Gracias!

Nov 14, 2011

Jom Main Masak-masak

Assalammualaikum...
Lauk simple tapi marvelous!

Hari ni lambat bangun tido sebab semalam pergi menonton wayang citer Indonesia...jangan tak caya! heheheee...Sebenarnya dapat jemputan dari Embassy of Indonesia sempena festival filem dorang...lebih kepada untuk mempromosi negara dorang sebenarnya...

Iman tido lewat malam tadi samalah dengan babahnya...Babah terlewat bangun kelam-kabut pergi kerja, penat sangatlah tu... Iman pulak tido sampai meninggi hari...pukul 12.30 thgr baru bangun...Senang sikit kerja Umi...ngeh ngeh ngeh...

Bila dah duduk kat rumah hari-hari kena jadi tukang masak, sampai dah tak tau nak masak ape...sampai dah ketandusan idea...hehehee...

So, nak masak cincai-cincai je la...tambah-tambah lagi hasil berchatting dengan member baik masa sekolah dulu si Linda...Celik-celik je mata terus berFB...Linda ni tinggal kat Sydney, Australia tapi bekerja kat Senawang, Seremban...Macamana tu...? So naughty ye ko Linda....! hahaha....

Aku pun masak cincai-cincai jelah...

Telur Masak Kicap & Ikan Bilis Goreng Berlada ikut resepi Azlinda Razali tapi dah aku ubahsuai sikit ikut selera tekak aku...hahaha!!! Dan  masakan India Raksam, bukan Tomyam ye Puan Muda Marlia Aini Marham....heheheee

Here we go!

Telur Masak Kicap


3 biji telur AYAM yang telah digoreng ( kena mentioned & hightlight ni ye Linda...kui kui kui)
3 sudu kicap manis kipas udang (stok lama yang abang Rosfan tinggalkan)
2 sudu sos tiram (takde dalam resepi Linda tapi aku suka-suka nak taruk kasi pekat)
1 sudu makan bawang yang dikisar
1 sudu makan bawang putih yang dikisar
1 cm halia- dihiris panjang-panjang
1 biji bawang besar (dipotong bulat)
1 biji kentang sederhana besar (dihiris nipis-nipis kemudian goreng separuh masak)
5 biji cendawan butang mentah - hiris nipis (saje tambah)
3 biji cili api (Lebihan Amb bagi ada simpan lagi, kat sini cili api non ado ye kengkawan)
1 sudu teh lada hitam
Serbuk perasa ayam knorr
Garam secukup rasa
Minyak untuk mengoreng

Cara Memasak:

Panaskan minyak, masukkan semua bahan-bahan kisar sehingga naik bau...masukkan juga halia yang telah dihiris tadi...masukkan pula  kicap & sos tiram...letak sedikit air sekiranya terlalu pekat & kering...Selepas itu masukkan kentang yang telah digoreng separuh masak tadi...tunggu sehingga kentang benar-benar empuk...masukkan pula cendawan dan cili api...I tak potong cili api sebab nanti pedas Iman tak boleh nak makan pulak... Masukkan lada hitam, sedikit serbuk perasa ayam & garam secukup rasa...Last sekali tuang kuah kicap yang telah masak ke atas telur yang telah siap digoreng tadi...sedia untuk dihidangkan...

Laki aku suka ni Linda...Memang lauk kegemaran die... Kalau dah boring die mesti suruh aku masak lauk ni tak pun buat sambal telur...Banyaknya lauk kesukaan Mr Hubby ye!

Ikan Bilis Goreng Berlada

Ni memang favorite aku nih...




Bahan-bahannya:

Segengam ikan bilis (Digoreng garing)
Sebiji bawang besar hiris ikut sukahati  (Aku guna bawang Holland sebab stok bawang dah habis)
1 sudu makan bawang yang dikisar
1 sudu makan bawang putih yang dikisar
Cili api yang dikisar kasar- ikut citarasa masing-masing lagi banyak lagi pedas
1 sudu teh asam jawa (aku guna paste Adabi yang dalam botol)


Aku guna cili ni...substitute cili api..boleh tahan gak pedas cili ni walaupun besar...beli kat China Town kat Supermarket Wong pun ade jual..
Cara Memasak:

Panaskan minyak, tumis bahan yang telah dikisar tadi sehingga wangi... Masukkan cili yang dikisar, masak sampai kering sedikit...kemudian barulah masukkan bawang besar dan last sekali ikan bilis yang digoreng tadi...masukkan garam secukup rasa tambah gula kalau nak kurangkan pedas...siap untuk dihidangkan...makan dengan nasi panas...Fuhhh...Berasap!


Last sekali resepi Raksam, ni requested by Puan Muda Marlia...Ko ingat lagi ek aku masak ni untuk korang...masa tu ni je yang aku tahu masak...kih kih kih...jangan tak masak pulak nanti... Aku suka makan raksam ni, rasanye masam-masam sikit...masakan sup orang India yang mak aku ajar... Marvellous! Must Try!


Raksam

Bahan-bahannya:

1 biji tomato (dipotong dadu)
4 biji bawang putih (dikisar)
2 sudu teh halba campuran ( biji sawi, jintan manis, jintan hitam & halba)
1 sudu teh asam jawa (macam biasa aku guna paste Adabi, sonang kojo!)
1 sudu teh serbuk kunyit
1 tangkai daun kari
1 cawan air
1 sudu teh serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara Memasak:

Masaknya senang je...panaskan minyak, tumis bawang putih yang dikisar tadi sampai naik bau...masukkan herba campuran, kunyit serta daun kari, kemudian masukkan tomato...bila tomato dah nampak layu masukkan air ikut tahap kepekatan yang disukai... lepas tu masukkan asam jawa & serbuk lada hitam... Last sekali masukkan garam secukup rasa...sedia untuk dihidangkan panas-panas...

Mula-mula aku masak Raksam ni husband aku dah suka...Iman pun suka sebab tak pedas...kalau nak pedas letak cili kering...potong-potong pastu tumis sekali....memang sedap, sesuai untuk diet... Aku suka buat pekat-pekat baru terasa rempah-ratusnya...heheheee....

Sekian, terima kasih...

From,
Beautiful Marya

P/S: Puan Muda Sharon Azlinda & Puan Muda Marlia Aini Marham, Kalau korang masak & makan masakan kat atas tu ingat kat aku tau...Miss two of you a lots!



4 comments:

Ariff Budiman said...

Salam
Masyaallah. Bertambah sayanglah husband dengan masakan Marya ya. Melihat pun dan terliur. Saya minat raksam.

Unknown said...

Hahaha...ini masakan main-main je En Arif...En Arif pun minat raksam..wah, bole jd geng!

Unknown said...

wah!....jadi belog masak memasak la pulak.hehehehe.

ok arr tu kak mar, nanti kalau ila takde idea...ila gunala resipi kak mar

ok. babai.

Unknown said...

Ok Ila...Kite share2 ye!