Gracias!

Nov 17, 2012

Kebangkitan Islam (Intifada')!

Assalammualaikum wbt.

Sana-sini update tentang kekejaman Israel terhadap Gaza, Palestin. Sememangnya memilukan hati melihat gambar-gambar yang menyayat hati... Sampai saya terpaksa 'skip', 'skip' & 'skip' lagi-lagi bila melibatkan kanak-kanak yang tak berdosa... ALLAH :'(

Pernah dulu saya buat entry tentang Naqbah Day sempena Ulangtahun 64 bumi Palestine dijajah. Update di FB dengan menukar picture profile etc. etc. Diwaktu yang sama juga 'seseorang' telah memberi komen yang buatkan saya terkelu & terkedu... Tak terkata dan membuatkan saya terfikir banyak-banyak kali...

Komennya lebih kurang begini, "Orang Islam satu dunia sibuk 'Viva Palestine' tapi 'Palestinian' yang kita tengok/jumpa bergelek sakan tunjuk pusat atas pentas!"

Terkejut? Terkelu?

Setiap kejadian yang ALLAH izinkan berlaku atas dunia ini ada hikmahnya. Every incident happens by the will of ALLAH there's always a hikmah (wisdom).

Di dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: "Sesiapa yang tidak mengambil berat urusan kaum Muslimin, maka dia bukan dari kalangan mereka (Muslimin)"

ALLAH telah berfirman di dalam Al-Quran dalam Surah Al-Baqarah ayat ke 120:

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)"

ALLAH berfirman lagi di dalam Surah At Thariq ayat ke 15 dan ke 16: "Sesungguhnya mereka (musuh ALLAH) bermati-mati menjalankan rancangan jahat. Dan Aku pula tetap bertindak membalas rancangan jahat (mereka, dan menggagalkannya).

Petanda akhir zaman & kebangkitan Islam! In shaa ALLAH! Dengan bantuan ALLAH jua...


19 comments:

Azian Elias said...

Hola Marya..

biar la org nak kata apa. yg penting niyyah kita ALLAH yg tau.. sekurang2 nya ini jihad kita.. INSYALLAHH...

Nai @ TPJ said...

Inshaa Allah...

Kakcik Seroja said...

Assalamualaikum Marya.

Sesungguhnya janji Allah itu adalah pasti.

kurus said...

itulah di katakan dunia akhir zaman
kejadian di depan mata mereka nampak sinis sahaja .. benar , palestinian sendiri seakan lupa dunia dan akhirat mereka ..

sedar atau tidak mereka mgkin dibalas sebegini kerana terang2an mereka umat bumi islam sejati .. allah nak tunjukkan sesuatu yg mana seagama kita islam sendiri leka dengan duniawi mereka .
ada yg menongkah langit seolah mereka hebat sedangkan ramai di luar sana muslimim dan muslimat diduga allah dengan tidak tergambar rasanya ..

kita manusia biasa yg melihat sedih dan pilu , lebih menyedihkan bila kita x dapat berbaut apa2 sekadar memanjatkan doa agar dugaan kpd mereka akan ada kesudahannya nanti ..

Mama3Q said...

apa pun jua, moga ALLAh selamatkan mereka dan semua ummat islam..amin

sal ya said...

insyaAllah...

Salmi said...

Biarlah apa org kata. Kena ingat, tiada yg sempurna di dunia ini malah kita sendiri tidak lari drp melakukan kesilapan dan dosa. Yang penting kita prihatin dgn nasib yg menimpa saudara kita di sana.

CaDLyNN said...

mari berdoa utk kesejahteraan n keamanan palestin.. hidup islam!

Mulan said...

moga kesengsaraan rakyat palestin berakhir secepat mungkin..

Dr K said...

Kita jalankan tanggungjawab kita benci pada keganasan...

Dan Palestinian itu sendiri pun kena jalankan tanggungjawab mereka sendiri pada Allah..pada negara...Selagi mereka tak berubah, selagi itu janji Allah (tentang kemenangan) tak akan tiba.

Wallahulam

Unknown said...

is pun xsanggup tengok gambaq2 yang tersiar tu.. uhuuu~ (T___T)

emarieys said...

INSYAALLAH..sama-sama kita doakan mereka di sana...

ema dah letak yer

Hanis Azla said...

Salam marya..

semoga Allah sentiasa melindungi saudara kita di palestin.. sedih melihat dan mendengar tentang apa yang dihadapi oleh mereka sekarang ini..

Anonymous said...

doakan semuanyer berakhir segera

SURIA AMANDA said...

Holla Marya!!

sedih kan...same to me..skip..skip..and skip..x leh tahan tgok anak2 malang tuh...jom sama2 doakan kesejahteraan dorang

eLL said...

salam kak marya,

Allah nak tunjuk dekat hamba-hambanya, nak didik hati kita, suntik kesedaran supaya kita menginsafi setiap perbuatan dan ambil pengajaran dari setiap cerita dan derita orang lain.

Anonymous said...

Ibarat kisah seekor burung kecil yang cuba mencurahkan air dengan mulutnya ke atas api yang dinyalakan untuk membakar Nabi Ibrahim.

Walaupun kecil sumbangannya tapi semangat dan nawaitu kita yang mustahak.

Puan Kutu said...

sy pun mmg skip nak tgok pic kekejaman nie semua..org mmg boleh kata macam2.yg penting niat kita sebagai saudara sesama islam n sifat kemanusiaan itu sendiri..:)

mama aini said...

memang sedih melihat kekejaman yg dilakukan olh israel..semuga Allah melindungi rakyat palestin..amin..