sekali! Harap sgt thn ni dpt merayakannya dgn meriah! Asyik coti raya je sebb dok beranak je huhuhuhu

radziah AR said...

ada terbaca tadi, anaknya kata bkn niat, sbb hidup susah. dia nak ibunya hdp senang, entah,

syukur MY masih ada ibu, akak tidak smpat berbakti pada ibu & ayah kerana mereka pergi tatkala akak masih di universiti. mmg sedih bila tgk org makan di kedai, bawa ibu, pergi jalan2, bawa ibu, akak tak sempat ...

Asmara said...

beginilah kita sebagai perantau. rindu dgn ahli keluarga. walau tengok tiap mlm tp tak sama dengan bertentang mata secara real. huhu..

Kamalia said...

sayakan marya,bila nak org duk sibuk share kisah makcik tu,saya taknak baca pun..saya taknak sedih dan tak nak bersangka buruk kepada si anak itu..
betul,kata-kata emak seumpama doakan..semoga kita semua(para ibu)sentiasa beringat untuk bercakap benda yg baik2 jekan..
psstt..saya dengar opis lama marya dapat 5bulan bonus tu..hehe,kayola si Nora..:p

de engineur said...

kasihan betul ibu yg diperlakukan demikian.
Memang tak berhati perut buang emak mcm tu

Daddylicious said...

oleh itu yg mana2 adalah IBU maka hati2 dgn setiap perkataan kamu kerana setiap darinya pasti dimakbulkan dgn tahap segera...IBU mmg sangat power!

TABIK PARA IBU!

Gen2Merah said...

tergamaknya ada ibu macam tu..

MulutPayau said...

akak pun ada buku tu.....mmng sesuai sngat dibaca....

Sedih jugak baca kisah tu..Sayangilah ibu bapa kita selagi mereka masih ada....

Puan Kutu said...

dh org kata muka marya n hubby sama estilah muka mak n mertuanya pun sama.hehe..

terima kasih atas peringatan,kadang2 kita sebagai ibu terlanjur juga bicara sama anak2..

hargi jasa dan pengorbanan ibu selagi mereka masih ada.macam sy dh tak ada mak,cuma menumpang kasih pada ibu mertua..:)

msredcheesecake said...

saya bukan anak yg perfect tapi sy tak kan buat mak sedih macam tu sekali....

Ira Nira said...

iye kasih ibu sapai syurga..sedih bca entry ni..tringat sgt kat mak wlupn duk serumah...nira doakn sis murah rezeki N dpt blik mlysia taun ni AMiiiin =)

Ira Nira said...

iye kasih ibu sapai syurga..sedih bca entry ni..tringat sgt kat mak wlupn duk serumah...nira doakn sis murah rezeki N dpt blik mlysia taun ni AMiiiin =)

dela said...

meriah kan dapat berkumpul begini.. trus trgtkan fmily akak... :(

maszmadi said...

jangan lah buat mak kita sedih kan.. huhu teringat mak kat kampung...

CaDLyNN said...

untung sangat sape2 yg still ade ibu..hargaila mereka...

jgn tunggu sampai dah kehilangan baru nk hargai..time tu dah terlambat..huhu..

rindu arwah mak :(

Bulan Syurga Firdausi said...

selamt hari lahir macik :) selamat hari lahir jgk dedeq hehehe smga bjaya dunia akhirat! mmm ramai jgk e fmly akak...

ieda said...

walau bagaimana jahat sekalipun ibu .. itu dosa antara dia dan allah .. kita sebagai anak x der hak nak hukum ..

redha allah adalah bila kita mendapat redha ibu bapa terutama ibu kita .. inikan nak menderhaka .. huhuh
minta dijauhkan ..

Mariambebakar said...

Subhanallah, entry Marya ni menginsafkan diri yang selalu alpa..Kasih ibu tiada batasnya.

AmirFX said...

Salam.. Hola Marya! Selamat hari lahir untuk makcik dan dedeq... Mmm.. Rindu kat mak juga skrg nie..

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. apa je yg keluar dr mulut kita ibarat 1 doa.. thats y kita kne berhati2 bila berkata2kn..

.:fyzz:. said...

Salam Marya..sabar la ya..insyallah ada rezeki nnti dpt la marya jumpa mak tersayang..insyallah...tuh la fyzz dok kt negeri sendiri marya..sbb mmg nk dekat ngan mak...sgt happy bila dpt selalu jumpa mak..tp di mana pun kita dok..ingtan kita ttp pada mak yg tesayang kan..jauh dekat bukan halangan..yg penting rindu dn kasih syang kita yg tak berbelah bahagi pd insan bernama ibu

NOOR FATIN said...

janganlah kita buat ibu kita macam tu.. bayangkanlah nanti satu hari kita juga akan menjadi seorang ibu...

sedih gila tgk video tu...