Gracias!

Apr 11, 2012

Ya Allah... Ya Allah....

Assalammualaikum...

"Dan terkadang Allah menggetarkan bumi dengan goncangan yang dahsyat, menimbulkan rasa takut, kusyuk, rasa ingin kembali dan tunduk kepada Allah, serta meninggalkan kemaksiatan dan penyesalan atas kekeliruan manusia. Di kalangan Salaf, jika terjadi gempa bumi mereka berkata, 'Sesungguhnya Allah sedang menegur kalian.'" -Imam Ibnu Qayyim

Walaupun amaran Tsunami ditarik balik, namun amaran ALLAH TIDAK PERNAH DITARIK BALIK.

Ya Allah... Ya Allah... Lindungilah saudara seagamaku dari bala bencana... Ya Allah kasihanilah kami...

P.S. Pagi-pagi subuh tadi hubby kejut bagitahu ada gempa bumi di Acheh... Ya Allah, kami melihat berita BBC Live untuk mengetahui perkembangan dari sini... Kecut perut saya, berdebar-debar jantung ini... Teringat mimpi beberapa hari yang lepas, Tsunami  berlaku didepan mata saya... Sempat saya ceritakan pada hubby, tak tahu pula ia adalah amaran atau kebetulan dariNya... Sungguh dahsyat sehingga tak tahu nak lari kemana... Semoga Allah lindungi Malaysia Tanahairku... Saudara seagamaku... Kata orang mimpi buruk tak elok diceritakan... :'(


35 comments:

Puan Kutu said...

Amaran Allah untuk menegur umatnya..sy kt SP rasa gegarannya..

anisalya said...

amaran. jadik kena berhati2. kena insafi diri. muhasabah sentiasa sebab dtgnya amaran Allah ni bila2 masa je.

Cik Sibuk said...

salam, nasib betul eh tak jadi tsunami..takutnya kalau jadi macam dulu tu..

Puan Kutu said...

pstt tadi lepas isyak dh tido.pstu en suami balik pukul 12lbih sy dh tak boleh tido smp skang.hehe jap lg ps antar aiman sekolah br smbg tido balik...:)

Puan Kutu said...

bkn umatnya, hambanya..silap plak komen.hehe..

Mixed-family in da house.... said...

Salam Marya,
Semalam di Penang, kesan gegaran agak kuat. SAya sempat merasa 2X gegaran iaitu pada 4 pm lebih (1st gempa) dan pada 6pm lebih (gempa susulan). Yg kedua lebih panjang tempohnya dpt saya rasai.
YA ALLAH.....itu baru shj sipi2, sudah kecut hati ini. Bagaimana agaknya dgn mereka yg menghadapinya secara live? Dan bagaimana pula dgn Marya yg pernah berhadapan situasi cemas itu?
Marya,
Semoga bencana ini menjadi peringatan buat kita semua. Bumi ini sudah tua. Sama-samalah kita refleksi diri.
Take care Marya. Hugs for little Iman.

NIZAM said...

Salam kakMarya,

semalam sy terkejut bila tgk fesbuk. yg berada di pantai barat terutama KL, Penang mmg rasa gegaran tu. terus la cek website, amaran tsunami dh dikeluarkan. Alhamdulillah takde apa2. dan ditarik balik lepas tu.

:))

Mariambebakar said...

Bersama kita berdoa. Minta dijauhkan yang tidak diingini.. Amin!

Acik Erna said...

assalam marya..amin..semoga kita semua dilindungi allah s.w.t.

BrightEye said...

Semoga kita dilindungi Allah S.W.T.

:: Mrs.Eady :: said...

Saya juga merasa gegaran itu semasa sedang bersolat asar..insya Allah masih belum ade perkara buruk berlaku lagi & harap kekal begitu la kan..

Anum said...

semoga semuanya selamat

Sidratul Muntaha said...

aku sokmo jemimpi buruk dan mati..
tapi pling aku tak suke klu mimpi pasal gigi tercabut dan sakit
semuanya berkait dgn kematian/ujian hidup
aku selalu jugak mimpi benda bodo2..
tpi bila mimpi psl gigi ni aku waspada sikit..
selalunya itu ujian yg bakal tiba
dan kebarangkaliannya Allah dah tunjuk..

*hidup kalau tak diuji..bknlah kehidupan namanya..
*mati ttp dtg pada sesiapa.cuma sedai tak sedia je kita nnti,ttp Allah amik juga.

Riri Yoorin said...

walaupun kita jauh dari pusat gegaran.. tapi sampai ke kuala lumpur terasa kuat gegaran nya.. apatah lagi masa yang berdekatan.. semoga kita dilindungi

AmirFX said...

Salam.. Hola Marya! Kat buletin 3 cakap tsunami mungkin melanda d Myanmar...

umiyumi said...

Salam Marya..
mmg betul tu amaran dan tanda2 kecil kiamat kan.. apapun kita berdoa semoga semuanya selamat.

pasal pertanyaan Marya tu, umi stay kat sini sementara je utk study :)

Sue-Rya Qistina said...

Sebenarnya, Allah nak turunkan sedikit ujian buat umat manusia kerana manusia mudah lela dan lalai dgn kehidupan duniawi. Maka lekaslah kita menjadikan Al-Quran sebagai pedoman, panduan hidup dan petunjuk..telah Allah tunjukkan bnyk perkara di dalam Al-Quran sebagai pengajaran..adakah manusia nak amik pelajaran dari kisah2 tersebut??semoga dgn kejadian sebegini menimbulkan keinsafan buat kita semua sbg hambaNya yg amat kerdil..wassalam

TSUNAMI: Tuhan Sedang Uji Namun Ada Manusia Ingkar..

TSUNAMI : Tuhan Suruh Umat Nabi Muhammad Insaf..

.:fyzz:. said...

Salam Marya

Amaran dari Allah swt..supaya kita umah manusia ingt dn jgn taksub dengn duniawi..moga Allah lindungi kita semua...AMIN AMIn..

Niza Romli said...

Gempa bumi dan gegaran tu umpama amaran dariNya.

Cho Zila said...

terdengar berita semalamtu memang seram teringatkan tsunami terdahulukan.. rasa macam acheh baru nak sembuh...

|| NaFiRaa || said...

huhuhu.. moga Allah lindungi kita semua..amin~

zura x de rasa gegaran semalam.. mungkin tak perasan sebab kat tesco.. bila on the way balik baru dengar berita kat radio cakap ade gempa bumi kat aceh dah amaran tsynami di keluarkan..

ieda said...

terasa dunia ini kecil kan ..
kenapa manusia masih tidak sedarr huhuh

norhidana said...

alhamdulillah takde kemalangan jiwa ataupun juga tiada tsunami...

Allah cume bg amaran skit supaya kite tak lupa...

MamaEma said...

Semuga kita dilindungi oleh ALLAH s.w.t

maszull said...

assalamualaikum Marya....semoga semuanya dilindungi Allah dr semua bencana yg menimpa...:)

So Shy Lady (SSL) said...

gerun. mari doakan rmai2 moga kita t.dtmpa malapetaka

susumanis said...

lets beg for Allah's mercy dgn byk byk ber istigfar...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is pun baru tau dari brita semalam afta melawat saudara perang tu, dia ada maklumkan... moga selamat semuanya...

Fai Shaklee said...

semoga kita semua dilindungi dan dijauhkan dari malapetaka yg dahsyat... amiiiinnnn ;)

msredcheesecake said...

Alhamdulillah msia tak de kejadian buruk.... Mula2 dengar risau juga... Terus kol adik2 tanya kat mana....

Anggap saja ini teguran dari dia pada kita yg semakin lalai ini....

yana-feehily said...

gegaran yg agak dasyat sbb tgk memandu pun blh rasa..

Nens Collection said...

kt kuantan pon terasa...tp sy x menyedarinye..mb umah di bwah bukan bertingkat..alhamdulillah..malaysia selamat..;)

atIEsAyAnGkAmU said...

Alhamdulillah malaysia tk mengalami bencana2 yg begitu besar..

moga kita same2 terlindung dari bala bencana...

Mr. Cemat said...

e2 semua adalah ujian dari allah s.w.t sekarang ini diaNYa uji kita.. sanggup ka kita berdepan dengan ajal... cukup ka pahala kita, banyak ka amalan kita @ dipenuhi dengan-dengan dosa... saya sampaikan ini untuk diri saya sendiri.. saya rasa dosa saya lebih banyak daripada pahala dan amalan saya.. sama-sama la kita berdoa agak diri kita ni tidak dimurkai allah s.w.t :)

NOOR FATIN said...

smg Allah melindungi kita semua.. ;')