Gracias!

Jul 25, 2012

Ramadhan Yang Penuh Makna! :))

Assalammualaikum...

Hola hermanos y hermanas!

Alhamdullillah, selesai sudah hari ke enam kami berpuasa... Bagi saya secara peribadinya Ramadhan kali ini saya lalui dengan penuh makna... Mungkin tidak semeriah tahun-tahun yang lalu tapi yang pastinya ada keistimewaannya yang tersendiri... :))

Kalau tahun-tahun yang sudah, saya bekerja... Seperti tahun lepas, dua-dua kena travel agak jauh juga ke tempat kerja... Hubby di Putrajaya, saya pula di Jalan Duta... Life memang hectic! Kadang-kala kami berbuka atas jalanraya sahaja... Saya dalam bas, hubby pulak dalam kereta... Bila sampai rumah barulah boleh berbuka dengan tenang & sempurna...

Now, puasa tahun ini sememangnya berubah 360 darjah! Kami tidak perlu tergesa-gesa lagi dan yang paling penting saya dapat menghidangkan juadah berbuka setiap hari! Hasil air tangan saya sendiri untuk hubby & Iman... Syukur Alhamdullillah! :))

Juadah kami simple-simple sahaja tiada apa pun yang istimewa... Nasi adalah menu wajib sebab darah Melayu masih mengalir dalam tubuh & sampai bila-bila pun takkan berubah...Insya'ALLAH... ;))

Pada asalnya nak tampal-tampal gambar makanan tapi lepas baca satu pesanan di blog Momma AA tak jadi pulak... Lepas tu teringat pulak pesan seorang ustaz masa menghadiri ceramah-ceramah agama dulu kalau kita berangan-angan nak berbuka makan apa & sebagainya pun makruh hukumnya... Makruh maknanya tidak berdosa tapi jika ditinggalkan mendapat pahala ;))

Semua orang ada pilihan tapi kalau nak lihat juadah berbuka kami di bumi Peru ni bolehlah check kat sini (sebab ada yang request) >>>>>>> Photobucket (My Kitchen)

Jangan leleh air liur ye, kesian kat saya... Kurang pahala puasa saya nanti..hiks... ;))

Selepas 2 tahun saya tidak dapat bersolat tarawikh tapi tahun ini kami dapat menunaikannya berjemaah... Ya ALLAH syukur nikmat yang tak terhingga... Kalau dulu, hubby pergi seorang ke surau sebab Iman masih baby lagi time tu kan...hehehe...

Di sini, kami juga berkesempatan tarawikh di masjid tapi dihujung minggu sahaja dan saya baru berpeluang pergi sekali... Pengalaman baru bila solat berjemaah dengan berimamkan Imam dari Mesir (Egypt)... Walaupun jemaah tak seramai seperti di Malaysia tapi suasananya tetap terasa meriah & syahdu :))) Di tambah-tambah lagi bila kedengaran laungan takbir "ALLAHUAKBAR" menandakan bertambah lagi seorang saudara baru dan bukan milik mana-mana parti politik! Ops! ;))

Walaupun tidak sama berpuasa di negara sendiri tetapi kami tetap merasai kemanisan Ramadhan itu... Manisnya lain-lain... Banyak perkara baru yang kami pelajari, makna hidup, survival yang tak dapat diperolehi dimana-mana...

Di sini kami mengerti hidup ini lebih daripada nak makan yang sedap-sedap... Lebih faham maksud, 'makan untuk hidup, dan bukan hidup untuk makan'. Lebih menghargai negara sendiri, lebih menghargai diri sendiri serta mensyukuri segala nikmat yang dikurniakan disekeliling kami... Alhamdullillah... :))

Tipu kalau saya katakan kami tidak merindui tanahair... Kami boleh bertahan kalau tak dapat makan itu & ini, melihat itu & ini sebab segala-segalanya kini dihujung jari tapi kami amat merindui 'suasana'... Suasana bila berbuka berkumpul ramai-ramai lagi-lagi dengan mak & mak mertua... sigh*

Moga ALLAH kurniakan ketabahan itu :'(

Esta bien amigos! Life must go on... Jangan lupa solat, solat, solat yang wajib tu jangan ditinggalkan tiada erti kalau puasa tapi tinggal solat, tarawikh sebab ia ibadat sunat yang dituntut sepanjang bulan yang mulia ini (ALLAHU Akram), tadarus atau bacalah walau sepotong ayat Al-Quran supaya dikubur nanti kita tak sunyi, don't forget to pay zakat, sadaqah bila berpeluang jangan bakhil & risau tak cukup kerana sikap yang demikian tanda-tanda ALLAH tak mahu menerima 'duit' kita... Nauzubillah... Jangan lupa doa sewaktu hendak berbuka kerana saat itu antara waktu yang makbul doa... Insya'ALLAH... See you then...

Chao!

xoxoxoxoxo  







39 comments:

inazamri said...

salam ramadan dan selamat berpuasa utk marya sekeluarga di perantauan.

suwara entertainment said...

As salam,

Hi marya. insyaAllah..Allah akan beri kekuatan pd awk. maybe skang ni rase rindu sgt ngan malaysia. one day pasti awk akan blk ke malaysia jugak kan. sabarlah..setiap kesabaran itu pasti akan berbalas dgn sesuatu yg berharga jua :)

emarieys said...

Salam Marya

Alhamdulillah..masih berpeluang utk berpuasa hari ini.. so, sekarang Marya cuti tanpa gaji ke?..

ema dan suami akan bergilir-gilir utk solat terawih..si kakak ikut ema..si adik tinggal di rumah... rasa tak elok nak bawa anak kecil..takut buat bisingkan.

Anum said...

selamat berpuasa sis

Acik Erna said...

ASSALAM MARYA..ACIK BARU JE BUAT POS TERINGIN NAK MAKAN PUTU MAYAM..DAH POS DAH..TAK DAPAT LA ACIK NAK CANCEL..INSYAALLAH NANTI ACIK BERINGAT

Izwa Kamaruddin said...

pengalaman baru kan...seronok!

Pen Biru said...

assalam marya.sronok boleh bepuasa di tmpt org..slmt bepuasa yee

nazayiena said...

Syukur alhamdulillah Marya dpt merasa suasana ramadhan di perantauan.

sal ya said...

memang solat tu wajib. dah lama jugak tak pergi terawih berjemaah. last pergi dgn husben masa pregnantkan anak sulung. lama kan..

eLL said...

as salam kak marya,

oh, kalau tampal gambar makanan kira makhruh la ye. errrm baru tahu.

selamat berbuka puasa akak dan keluarga.

Acik Erna said...

assalam marya..jangan risau ye..acik sikit pun tak terasa atau pun tersinggung..jangan risau ye..tak apa2.bagus marya tulis untuk mengingatkan sesama kita berkongsi

faraherda.razalan said...

Wallahualam. Sy gembira dgn entry naif. Ltk gamba makanan tanpa niat nak bt org terliur. Tp org yg tgk lak yg terliur ye? Hehehehe....

Awak, slmt berpuasa. baru arini berkesempatan nak ucap pd awak.

Unknown said...

mmg byk post2 gambar mknan.. Sebab apa ye? Kalau setakat bgtahu kita mkn apa boleh terima lagi sbb kita sendiri yg membayangkan rupanya mcm mana hihihi... Apa pun tahun ni juga ramadhan yg bermakna buat shima... sebab suami meminta shima buat sesuatu. Sedang dia amat susah nk suruh buat itu ini.. Harap dapat tunaikan permintaan dia tu. Termasuk xpergi bazar, pun permintaan dia juga.. :)
Dimana pun kita berada, kita tetap menuju pada yg SATU...
*mmg ikhlas xboleh disebut!* Hnya Allah je tau ikhlas kita mcm mana :))

Sayang kakMar

Eye_nee said...

Tidak mengapa sis...dimana pun berada bukan penghalang utk melaksanakan tuntutanNYA...semoga Allah permudahkan ibadah puasa kamu sekeluarga di perantauan...

Unknown said...

kak marya! is dah tengok (^___^) nice... sirap buh tembikai ye... is xbuh sirap... air tembikai tu je... gaul ngan ais... buh gula tabur.. gaul2... hehe

buh sirap untuk jamuan orang ramai2 (^___^)

**eh! ni entri baru ka? is xbaca lagi.. kena baca... kena baca (^___^)

Unknown said...

sayu je kan berterawih di perantauan.. tapi mana2 pun sama ja.. ganjaran pahalanya,, (^___^)

Cikgu Ma said...

akak raya nanti pun x balik ke?

|| NaFiRaa || said...

moga ramadan kali nih lebih baik dari ramadan sebelomnye untuk kita semua..

memang sayu jek kan bila berjauhan dari keluarga.. tapi hikmahnye.. kita lebih menghargai ape yang kita ada kan~:)

mama ju said...

Salam sejahtera Mar

Alhamdulillah sukur kita dpt berpuasa dgn tenang. Walau Mar jauh di perantauan tapi suasana islamik tu tetap kekalkan.
Dul duk KL kat mana?

Hanis Azla said...

Alhamdulillah.. kiranya ramadhan mmg indah di mana2.. tumpang seronok bila ramadhan tahun ini lebih bermakna buat mrya dan keluarga.. terima kasih atas ingatan2 marya yg baik ttg bulan ramadhan ni.. semoga kita semua dpt memperbaiki mutu ibadat kita juga dapat memperbaiki diri sebagai org islam dgn sebaiknya..

wah, marya sbb check pasal survey kesopanan tu ye.. mgkn ada agenda disebaliknya.. tp harap2 pendedahan yg sebegitu tidak terus menurunkan rating kesopanan kita.. semoga ianya menjadi pemangkin utk kita orang islam dan rakyat malaysia utk memperbaiki nilai diri kita agar tidak dipandang rendah dan diperlekehkan.. insyaAllah.. Have a nice day marya..

Anonymous said...

bulan puasa ni berpuasa dimana2 pown rahmatnyer tetap sama

Kakzakie Purvit said...

Marya dah selesai 6 hari, kami di sini baru melaluinya hari ini. Walau dimana kita berada kalau iman (bukan Iman hero Marya tau) ada dlm diri insya-allah hidup tak akan pincang.

rostina76 said...

salam ramadhan marya....hehe, mcm terasa le plak yg bab2 tayang gambor makan tu (tapi kros @blog je tayang, kat FB xtayang masa blm posa ni)....walau bagaimanapun, rasanya niat tu yang penting (kalau kros niat tu bkn nak menunjuk2 kat org tapi lebih kepada compilation resepi utk rujukan masa dpn & anak2 aje). kadang2 seronok juge tgk gambor2 resepi kwn2 sbb atleast kita dpt idea nak masak apa utk berbuka. mmg dah blank rasanya nak masak apa kan. pepepun betul apa yg marya sebut pasal pengertiaan ramadhan di perantauan tu. kros setuju sgt2,mmg walau hebat & bagus negara org tapi perasaan rindu tu ttp kukuh tertanam dlm diri.

Dkna Abza said...

sedih lak bila akak cakap rindu 'suasana' malaysia.. :(

akak balik malaysia tak raya nanti?

Mulan said...

masa 10 thn puasa di vietnam, mmg rasa seksa sbb kena masak & buat kuih.. bila balik msia, mcm jakun asyik nak ke pasar ramadhan.. hehe.. tapi nowadays dah slow..

Mama3Q said...

alhamdulillah...nikmat ramadhan itu sbnrnya ada di mana2, tak kira negara sendiri atau di sana, yg penting penghayatan kita, kan

Unknown said...

Salam Marya,

Suka sangat post ni,.
Terasa syahdu bila membacanya,
mungkin kerana mummy melalui detik ramadhan kali ni seorang diri, walaupun tidak jauh di perantauan, tapi jauh dari ahli keluarga..Tercampak seorang diri di bumi melaka..

Alhamdulillah, kelebihan tetap ada walaupun Marya & keluarga berada di bumi asing :)

Mamasya said...

Slmt berpuasa buat Marya sekeluarga. wpun berpuasa di perantauan tp ada keistimewaan tersendiri...spt yg Marya citerkan dpt masak sendiri dan dpt berbuka bersama.tiada bazar Ramadan....nak mkn apa kena belajar buat sendiri.

saniah said...

InsyaAllah marya...sama2 lah kita berusaha menambah amalan dibln yg mulia dan berkat ini...
:-)

ijayuji said...

Salam marya! betul tu, walau puasa diperantauan yg majoriti negaranya BUKAN islam kdg keistimewaan tu byk lagi yg berada diperantauan, sementara ada kesempatan utk berjemaah sume, jgn lepaskan peluang tu. Kita pun sibuk dgn urusan keluarga hantar ank2 tuition, dlm perjalanan dah masuk berbuka, dlm beg mmg dah sedia air atau buah2 utk batalkan puasa :D tp alhamdulillah rasa selesa pulak dgn keadaan mcm tu hb pulak mmg berbuka kat tempat kerja tp balik ttp makan mcm biasa ehehe... InsyaAllah, moga amalan2 kita diterimanya amin..

kurus said...

cabaran rindu nak berpuasa di malaysia sure ada kan dikk
banyakkan lah bersabar ..
akk paham perasaan mayra ..
insyaallahh dikk akan ada peluang itu ;)

Unknown said...

Selamat Berpuasa Marya Sayang..
hihihi..

memang terasa syahdu nyer baca entry ni. rase berat je ati ni bila Marya kate rindukan suasana tu..

Marya bole panggil mamavogue, Raha :)

Ruse Sulaiman said...

Askm Marya,

Mmg berbeza kan. Beza itu yg buat kita mempelajari sesuatu. Betul tak? Apa pun ada kelebihannya juga sebab sentiasa bersama insan tersayang setiap masa ;)

izz iizza said...

pemgalamn berharga kan..dpt berpuasa di negara org..:)

MulutPayau said...

Assalamualaikum dik...

Itulah kan, pnglaman di prantauan mnrupakan pnglaman yg paling berharga..semoga Allah permudahken segala urusan marya di sana....

Rina Rahamat said...

marya jgn sedih-sedih ya..semua ni akan jd kenangan manis bila marya dh pulang ke tanahair nanti :))

Ibuhani said...

MASA KT SANA SEDIH INGTKN MALAYSIA. NANTI BILA BALIK MSIA SEDIH PULAK INGAT KNGN KT PERU....that's life. So habiskn semasa ada kita ni dgn kebahagiaan agar ia menjd sesuatu yg gembira utk dikenang.....insyaallah!

mama aini said...

satu kesempatan yg indah..berbuka bersama suami tersayang & iman..biarpun jauh dr keluarga sekurang2nya marya dpt menyediakan juadah buat keluarga..mama pula menujuk je kat sini..hu2x..

Puan Kutu said...

ramadhan n syawal adalah dua bulan yg sgt menguji ketabahan bila berada diperantauan kan marya?yg paling penting pengalaman itu memberi pengajaran..Semoga baik hendaknya dibumi asing bersama keluarga tercinta..:)