Gracias!

Feb 28, 2012

Let's me tell you my story...

Assalammualaikum...

Hola hermanas y hermanos!

Alhamdullillah, harini rasa lebih segar & sihat... Iman pun makin sihat cuma tinggal selsema dan batuk-batuk manja je lagi... Mr Hubby pulak dapat MC 3 hari... Dijangkiti virus yang sama... Harap kami sembuh sepenuhnya sebab lepas ni nak ambil suntikan for musim sejuk pulak... Suntikan yellow fever pun tak ambil lagi ni... Takpelah slow-slow :):)

Masa demam tu saya memang tak larat nak masak & buat kerja semua bagai... So, takde pilihan hari Jumaat tu kebetulan Mr Hubby pun ke masjid untuk solat Jumaat... Ada satu restoran makanan Arab HALAL baru dibuka di Tacna... Sebenarnya dari minggu lepas lagi kami memang bercadang nak merasa makanan halal ni... Tapi masa tu bukan rezeki kami, restoran tu tutup pulak...


Brochure ni diedarkan di masjid... Restoran ni terletak tak jauh dari masjid...


Nama restoran ni Dan Dasha... Terletak di Magdalena del Mar...  Masa saya demam tak larat tu dapatlah juga merasa ayam panggang yang halal... Alhamdullillah, rezeki dari Allah kan :):)

Ini adalah kali pertama makan ayam yang dibeli di restoran, sebab di Lima ni memang tiada restoran halal... Orang Islam adalah penduduk minority...

Macam saya yang bertudung ni memang senang mereka nak recognise... Kalau pergi kemana-mana memang saya akan jadi perhatian... Jadi, saya sangat menjaga penampilan saya di sini... Mereka memang pelik tengok perempuan yang memakai tudung...

Kalau berjalan-jalan tu, kadang-kala ada yang menoleh 2-3 kali pandang saya... Mula-mula dulu rasa uncomfortable bila orang pandang kita macam tu tapi sekarang saya rasa mereka pandang saya sebab saya cantik kot...hahaha! ;)

Di sini, apabila sesama Islam berjumpa dan memberi salam, saya rasa sangat syahdu dan perasaan saya mudah tersentuh... Bagi saya roh persaudaraan sesama Islam tu sangat kuat! Perasaan yang tak pernah saya rasa walaupun hampir 30 tahun saya tinggal di Malaysia yang mana majoritinya umat Islam... Perasaan itu sangat sukar untuk saya terjemahkan :) Very touching ~

Orang Islam di sini dari pelbagai negara, dari Indonesia, Pakistan,  Afrika Selatan, Egypt, Palestin, Syria dan beberapa lagi negara lain serta Peruana sendiri... Some of them just like us - ex parte!

Masa saya dan Mr Hubby jalan-jalan di Tacna minggu lepas kami ditegur  sekumpulan  lelaki... Lepas bersalaman & berpelukan dengan Mr Hubby, kami berborak-borak sebentar... Masa tu Mr Hubby hanya memakai seluar jeans & t-shirt sahaja kalau dibandingkan dengan mereka yang berjubah & berkopiah, mungkin baru lepas menunaikan solat... Mereka bertanya kami berasal dari mana... Mereka menegur pun mungkin sebab mereka melihat saya memakai tudung...  Sebelum beredar, salah seorang dari mereka sempat berkata muslims from Malaysia are very religious :) Kami terperanjat, tersenyum dan mengaminkan sahaja :):)

Agaknya kenapa mereka berkata demikian?!

Baiklah, ini adalah pendapat saya... Melalui pengalaman & pemerhatian saya... Mungkin benar, atau mungkin hanya satu kebetulan... Orang Islam-Malaysia biasanya sangat menjaga hal-hal halal & haram... Kita tak mudah untuk makan di sesuatu tempat tanpa mengambil kira halal atau tidak... Sebaliknya, sesetengah negara contohnya Islam-Indonesia (tidak mewakili semua) ada yang makan ayam & daging tanpa mengira dimana sahaja kerana bagi mereka, pada ketika ini mereka adalah dikira MUSAFIR... hanya dengan membaca BISMILLAH serta YAKIN mereka sudah boleh makan...  Kedua, cara mendirikan solat... Biasanya rakyat Islam-Malaysia sangat menjaga tatatertib semasa mendirikan solat... Yang lelaki berpakaian kemas serta bersongkok... Wanita pula bertelekung dengan menutup aurat dengan sempurna... Tidak terkeluar atau nampak rambut... Pakaian solat bersih & kemas...

Pengalaman saya menunaikan solat sunat Aidil adha di masjid tahun lalu contohnya... Ada dikalangan muslimin (saya tidak mahu sebut dari negara mana) cara pemakaian telekung atau tudung tidak menutupi aurat dengan betul... Nampak rambut, ada yang sengaja keluarkan jambul dihadapan semasa solat. Kuku berwarna dengan pelbagai warna, bertudung hanya sewaktu solat... Memakai make-up semasa solat... Gincu, pemerah pipi, eyes shadow dan sebagainya sehingga saya terfikir bila masa mereka mengambil wuduk... Apa yang saya lihat benar-benar menginsafkan... Betapa tertib dan beradapnya kita orang Islam-Malaysia!

 Dari segi makanan pula... Kalau semasa di Malaysia kami sangat berhati-hati semasa ingin membeli makanan apatah lagi bila tinggal di negara yang majoriti penduduknya beragama Kristian Katholic... Bila nak membeli makanan tu WAJIBlah kami telek betul-betul ingredients dan sebagainya... Contoh kalau nak beli air kenalah tengok mengandungi ALCOHOL atau tidak... Kalau makanan yang lain kenalah check kalau-kalau dia tulis CERDO, chicharrón, JAMÓN  dan sebagainya; memang kami TAK akan beli... In fact, kalau bahan makanan yang ada ingredients ayam (pollo) & daging (carne) pun kami tak beli...

Islam itu mudah & indah, jadi janganlah disulit-sulitkan... Dulu pernah dengar ustaz cakap kalau kita dalam keadaan benar-benar DARURAT, yang haram pun boleh dimakan... Namun tidak boleh sampai kenyang cukuplah sekadar untuk meneruskan hidup... Buat masa ini kami masih ada pilihan, jadi selagi boleh kami sentiasa berhati-hati dalam bab halal dan haram ini... Lain-lain perkara saya dan Mr Hubby masih lagi belajar dan membuat rujukan di sana-sini ;):)

Kita selalu membuat andaian & rumusan tentang sesuatu negara atau negeri yang kita tidak pernah pergi atau sampai... Lagi-lagi kalau negara tersebut kurang terkenal seperti Peru ni contonhya... Tetapi pernah tak terfikir apa pula pandangan orang tentang negara atau negeri kita?

Jangan sangka negara kita sudah cukup terkenal ye kengkawan... Secara jujurnya, hampir 5 bulan kami di sini, tidak semua tahu di mana negara kita... Mereka cuma tahu negara-negara berhampiran negara kita sahaja... Sebagai contoh; Indonesia, Thailand & Singapura!

Ada yang bertanya adakah negara kita sudah maju... Memang rasa kelakar, rasa nak marah pun ada juga kerana negara kita sebenarnya jauh lebih maju dari negara mereka! 10 tahun kehadapan saya kira! Tapi itulah pandangan mereka pada negara kita yang kita cintai - Malaysia...

Apa nak buat :) Barangan buatan kita pun banyak yang tiada di sini kalau dibandingkan dengan negara-negara jiran kita... Mari sama-sama kita fikirkan di mana silapnya...

Terima kasih kerana sudi membaca sehingga ke titik noktah yang terakhir... Mungkin ini entry yang membosankan sekadar meluahkan apa yang tersirat dihati :):)... Sekadar berkongsi pengalaman... Have a nice day, mi amigos!

Chao ~




36 comments:

Izwa Kamaruddin said...

oh tidakkk...saya sgt suka entry nie!!sgt sgt suka..

emarieys said...

pengalaman untuk saya bila membacanya

Rina Rahamat said...

sinagpore yg lg cenonit pon org kenal ekk..cian Mesia..


rsnya negara islam jer kot yg bnyk kenal malaysia

Dkna Abza said...

dkna setuju dengan akak bab menjaga solat..muslim dari malaysia memang amat menitikberatkan aurat ketuka solat :)

Rosma Majidee said...

Assalamualaikum dan salam perkenalan.

Seronok baca catatan org Malaysia di kejauhan. Saudari bertuah kerana dpt merasai pengalaman menetap di negara lain.

AiniHalim said...

Salam Marya..

Apa yang Marya citer td pernah berlaku pada BE sendiri.

BE penah tinggal di Rabat, Maghribi atau org putih kata Morocco. Hampir 3 thn BE duk sana dgn family. Walaupun di sana mmg negara arab tp cultural dorang lebih pada budaya org putih (France). Yg bertudung org tua2, yg muda2 berpakaian mcm western. Bila b'shopping kt tgh bandar di Rabat, dorang akan pandang kite pelik. Pelik sbb nmpk kite ni org luar. Dorang tak segan utk bertanya. Bila kita jwb kite dr Malaysia..Org2 arab sana sgt surprise..sama mcm org yg berckp dgn Marya n hubby. Sebut je Malaysia, dorang sebut nama Mahathir dgn gaya seronok.

We are proud to be Malaysian..(^_^)

Sowi, pnjg lak comment BE..hehe
Have a nice day..

Unknown said...

btul tu dear, bila gi negara yg bkn islam mmg sgt menginsafkan. cth kat manila, masjid sgt uzur tp semangat org islam kat sane x penah luntur utk solat berjemaah.

& psl mknan pun btul gak. saye pun penah terserempak dgn mereka2 yg bertudung mkn kfc & mcD ketika di hongkong.

Unknown said...

oh lupe nak tanye..
ade jumpe kulit kayu manis x?
hihi..ke ade cinammon tea yg lebih sedap kat Peru?

faraherda.razalan said...

Seronoklah baca experience awak kat sane. Suke sgt baca. Cuma sy nak mtk maaf sbb sejak akhir2 nie selalu bz. Tak dpt nak baca seme list blog sy. =(....

Sy suke baca blog awak. Suke sgt!

Unknown said...

Haih! sgt best baca post ini oteyy :) love it!
ada calon jd writer ke nih? hahahaha

Unknown said...

hihi.. ye la i missed that one.
br td je bace..

sonok bace experience awak kat negara org. mmg mcm2 kita bole dpt bila travel ni. next time share lg ye. & do take care..

Ce'gu JAERA said...

luas dah pengalaman akak kan... dapat lihat pelbagai manusia dengan ragam yg berlainan...

selama ni kita lihat pembangunan islam di negara kita macam ada yang kurang.. rupa2nya pada pandangan org luar amalan dan tatacara Islam kita lagi hebat dan lebih teratur..

blog-tips-kurus said...

syukurnya hidup di Msia, senang cari makan malah berlebih-lebihan lagi ni.. ;)

Unknown said...

best sangat entry ni!

hujan emas di negara orang
hujan batu di negara sendiri
bagus lagi negeri sendiri...

betol tak pepatah ila?
hehehehhe

semoga kita semua di bawah lindungan rahmat Allag s.w.t...amin-

mama aini said...

assalam marya..maaf mama lambat dtg melawat..2 minggu lepas mama down lagi (tak sihat)..hu2x..ehem banyak pengalaman yg marya & keluarga kutip waktu berada dirantau orang..memang kita org2 malaysia lbh prihatin bab2 makanan ni kan..masa mama kebandung aritu pun mama tenguk kedai makan,takut diaorg bukan islam..

Fiza Rahman said...

Jauh perjalanan, luas pengalaman. Masih ada lagi yg tak kenal malaysia kan even m;sia dah pesat membangun...hhmmmm...

Sidratul Muntaha said...

my observation bila keje dlm uia
what you have been through in the whole process,that's what exactly happein inside UIA.
mmg masa memula tu rasa kekok bila ade brother and sister dari mcm2 negara salma,dakap peluk dgn bersungguh2 hati kwn muslim dan muslimahnya.
tpi ade jugak lebih kurang mcm kita yg melayu malaysia nih.

yg ko mention dlm solat2 tu
rata2 dari turk
jgn kat luar dlm uia ni ade pun sebegitu.
manusia ini perlbagai
ape yg ko nmpk itu pun sbb Allah nak beri jugak contoh2 yg khilaf pada kita buat panduan
buat muhasabah diri juga sebenarnya...

semoga pegangan dan amalan kita sebaagai umatnya selalu berkekalan.
insyaa Allah

Cikgu Ma said...

setiap kali baca entry akak tentang kehidupan di Peru teringin sangat nak rasai suasana di sana...

moga akak sehat semuanya

Jahirah said...

membaca dr mula sampai habis....ye betul islam malaysia ni teliti dlm bab halal haram ni....kesiannya...diaorg tataw pasal negara kita.diaorg yg rugikan...;)

.:fyzz:. said...

fyzz pun suka n3 nih..at least kita as muslim from malaysia alert ngan benda2 halal haram kan...

Eima Ari said...

Marya..

nope..entri ni tal membosankan lgsung..menambahkan pgetahuan lg ada..hehehehe...

thanks for sharing...

norhidana said...

baca ntry akak tak penah rasa bosan, mlh rasa kagum... betapa beruntungnye akak sbb boleh jd duta malaysia...

|| NaFiRaa || said...

Salam Marya~
zura sangat2 mengalu2kan N3 macam nih.. dari penulisan macam nih lah zura boleh tau suasana dan adat2 negara orang lain.. nak pergi sendiri tak terjangkau dek akal..hehehehe..

moga marya terus menulis untuk pembacaan dan pengetahuan kami semua.. terima kasih banyak2 tau.. :)

ct rahani said...

sy baca sampai habis.. suka dgn entry nih.. dan seronok baca pengalaman akak.. :)

AmirFX said...

Hola Marya! Pendapat yang berbeda setiap orang mewakili tempat2 yang mereka belum ketahui rasanya... Saya pun dulu terkejut gak bila tengok kat semenanjung banyak penduduk India berbanding di Sarawak..

Khairul Abdullah said...

Marya,

Apa yang anda alami dan rasai di Peru adalah sama dengan apa yang saya rasa dan alami di Jerman ini. Jadi saya bersetuju 100 peratus dengan setiap pendapat yang anda catatkan di atas.

Unknown said...

Thanks for your sharing..
indahnya saya rasa..
Satu perasaan yang sukar diterjemahkan juga terbit dari hati ini.
Tak tahu, mungkin terharu,..mungkin bangga,..Ntah!
Thanks Marya

yana-feehily said...

tak bosan langsung..baca tanpa tggl satu perkataan pun.. :)

pengalaman saya, ramai org malaysia ddk luar negara kata, kat sana dorg lebih rasa ke-malaysia-an berbanding ddk malaysia, ramai yg lebih kenal islam bila ddl luar negara..

Kamalia said...

hehe..ok,bab makan tu sgt setuju dengan pasal penduduk negara jiran kita..memang ade yg tak jaga makan, bila makan kat shakudo*univ.cafe*, diorg makan je ayam tu padahla dah tau bukan disembelih cara halal..
yang bab solat*aurat* itu masing2 ikut mazhab dan pahaman dari negara mereka..yang bagusnya bila diperantauan mcm ni kita boleh tengok mcm2 mazhab dan fahaman kan..
..kat sini, alhamdulillah,kami Malaysian masih mampu nak jaga makan minum dan rukun iman. ade juga muslim kat sini,tapi sayangnya sekadar nama je. Bersyukur negara kita wajibkan pendidikan ISlam dan KAFA diajar dari darjah 1 hingga form 5..yang lebih tu bergantung kepada ibubapa dan inisiatif sndirikan..:))

Kamalia said...

chop..dah tengok footer tu,cantikla..memang tak boleh letak jd header ye?

SangRatoo said...

Salam Marya..

Luas pandangan jauh pengalaman..semua² ni tentu perkara bermakna dalam hidup Marya sekeluarga..

ouh btw, tak pernah rasa bosan baca entry Marya.Rasa seperti ada di sana sekali :)

nazayiena said...

Harap Marya dan suami sentiasa minten cara kita org Msia di negara yg minor Islam tu,dan jadi ikutan bg yg muslim dr negara2 lain terutamanya negara jiran kita.....

terpatrisinarabadi said...

syukur dah semakin sembuh semuanya...

susah jgkkn duk kt tmpt org ni,tp nk buat mcne..jauh berjalan luas permandangan..apepon kenelah jgk biasakan diri kt cna..betullah org ckp, hujan batu di negeri sendiri kan :) hihihi..

Unknown said...

habis juga is baca semua.. hehe
menarikla, islam malaysia di sana kan...

Puan Kutu said...

tak sgka ya malaysia belum dikenali di Peru..apa pun sy bangga bila mereka puji org islam malaysia..:)

entri ni sgt best..sy tak pernah rasa bosan..byk perkara baru yg sy belajar tentang Peru dr penulisan marya..

Golden Rose said...

hujan emas di negara orang....hujan batu di negara sendiri....ALHAMDULILLAH Malaysia masih lagi menjaga keIslamannya...