Gracias!

May 18, 2012

Kisah Lalu... Year 2000


Assalammualaikum...

Hola Cariño!

Que tal?!

Ana, bilkhair... Alhamdullillah... :);)

Eh, boleh pulak tanya Spanish, jawab in Arab da...hikhikhik...  :)

Alhamdullillah, syukurlah saya dah pun upload 'antibiotik' untuk 'diary' kesayangan ni...  Atas cadangan AmirFX : Muchas gracias, chico!

AmirFX ni so funny! Boleh check blog dia yang full of Ultraman: Ting Tong Teko tu ye... :)))

Masa selak-selak tu boleh pulak terbaca komen dia masa entry: Meeting... ni... Hahaha! :D

Ok nampak sangat my blog full of foods kan...hikhikhik ;) Dah nama pun 'ama de casa' (housewife) hari-hari masak & snap gambar... Tak tahu sebab apa, macam dah jadi tabiat pulak padahal masak simple-simple je pun... Orang lain lagi terror ye dak?! :)

Sebenarnya saja nak tempek kat blog ni ha, supaya nanti anak cucu baca, "Eh, granny terror masyak lah!" hahaha :D Uwek! ;p :))

Ok, kembali pada topic!  Back to year 2000... I used to be a teacher! Time tu baru lepas SPM, cuti paling lama saya rasa lepas SPM tukan... Tak tahu nak buat apa... So, saya apply untuk mengajar secara sementara di Kementerian Pendidikan Daerah Seremban... 

Ntah macamana rezeki, saya dapat mengajar di Sekolah Rendah Kebangsaan Seri Mawar, Senawang... Orang yang paling gembira masa tu adalah arwah abah saya.. Sebab dia memang nak sangat saya jadi cikgu... :)

Masa tu saya mengajar murid darjah 2 seisi pagi... Saya diamanahkan untuk mengajar Matematik, Bahasa Melayu, PJK & Muzik... Kadangkala menggantikan guru Bahasa Inggeris...  So fun! And full of colours ;):)))

  Seronok jadi cikgu ni sebab sambil mengajar kita juga belajar... Tapi murid-murid sekarang makin bijak & advance kan... Masa saya mengajar masa tu rasanya syllabus pun banyak dah tukar tak sama macam zaman kita dulu... Memang mencabar! 

Banyak juga pengalaman yang saya kutip masa tu, termasuklah bagaimana nak menangani anak murid yang terlebih 'bijak' ni... hikhikhik... macam-macam peel... :)


Guru-guru yang ada pun sangat baik, mereka tak pernah menganggap saya ni macam guru sementara ke apa... Gambar kat atas tu rasanya masa hari penyampaian anugerah pelajar cemerlang... Itu sahaja gambar yang ada buat kenangan, selebihnya tinggal di Malaysia :)

Antara kenangan yang tak dapat saya lupakan bila seorang pelajar bergaduh dan mencucuk lawannya dengan menggunakan pensil yang tajam... Aduh, dahlah waktu tu adalah kelas saya! Menjadi kerja saya pula nak mengorek dan mengeluarkan mata pensil dari bahunya... Nasib baik kat bahu, kalau kat mata... ngeeeee... macamanalah saya nak menjawab dengan mak bapak dorang...huhuhuuu...

Kenangan lain, saya dapat banyak hadiah & 'surat cinta' dari murid-murid yang sukakan saya... Seronok sangat bila mereka menghargai kita walaupun hanya menggunakan kertas biasa... :D So lovely! Semuanya masih saya simpan... :)))

Sebenarnya selain menjadi guru, saya juga banyak experience kerja yang lain... Sebab saya bukan jenis duduk diam terutama sekali time cuti semester masa di Uni dulu... Saya pernah menjadi minah kilang, kerja di Supermarket, menjadi kerani, berniaga di gerai... Alhamdullillah semua saya pernah rasa & lalui...

Saya pernah bekerja dengan gaji hanya serendah RM500 sahaja tapi ntah kenapa saya rasa sangat cukup mungkin waktu tu takde komitmen lagi... However, it's very valuable experience for me... :)))

Sebenarnya kan negara kita sangat banyak peluang... Cuma terpulang pada kita untuk memanfaatkannya... Bagi fresh graduate, janganlah memilih sangat pekerjaan, ambil apa sahaja peluang yang ada walaupun mungkin pendapatannya mungkin tak seperti yang kita harapkan... Kerana disebalik itu terdapat kelebihan lain yang bakal diperolehi... Yang penting kerjanya halal!

Kalau dibandingkan Malaysia dengan Peru ni, kita jauh lebih mewah serta bertuah... Antara yang saya kagum tentang mereka ni, mereka tidak mengimport pekerja dari luar... Hanya pakar-pakar tertentu sahaja yang mereka import tapi kerja-kerja seperti buruh binaan, maid dan lain-lain kebanyakannya adalah orang tempatan... Mereka membuat apa sahaja kerja asalkan mendapat wang... Even tukang sapu di Supermarket pun adalah orang tempatan, jangan terkejut kalau saya katakan tukang-tukang sapu atau cleaner itu masih muda remaja & cun-cun lagi...hik3 ;)))

Oklah sampai sini dulu, penat sangat harini... Baru pulang dari International Exibition di San Isidro... Banyak gambar yang saya akan kongsikan nanti...Insya'ALLAH...

Thank you for reading!


Loves ya, chau~




27 comments:

Ariff Budiman said...

Salam
Hari ini kisah cikgu. Esok sambung balik masakan

Anonymous said...

rupanya marya dh jadi cikgu lepas spm...js mmg tak suka jadi cikgu tak tau kenapa..sbb ayah js slalu kata susah jadi cikgu sbb nk handal budak2 tecik kan..baik keja kt office itu yg js keja kt office...hehe..maybe rezeki js kt sini kan...

apa pun kerja kita good luck ye marya..semoga sentiasa sukses..

Zulfadly said...

betul kak, setuju, pengalaman itu yg berharga, bukan gaji,hehe

Unknown said...

Wah! best best.. shima pun dulu habis U ada gak tawaran ngajar akaun sek men.. Tp masa tu dh ada keje lain plak hihihi... Mcm xde talent jd cikgu je daku nih hikhik

Unknown said...

Salam Marya,
Tak sempat nak baca or jenguk lama,.
Just delivered for bb boy 4 days ago..Miss to c all of u!

Noor Fatin said...

bestnya jadi ckgu. hehe saya xberapa minat sgt. huhu xpela, jadi ckgu utk anak2 je la nti :)))

byk kerja yg bleh kerja kan. saya penah keje kat kedai kasut, gaji rm300 lebih sebulan. ha3

maszull said...

assalamualaikum mayra...selamat hari guru yer...:)

atuk said...

Assalamualaikum Marya

banyak pengalaman puan yer...

Unknown said...

Salam Marya

Betul tu, bila mengembara, akak rasa bersykurnya lahir di Malaysia ni. Amat2 bersyukur.

Mixed-family in da house.... said...

Salam Marya,
Lps ni jadi cikgu utk Iman pulak ....ihiks...
Student marya dulu, skrg umur depa lebih kurang 20 thn kan, wah dh besar gitu....klulah dpt jejak kasih semula, tentu seronok, flash back kisah dolu-dolu...hihihi.

Btw, apa tu antibiotik utk blog?

Ruse Sulaiman said...

Salam Marya,
Rugi tak ambil gambar :(
Samalah saya pun pernah buat macam2 kerja.

Ibuhani said...

betul tu....buatlah apa kerja pun tp yg halal. Jgn memilih sgt. Cerita pasal makan n diri sendiri lebih bagus dr cerita pasal orglain.....kan! ....hehehe...

sal ya said...

pengalaman berharga yangt ak semua orang mampu beli dan beri kan?

.:fyzz:. said...

salam ..holla marya
how are you today? harp semuanya ok..:)
fyzz suka tgk gmbar2 marya masa jadi cikgu sandaran nih..tmbh diserikan ngan anak2 murid yg sngt comel...
bila byk pengalaman luas pengetahuan..sonok marya byk experience..:)

Kasih Salina said...

salam..betol sepertimana yg dicoretkan..pengalaman sangat berharga jika dinilai..nk jadi sprt negara maju graduan kena bekerja sndiri bukan mgharapkan kerja kerajaan jer..

umiyumi said...

Salam Marya,
waaa bestnye dpt surat cinta hehe.. :)

masterkucha said...

banyaknyer pengalaman saudari...tapi rasanya masih sikit kan...seronok baca...

kurus said...

wah2 kenangan nie ..
bagusnya marya banyak pengalaman .. luas , sbb tu berpeluang ke peru ye , walau ikut suami

ps : akk ada buat entry pasal gift dari marya tau ;)

Nai @ TPJ said...

Salam kenal.. Len kali bleh la snap gambar budak2 cun yg keja cleaner tu, sis... ;) .. Selagi tak duk tempat org, jarang nampak kelebihan tempat sendiri, kan? Take care, sis..

faraherda.razalan said...

Entri ini adalah entri motivasi. Sy pnh keje gaji sebulan RM800 dan mcm awak gak. Sy sentiasa rs cukup. Dan pas tu sy dpt rezeki lebih sket. Gaji mmg agak memuaskan. Tapi end up dgn bebanan hutang yg cmm tak bertepi. Apesal la eh? Walhal, kedua2 situasi tu adalah situasi di mana sy takde komitmen perhubungan lagi.

Magic kan?

aziazib said...

salam marya..
nak jadi guru ni memerlukan kesbran yang tinggi.. azi xsesuai lngsung.. mmg majoriti mak ngan ayah semua org suka klu anaknya jd guru, arwah mak azi dulu suh jadi guru alasannya senang, banyak cuti, keje separuh hari hakikatnya guru skrg....

miloaiskurangmanis said...

baca pasal guru ni - teringin plak nak jadik cikgu..
ekekekeke

tapi now tak bleh dah le.. umur dah bertingatkan...
cukup lah jadik guru kat anak2 kat umah...
hiks

Rina Rahamat said...

sy pon penah jadik cikgu sandaran tp sekolah menengah..huhu sgtla mencabar


kalau kt sini manala ada gadis muda dan cun nak jadik cleaner kan..x glemer hihi

fuad ansari said...

seronok betul dengar cerita orang di perantauan..

ironinya, bila berada di negara orang akan menyebabkan kita bersyukur bila berada di negara sendiri.. (",)

Puan Kutu said...

oh marya pernah jadi cikgu ye.best kan ada pengalaman dengan anak murid yg peelnya macam2.sy byk experience jadi minah kilang saja sbb sy kan dok png.kilang byk pastu sng nak kerja ada transport dtg ambil dan hantar..

betulckp marya yg negarakita mmg byk peluang cuma org kita je terlalu memilih kerja..lepas graduate sebelum dpt kerja tetap sy pernah kerja kilang,kerja hotel dan kerja gerai tolong bakal pak mertua.haha..

oh ye sy dh tak pakai domain lama.nie url sy http://puankutu.blogspot.com/

Unknown said...

dari kecik cita2 nak jadi che'gu tapi xpenah kesampaian..hehe
agak nyer mamavogue ni che'gu yg garang kut sbb tu Allah x izin :)
nnt sian bebudak..hehe

mama aini said...

ehem betulmarya..kat malaysia byk sgt pekerja asing skrg ni..hukk2x..wah marya pernah jadi guru sementara ya?..