Gracias!

Jun 29, 2012

Sedingin Gurun...

Assalammualaikum...

Hola hermanos y hermanas!

Salam Jumaat buat semua!  Syukur padaNYA kita masih lagi bernafas, dikurniakan anak-anak dan pasangan yang sihat, cukup dengan makan & pakai, masih lagi dikelilingi insan-insan yang ingat & sayang pada kita! Alhamdullillah... ;))

Sebelum ke class petang ni sempat dulu nak update apa yang sempat... hik3... Ramai yang tertanya-tanya tentang 'title' istimewa tu ye? hehehe... Istimewa sangat buat saya & hubby, sampai tersenyum lebar hingga ke telinga (^_____^)

Yang sebetulnya Iman belum nak dapat adik lagi! Not yet, sayang... Doakan buat kami ye! :))

Sebenarnya, segalanya belum nyata lagi... Masih terlalu awal untuk diheboh-hebohkan... Insya'ALLAH panjang umur akan saya coretkan di sini... Mohon doakan yang baik-baik ye! :)))

Wah, ada nada-nada main tarik-tarik tali disitu...hik3... Ya ampun! ;) *wink*wink*

Terasa nak mencoret sesuatu di sini hari ini, mungkin menyentuh hati dan tiada niat apa-apa sekadar berkongsi-kongsi cerita dan pengalaman... Sebab bukan semua diberi peluang sebegini dan perasaan yang sebegini...

Ilmu yang tak seberapa & amal yang masih perlu diperbaiki sememangnya buat diri terasa kerdil... Kerdil sekerdilnya... Mungkin dulu kita begitu, tapi mungkin kini dah tak sama lagi... Pengalaman & pengajaran berbeza-beza bagi tiap orang... Membentuk serta mengacu mereka menjadi siapa mereka pada hari ini dan bukan kerana keturunan atau salah ibu mengandung... Wah, suspen bunyinye...hehee ;)))

Beginilah kami di bumi asing ini, banyak mengajar erti kesyukuran dan kematangan fikiran... Bertindak selaras dengan situasi dan keadaan... Segala-galanya tentulah tidak sama bila berada ditanahair sendiri... Contohnya hari ini, di sini Public Holiday bagi meraikan Saints Peter and Paul, siapa mereka dan untuk apa rasanya tiada faedah untuk diulas bagi kita yang bertuah di bawah agama yang syumul & diiktiraf di sisiNYA :))

Tidak seperti Malaya, masjid, surau atau tempat beriadah berada di mana-mana terpulang pada kita untuk menunaikan kewajipan yang satu itu di mana dan bila-bila sahaja... Bagi kami walaupun berada di negara kata kasarnya, kafir sudah semestinya tidak menjadi alasan buat kami untuk menidakkan kewajipan itu... Tapi bagaimana, dimana, dan bila???

Ceritanya bermula bila kita ada keinginan yang kuat untuk menunaikan tanggungjawab yang satu itu, bagi kami setiap kali keluar rumah perlu pastikan sudah masuk waktunya barulah keluar... Kalau tidak sekurang-kurangnya membawa sebotol air seorang satu bagi memudahkan melaksanakan tanggungjawab itu... Seterusnya bergantung kepada tempat yang dituju...

Kalau ke Supermarket, tempat persalinan baju atau fitting room menjadi sasaran... Kalau boleh dan diberi pilihan carilah bilik yang hujung sekali... Kalau di luar pula oleh sebab belum pernah keluar dari 'region' terus sahaja kami ke satu-satunya masjid yang ada... Pengalaman yang seronok walaupun kadang-kala sedikit terkejar-kejar kerana kelekaan hal duniawi... :( 

Pengalaman saya sebagai seorang muslimah yang naif dalam soal agama... Kadang-kala kesempatan yang ada menunaikan kewajian di rumahNYA belajar terlalu banyak perkara... Tindak-tanduk kite tentulah diperhatikan... Demi ALLAH, saya tidak merasa lebih dari mereka... Mereka mengajar saya banyak perkara walaupun bukan melalui kata-kata... Seperti biasa bahasa adalah jurang antara kami... 

Kalau tak Spanish, bahasa Arab yang menjadi pengantara... Bahasa yang kononya 'International' itu jarang kedengaran... Jadi bahasa tubuh serta isyarat bak ayam & itik adalah perkara normal :)))

Kita melihat mereka mendirikan kewajiban, pakaian mereka, tertib mereka serta cara mereka... Tidak mustahil begitu juga mereka melihat kita... Melihat cara kita, pakaian kita... Apakah yang membezakan mereka dengan kita? Siapa kita untuk melabel & menilai mereka? Tiada lebihnya kita, juga tiada kurangnya mereka kerana DIA lebih Mengetahui... Maha Menghukum... Maha Adil... Maha Sempurna.. Maha Bijaksana!

Terdetik dihati saya, kalaulah disaat itu nyawa kami dicabut... Terfikir nasib sendiri, dimana letaknya aku ini dipandanganMU Ya ALLAH, sungguh mereka tidak tahu, kurang ilmunya... bagaimana nasib aku yang 'tahu' serta mempunyai sedikit ilmu ini  :'(


Syukur, masih boleh merasai kurma yang fresh & enak! :))

1kg = Soles 12

Rezeki dari kawasan gurun yang sejuk :))


Fresa kegemaran Iman! Mahal sedikit dari musim panas tapi sangat merah & manis! :))

Terima kasih sudi membaca coretan hati yang panjang lebar & membosankan...hik3

Adios...

P.S. Dulu, kalau sebut gurun difikiran saya panas, gersang dan tandus tapi ALLAH hantar kami ke sini dan ia bukan seperti yang digambarkan... :)) 
P.S.S. Esok ulang tahun kelahiran Iman yang ke 3 mengikut kalendar Islam 10 Sya'aban 1433H... Buat Iman anak ummi & babah, doa ummi sentiasa menemanimu menuju syurga ALLAH... Moga berkat umur & rezekimu nak... Amin ~

41 comments:

Kakcik Seroja said...

Selamat hari ula ngtahun kelahiran Iman.

Semoga menjadi anak soleh yang hidupnya sentiasa diberkati Ilahi. Amin.

Betullah kat Marya, bahasa International itu sebenarnya bukanlah satu 'bahasa perantaraan yang baik' di kebanyakan tempat.

Bitt (doubleIS) said...

morning..sejuk baca cerita awak pagi2 nih...
lebih kurang rm14 la yer...owhhh spanis dan arab...ye la u belum lagi loghat derang lagikan...kalau awal2 mungkin payah la tapi kalau dah bertahun-tahun kat sana rasanya mudah skit kann nak paham....

hope u n family sihat2 jek kat sana... :)

AmirFX said...

Salam.. Hola Marya! Selamat hari lahir juga untuk Iman.. Semoga menjadi anak yang soleh dan taat kepada kedua ibu bapanya...

kurus said...

insyaallahh myra ..
akk doa2kan buat myra dikejauhan sana selamat dan yg istimewa itu menjadi kenyataan ..
banyak2kan berdoa dear ;)

Unknown said...

Tempat yg sejuk pun boelh jadi mcm gurun... hihihi..
Klu Iman berday esok.. aqil 2hr berikutnya... jom celebrate! :))

Bermakna sungguh coretan kak Mar nih..

Dan saya akui, saya juga insan yg kerdil.. sgt kerdil!

CaDLyNN said...

happy bday iman..semoga menjadi anak yg soleh untuk ibu dan babah dan berjaya hidup didunia dan akhirat kelak :)

Anonymous said...

Selamat hari lahir Iman. Semoga hidup sentiasa dirahmati Allah.

saniah said...

selamat hari lahir iman..moga membesar menjadi anak yg soleh ya..:)
betul kata marya..kalau nak seribu daya kan..kalau taknak tu memang macam macam alasanlah kan..kat "malaya" ni yang bersepah masjid dan surau ni pun kalau malas memang tak buat pun.. :(
seronok baca entry2 marya..

title baru tu..ehemm husband dpt naik pangkat kan? betul tak? :)

Pen Biru said...

title apa tu? aduh suspen2...hihi

maszull said...

assalamualaikum marya...selamat hari lahir Iman moga jadi seorang anak yg soleh yer...:)

Cikgu Ma said...

selamat ulangtahun iman =)

Rozie said...

Segarnya strawbery tu... Merah meyala...

Semoga Allah panjngkan usia kita untuk lebih beribadah kepadaNya...

Selamat ulang tahun iman...jadi ank yg soleh yerr

radziah AR said...

selamat hari lahir iman.
ermmm...rasa mcm tahu je "title" tu. boleh ucap tahniah awal?...

Mamasya said...

Happy bday Iman. tak sabar nak tahu apa berita gembira...ingatkan Iman nak jadi abg tapi awal2 Marya dah ckp belum lagi...apa2pun moga Marya bahgia dan ceria.
bila berada di negara majoriti bukan Islam....kita kena pandaikan cari tempat yg sesuai utk beribadah...
re; Marya, kuih Risoles tu kalau nak letak apa2 intipun boleh yg utamanya kulit dadarnya itu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Marya...trsentuh hati membaca n3 marya kali ini.
Siapalah kita utk mengukur tahap keimanan kpd Allah.Hanya Allah yg tahu siapa kita 'disisinya' & penerimaan Allah dlm amal ibadah yg kita lakukn.
Semoga semuanya diterima..Aminnnn

Happy birthday Iman yg ke 3 tahun...jgn notty2 tau :D

Mama3Q said...

salam hari lahir buat iman...moga jadi anak soleh penyejuk mata ibuayah...

izz iizza said...

salam kenal juga ya..thanks sudi singgah blog iza...

sedapnya kurma dan strawberry tu..:)

F. said...

send my belated wish to Iman..

P.s : first time here. salam n hii.. :)

FnF Simple Life said...

Asslm Marya... FnF membaca satu persatu penulisan Marya...mendalam sungguh maksud disebalik sedingin gurun...Semoga dipermudahkan hidup kita dinegara orang ni. Sama juga kehidupan FnF disini...kesukaran berkomunikasi, mencari mknan halal dan menjaga solat...semua tu pengalaman bermakna dalam hidup... mudah2an ibadah kita diterima oleh Allah swt.

Selamat ulang tahun kelahiran ketiga buat Iman.

MulutPayau said...

selamat hari lahir utk Iman....semoga mnjdi anak yg soleh....

umiyumi said...

Salam Marya..
tak sabar nak tunggu cerita title yg saspen tu. hehehe
selamat hari lahir buat Iman.. semoga jd anak yg soleh dan berjaya dalam hidup dunia dan akhirat. Amin..

norhidana said...

selamat hari lahir Iman...

besar dugaan Marya di negara asing yek, dhla negara tu mmg kurang muslim lg lah besar dugaan nyer...
bestnyer tgk kurma segar2 gitu, juga geram nengok stoberi feveret Iman tu...

Ibuhani said...

Smoga Iman diberkati Allah SWT dunia akhirat. X kira apa pun gelaran yg akan diterima (Tahniah ye....hehehe) smoga Marya n hubby humble selalu ye....krn rezeki itu dr Allah. Kdg2 ia juga jd cabaran n penguji diri. Smoga bahagia selalu!

eLL said...

wow, sedigin gurun, metafora hebat dalam maknanya. hihi. insya allah, semoga diberkati allah akak dan suami serta iman comel.

IntaNBerliaN said...

iman dah nak 3 tahun yer.. happy bzday utk iman.. :-)

apalah berita gumbira tu yer...

Bulan Syurga Firdausi said...

smga terus jadi anak yang soleh ya :) smga utk fmly akak jg,.insyaAllah..

Hanis Azla said...

wah.. seronoknya nak dapat title baru.. walaupun tak tahu title apa, tapi rasanya semua kwn2 dah tumpang seronok bila ada perkara baik akan berlaku buat marya dan keluarga.. akak pun ikut teruja nak tahu.. semoga segalanya dipermudahkan, insyaAllah..

semoga kita semua indah di mata manusia, lebih indah lagi di mata Allah, insyaAllah..

Kamalia said...

Happy belated birthday Iman..semoga menjadi anak yang soleh dan sentiasa menjadi penyejuk mata buat ummi dan babah..
bab memnunaikan yang wajib tu mmg salah satu kesulitan yang sama buat kita semua di negara org kan..betul,fitting room salah satu tempat favorite..takpun kat tangga ke,parking space(buat sebelah kereta je.senang kot)

Bulan Syurga Firdausi said...

kak...lepas MRI koyak 1cm..doctor ckp yg operation tu kalau besar., saya tahap kecik lg..nak buat boleh tp sy kene benti main :( sbnrnye sy memg da kne limit kan sukan..doctor bg sy cycling dgn swimming je..kak syukran doakan sy... :) amin ya Allah...

Jahirah said...

uik title apakah tu...suspen ni...berada kat negara orang mcm2 pengalman berharga yg dptkan.
hepy besday utk iman.moga jadi anak yg soleh.insyaallah.

Unknown said...

hepi belated besday buat iman..mest mama die masak best2..;)

sy pon igt gurun tu panas..;P
sedap citer org bercerita..sedap lagi rasai pglmn sendirik yg sdh smpai kesana...

insyaallah panjang umur..smpai ler ke sana..;)

Mulan said...

happy birthday iman.. moga berjaya dunia akhirat...

masa duduk di korea & vietnam susah jgk sbb menetap, tak boleh nak jamak.. maka kami terjah mana2 bawah tangga mall utk solat.. siap bawak sejadah nipis etc.. ataupon kat pintu exit yg tak ramai org lalu.. takpon pi tepi park or tepi kereta.. bawak plastik alas siap2 & air utk wuduk.. masa travel senang boleh jamak..

Kakzakie Purvit said...

Alhamdulillah walau dimana berada kalau iman masih ada insya-allah apa juga halangan kewajipan padaNya jgn lupa Marya... suka kakak cara Marya..

Rina Rahamat said...

happy belated besday iman :)


yerla misti bnyk cabaran menunaikan kewajipan sbg muslim di bumi asing kan..tp menarik kan..itu semua pengalaman :)

mama aini said...

assalam marya..sob2x..sambil baca entry ni..mama terasa juga diri ini terlalu kerdil disisinya..semuga Allah melindungi & memberkati hidup kita..insyaallah..
`hepi bezday` buat iman..semuga jadi ank yg soleh..amin..

Ruse Sulaiman said...

Saya pun masih rasa kekurangan. Yg penting kita sentiasa berusaha ke arah yg lebih baik.

Semoga tarik tali tu membawa kemenangan dan berita gembira.

Buat Iman yg comel dan hensem,
Selamat ulangtahun kelahiran yg ketiga. Semoga menjadi anak yg sentiasa menceriakan hidup ummi dan ayah. Didoakan juga sihat sentiasa dan murah rezeki.

Unknown said...

sanah helwah untuk iman cumil tu.. moga jagi anakyang soleh.. insyaALLAH

bermuhasabah diri itu perkara terhebat untuk diri seorang muslim...

mummyrinazone beauty said...

aku mmg suka sangat ngan kurma tapikan mmg licin takde kedut2 kulit kurma2 mmg nampak fresh,..sesekali aku terbayang badan lipas..hihi mcm kulit lipas kak..

eh eh iman dah nak 3 tahun ek?dia sebaya merahla

sal ya said...

yup... kena make sure keluar lepas waktu. tak ada la terkejar2 nak solat. itu kalau tmpt berdekatan la. kalau berjalan2 tu kat malaysia banyak je tmpt2 nak solat kan...

susumanis said...

salam beautiful marya, tiz posting touched my heart n makes my tears rolling down on my cheeks...tqsm for t sharing, its such a great wake up call, sama sama kita jaga solat kita especially solat diawal waktu, insyaAllah....

susumanis said...

salam beautiful marya, tiz posting touched my heart n makes my tears rolling down on my cheeks...tqsm for t sharing, its such a great wake up call, sama sama kita jaga solat kita especially solat diawal waktu, insyaAllah....