Gracias!

Nov 21, 2011

Nasi Ayam Cincai

Cerita hari Ahad jugak...

Akhirnya berjaya jugak I pujuk Mr Hubby untuk beli scanner sekaligus printer...hehehee... benda ni berguna untuk I yang dok kat umah ni... bila barang dalam kontena dah sampai nanti haruslah scan semua gambar-gambar lama...bukan ape, nnt rosak ade juga yang boleh dibuat kenangan...beli yang murah dah ler kan...asal ade...

Sebelum keluar kenalah masak dulu...

Masak cincai-cincai je... walaupun ringkas tapi yang penting SODAP!

Nasi Ayam Cincai
Nasi Ayam Cincai

Bahan-bahannya:

Untuk Nasi
3 pot beras Basmathi (Beras biasa pun boleh)
2 inci halia (diketuk)
2 sudu besar bawang putih & merah yang telah dikisar
1 batang kayu manis
1 biji bunga lawang
1 biji buah pala
3-4 titik minyak bijan
Butter untuk menumis

Untuk Ayam
1/2 ekor ayam
3 sudu besar kicap manis kipas udang
1 sudu sos tiram
2 sudu teh lada hitam
Garam secukup rasa

Untuk Sup

2-3 ketul tulang ayam
1 inci halia (diketuk)
1 biji bawang putih (dihiris nipis)
1 kiub ayam knorr
1 sudu teh halia
Air secukupnya
Garam secukup rasa
1 batang daun bawang (hiasan)


Sos Ayam
Sedikit minyak bijan
1 sudu tepung jagung
1 sudu sos tiram

Salad, timun & tomato
Sos Cili Thailand
Sedikit cili api

Cara Memasak:

Mula-mula buat sup dulu, rebus ayam kemudian masukkan semua bahan-bahan untuk sup...masak seperti biasa. Untuk nasi, basuh beras seperti biasa...tumis semua bahan kecuali beras dengan butter...apabila sudah masak dan naik bau, masukkan ke dalam beras tadi..gunakan sup sebagai pengganti air...masak seperti biasa...Untuk ayam, perap ayam dengan semua bahan-bahan tadi...kemudian goreng deep fried...lebihan air perapan ayam boleh digunakan untuk membuat sos ayam...masukkan lebihan air tadi kedalam periuk, kemudian letak sedikit minyak bijan & 1 sudu kecil tepung jagung... Hidangkan nasi, ayam yang digoreng tadi...taburkan daun bawang ke atas sup... Letakkan tomato, timun yang dihiris bersama salad...Bagi sos, oleh kerana sos Thailand kurang pedas..hiris cili api bagi pedas...Sedia untuk dimakan...



Ingat lagi time sekolah dulu, kalau tulis biodata suka sangat bubuh

Makanan Kegemaran: Nasi Ayam... hehehee

Iman pun suka nasi ayam ni... Mr Hubby jangan cakaplah...heheheee




7 comments:

Sidratul Muntaha said...

lama dah tak buat nasi ayam.
bukan ape...asal nak buat,lakiku takeaway punya beli.
cis.

CikNana said...

lapar la tgk..mau makan nasik ayam

MaryaYusof said...

Sidratul Muntaha: Kat sini xdptla nak beli...hehehe

Cik Nana: Tulah, bile tgk je balik entry ni rs nak mkn nasi ayam lg je...hehehe

Cho Zila said...

masakan kegemaran -laksa.. entah kenapaler tulis tu dulu.. asalkan ada jawapan.. tapi nasi ayam pun akak suka tau.. kalua duk negara orang memang kena rajin yerk.... kot idak tak dapat makan makanan kegemarankan...

MaryaYusof said...

Cho Zila: Mmg kena rajin klau x laparlah jawabnye...huhuhuuu...kat sini mknan halal susah dpt kak!

Pn. Muda said...

Saya setuju dengan kak sidratul....kalau kita nak masak yang berat2 skit, mula la..nanti x makan katanya, sabo je la den...

Nissa Azmir said...

terliur nak makan nasik ayam la pulak tgk resepi awak ni