Gracias!

Nov 2, 2012

Mi Punto de Vista! (My Point of View)

Assalammualaikum...

Hola a todos!

Jumuah Mubarak! Buena Fin de Semana :)

Semalam Iman cuti sekolah tapi hubby tetap pergi kerja, Public Holiday 1 November - All Saints Day (Dia de Todos Los Santos), sehari sebelum iaitu 31 Oktober adalah perayaan Hari Halloween... Banyaklah budak-budak yang berjalan-jalan dan bawa bakul gula-gula dengan ber'costume' pelik-pelik! Comel-comel :)

Hari Isnin yang lepas Iman pergi sekolah macam biasa lepas lama bercuti sebab demam & raya haji. Kami sebenarnya ada juga 'plan' nak belikan baju 'custome' untuk Iman, sekadar suka-suka! Yelah comel-comel bila tengok 'custome' yang ada... Teringin nak 'buli' dak tecik ni! hehehe :p ;)

Tak tahu pula sekolah Iman sambut awal dari jangkaan, kami tak sempat nak beli! Sebab tak tahu menahu pun tentang sambutan tu sebab Iman ponteng sekolah lama juga...huhuhuu... =='

Balik-balik je rumah tengahari tu, saya terkejut dengan 'costume' yang dia pakai! =:O


Mamavogue aka Mama Hakim kata macam "Shrek" hahaha :D

Memang depa kreatif! Plastik sampah pun boleh jadi baju gini ;):) Pada mulanya saya agak sedih tengok, tapi lepas tu rasa lucu pulak! Tulah babah kata pakaikan aja baju Melayu/bersampin/berkopiah ala-ala "ustaz" halau hantu... tapi tak sempat dah...hehehe :p
:)

Ulang tayang entry lepas: Rusuhan di Lima... Mungkin akan ada yang kata gini, "Memanglah, sebab kau tinggal kat Peru. Apa ada kat Peru tu. Bukannya negara bertaraf maju & moden pun."  Opss! :X

Maksud saya, bukan negara yang maju seperti United State, United Kingdom, Jepun dan lain-lain. Tapi saya tertarik nak 'pick' dua komen dari sahabat maya saya ni :)


Kak Rostina sekarang menetap di Brunei! Terima kasih kak Ros. 


And, Mr Khairul yang sekarang berada di Jerman. Danke bruder! hiks ;)

Saya menulis tentang apa yang saya rasa, solo mi punto de vista! Share sikit cerita dari kawan saya yang pernah tinggal di Japan, katanya seronok tinggal di sana negara maju, teratur, penduduknya sopan santun & sebagainya sehinggalah Tsunami melanda! Time time tu juga teringat nak lari balik ke Malaysia!

Don't even think of moving to middle east! BIL saya dulu, share cerita Pakboy Iman kat sini :). Dia pernah bekerja di Jeddah- yes the money maybe good but the Arabs will treat you and all other Non-Arabs like dirt!

Cerita tentang seorang ustaz ni, erk... ustaz ler kot! Nama dirahsiakan :p Tinggal di Libya untuk menuntut ilmu, tup tup rusuhan pula! Memang seronok tinggal di sana macam taknak balik dah... Tapi kena juga halau balik ke Malaysia, nak lari ke mana lagikan, kalau tak fikir keselamatan diri, sekurang-kurangnya keselamatan anak-anak...

Lain orang lain pendapat & pandangan... Saya yakin anda juga pernah mengalaminya, bila log on facebook, twitter, blog, berita atau apa sahaja media - terlalu banyak cerita NEGATIF yang kita dengar. Sesetengah orang hanya tahu 'menyuntik racun' semata-mata untuk jadi 'fofular'! Apa sahaja 'orang lain' buat segalanya salah belaka! Seolah-olah dia sahaja yang betul! Kalau boleh semua 'kemahuan' & 'keperluan' dia dipenuhi. 

Bak kata my hubby (Yes, he is nobody! But, who's care :p), kerajaan adalah seperti ibubapa, rakyat adalah seperti anak-anak, kerajaan yang ada atau mana-mana kerajaan sekali pun tidak dapat memenuhi kehendak semua sepertimana ibubapa tidak dapat nak memuaskan hati setiap anak-anak yang ada.  Pasti akan ada yang berkecil hati dan rasa kekurangan kasih sayang! :)

Negara besar, kecik, maju atau tidak pasti akan ada rasa ketidakadilan! Sebab tiada yang adil di dunia ini kecuali DIA, ALLAH Pemerintah Alam Semesta :) Bila kita sedar & tahu ini maka hidup kita akan lebih tenang & penuh kesyukuran, betul tak?

Dari sibuk tunding jari, baik kita betulkan diri sendiri dulu :) Tanya pada diri sendiri apa sumbangan kita pada negara... Bab ni saya pun mengaku masih sangat kurang! huhuhu... Tapi, insya'ALLAH kita didik anak-anak kita, tanamkan dalam diri mereka supaya sayang dan cintakan negara... Jika kita mati mempertahankan negara juga dikira mati syahid kan :)

Masing-masing boleh bangun menyatakan pendapat masing-masing. You can fight all the way you like - but what upsets me is sometime you don't realize you hurt the country. You hurt the image of the country, you hurt the economy and most importantly, you hurt the bond and goodwill among Malaysians. :(

People need to understand the difference between criticizing the government and criticizing the country!

Perghhhh... dah lama rasanya tak membebel panjang lebor gini! hehehe :P

Saya bukan siapa-siapa! Saya menulis atas capacity saya seorang anak, adik, ibu & isteri yang dulu bekerja tapi sekarang sedang bercuti panjang! Weeeee ~

Thank you for reading!

Adios!

27 comments:

Nai @ TPJ said...

Should agree to disagree... Mind is one's free territory... Love you.. Nai.

Abil Fikri Ahmad said...

Salam Marya n family. Hope u guys are fine there...Baik dan buruk tu di setiap negara pun ada, tambahan pula kita semua di muka bumi ni adalah umat di hujung umur dunia. Begini la kelam kabutnya..Untungnya bagi kita sebagai perantau Negara org, banyak pengalaman yg kita dapat, yg membolehkan kita memperbaiki lagi hidup kita n family..kan Marya..


Marya, nanti dah cukup duit saya kumpul, will email u for that carpet yea..minat giler u..!

Puan Kutu said...

setuju!semua org ada pnadangan masing2.cuma yg negatif tu terpaksa kena telan la..

Egg Head said...

woha2x...wat akak....

lantak saja org nak cakap.....kita just ignore jak..ok...

nanti balik dr peru...jgn lupa..bawa ole2x tu saya....hehehe

Acik Erna said...

assalam Marya..bertuah marya dapat pengalaman berada ditempat orang..

azieazah said...

Langit yang dijunjung dan rumput yang dipijak. Pasti warna ada beza dan bau juga tidak sama.

Pengalaman itu sangat mahal dan kita akan menilai sesuatu itu dengan lebih rasional.

♥MAMASYAZA♥ said...

akak setuju ngan apa yg marya tulis

Khairul Abdullah said...

i like :)

kurus said...

salam dikk
akak x tahu ujung pangkal nie ..
apa2 punn pengalaman berada di negara org bukannya sama .. pengalaman tuu sgt2 berharga , kalau akak punn suke nak kongsikan bersama utk simpanan dan tatapan rakan2 yg mana tahu akan ke negara tu ;)

Mulan said...

kami pernah di vietnam pd tahun 1997 when negara tu macam tahun 70-an di malaysia dulu.. macam2 jgk kami dah rasai.. also a year in seoul, negara yg maju.. banyak sangat bezanya tapi kami amik iktibar & pengajaran dari semuanya.. tqs for sharing & take care..

keep writing..!!!

norhidana said...

hehehe iman dh jd shrek yek heheh... nsb lah tak suh iman pakai labu cam selalu ada kt hallowen tuh... kt negara diaorang sampai cuti ek hallowen tuh... hehehe maklum tak tau

ish Marya, bg dana kt mana pun kite duk lg2 kalu bkn kt negara sndiri, apa salahnya kite berkongsi cite, tak kisah la kt mana pun kn...

Golden Rose said...

hahaha shrek...ada gaya tu

Dr K said...

Part tinggal di Middle East tu, saya setuju. Pak Arab ni perangai buruk. Memang pandang asian sebelah mata, treat like a dirt, saya setuju.

Hanis Azla said...

salam marya..

bila boleh buat perbandingan, kadang kala penilaian dan pandangan kita akan jadi lebih terbuka dan menjadi lebih baik lagi.. bagusnya bila marya ada peluang yg sebegitu.. lumrah kan, ramai yg lebih pandai bercakap tanpa cuba apatah lagi dapat memperbaiki keadaan.. menunding jari memang mudah tapi mengakui silap sendiri sangat sukar kan..

Cho Zila said...

ha... bijak budakni kreatif.. dulu kita kecik2 mana der mak bapak nak belikan tapi kita tetap boleh main pistol tapi dari buluhler, tetap boleh main masak2 guna bahan semula jadi, tetap boleh mandi bukan swimming pool tapi sungai..

akak setuju bebenoler ngan pandangan marya.. akak juga sependapat tapi malas nak menulis tentangnyer... manusia lain2 pandangan...

.:fyzz:. said...

Salam marya. .Sweety mamamia...fyzz fhm ur feeling..sumtime org suka bckp tnpa fkir baik buruk n perasaan org..pepun..bkn senang cam marya sekeluarga tggl d luar ngra..

mamawana said...

Salam sweetie Marya

Di mana bumi di pijak di situ langit di junjung, masuk kandang kambing mengembek masuk kandang ghimau mengaum..gituler gamoknya asal tetap mewarisi rasmi ikan walau diam di laut masin yg dlm ia tetap tawar...

peace you.. http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/11/bersama-biduanita-negara-datuk-sharifah.html

wakgelas said...

wak pon sukak kalo dapat cuti panjang jugakkk.. ahakkkS

eLL said...

salam kak marya.
tak sangka pulak ada komen2 yang jujur cenggitu kan...

Queenie said...

akak baru jer jumpa kawan yg baru balik dar arab, mcm2 citer..tp nak kongsikat sini jari lenguh plak nih hihihi...

biarla apa org nk kata sis..

Rina Rahamat said...

setuju dgn marya..

jgn asyik fikir apa negara ni blh buat/beri kpd kita

tp apa yg kita blh buat/beri kpd negara

Ruse Sulaiman said...

Askm Marya,

Lama tak singgah @ sebenarnya dah lama tak online ;)
Budak cute tu pakai apa pun still cute. Rindu Iman :)

Pjg bebel ya... akak tak tahu apa yg diceritakan. Apa pun bila kita terlalu mencari kesempurnaan.. kita akan semakin jauh darinya.


Anonymous said...

tetap comei di mata auntie..

mummyrinazone beauty said...

suka baca tentang pengalaman yang akak ada bila duduk di sana,.of coz ada baik buruknyerkan?

Unknown said...

is setuju ngan kak marya (^___^)

mama aini said...

betul marya lain org lain pendapatnya..apapun kita masih jauh lbh beruntung menetap dimalaysia & menjadi rakyat malaysia..negara kita masih aman.. :)

Unknown said...

salam kenal..like..