Gracias!

Dec 21, 2012

Alhamdullillah..."Evening Sickness!" :)

Assalammualaikum wbt.

Hola Peeps & Amigos!

Alhamdullillah, syukur masih diberi kekuatan untuk mencatatkan sesuatu di sini... Bila petang menjelma, mulalah rasa tak sedap badan... Tapi hari ini saya gagahkan diri juga untuk menulis... :))

Tidak mengapa jika tiada yang membaca, sebab ini untuk catatan diri sendiri & akan datang! Saya pun tak seberapa 'kuat' untuk membalas kunjungan... Maaf dipohon & harap tidak berkecil hati :)

Teringat dulu, masa mula-mula kami sampai ke Peru ni... Awal-awal cuti panjang saya... Tak sampai sebulan ramai yang bertanya, dah berisi ke? Bila Iman nak dapat adik? Cuti lama ni bolehlah tambah lagi seorang... Iman pun dah besar... bla... bla... bla... Tersenyum sendiri bila dikenang! Kalaulah dapat 'baby' semudah memetik jari! hehehe ;) 

Sehinggakan bila saya menelefon bos saya dulu, untuk bertanyakan tunggakan bonus... soalan pertama yang keluar dari mulutnya pun sama! Sudah ada isi ke? Errrrr..... ;))

Tapi takpelah petanda ramai yang mengambil berat! Kami memang nak anak lagi... Sekurang-kurangnya 3 orang! Cukup kot! Tapi Mr Hubby kata nak cukupkan satu team bola sepak! Ewahh...ewah... cuba dia mengamdung & bersalin maybe sorang jelah anak kami... Si Iman... hakhakhak :p

Dulu masa bersalinkan Iman, saya terpaksa menjalani operation! Bersalin secara C-Section! Boleh baca pengalaman bersalin di sini: Pengalaman Ceaser!

Kerana itu juga doktor menasihatkan agar menjarakkan kehamilan sehingga sekurang-kurangnya 2 tahun! Selepas berbincang dengan hubby, serta atas nasihat doktor saya telah mengambil pil perancang untuk tujuan tersebut! Alhamdullillah, saya pun dah stop makan pil ni semasa ke sini dulu... Maknanya hampir setahun juga saya berhenti makan pil tersebut... 

Awal dulu, saya agak gusar untuk mengandung lagi lebih-lebih lagi bila mengenangkan alahan yang teruk sepanjang kehamilan yang pertama dulu dan Iman yang baru membesar serta dah pandai bermanja-manja jujurnya saya agak serik untuk mengandung lagi... Tapi naluri seorang wanita apantah lagi seorang ibu, lama-kelamaan saya berasa terpanggil untuk dapat baby lagi! :))

Kalau boleh nak baby girl pula! Bagi melengkap keluarga kami ini :))

Kalau dapat baby lelaki pun kami tetap bersyukur! Bertambah seorang lagi Imam umi nanti! :')

Tapi kalau dapat baby girl boleh teman umi pergi shopping! hewhewhew :D

Persoalannya mengandungkah saya? ;))

Hampir 2-3 minggu saya mengalami sakit kepala, perut & angin... Siap mintak hubby urutkan lagi... Banyak betul angin... Perut sentiasa lapar macam gastrik... tapi saya tak berselera nak makan... Kadang-kala terasa seperti loya... On off, on off... Hubby memang syak saya mengandung! Tapi saya nafikan sebab kalau ikut pengalaman dulu, saya langsung tak boleh bangun! Muntah hampir setiap waktu...


Sebab nak makan takde selera, nasi putih panas dengan ikan masin kembung rebus pun sodap! hikhikhik ;)

Akhirnya kerana tak sanggup lagi saya suruh hubby beli pregnancy test & nekad jika tak pregnant saya nak pergi klinik! Takut penyakit lain pulak yang datang...huhuhuuu....

Memang dengan harapan saya mengandunglah hendaknyeeee... :))


Akhirnya, jeng...jeng...jeng! Saya tersenyum seorang diri dalam toilet! Kemudian jerit panggil hubby! Alhamdullillah, positif! Ni gambar dah beberapa hari, line pun dah tak berapa clear...hikhik... :))

Hubby peluk & kiss saya, rasa manja kejap! hehehe... Iman pun lompat-lompat suka! Maybe sebab tengok kami happy, so dia pun nak tumpang happy jugak walaupun tak berapa faham... Sekarang ni, hari-hari pesan dengan dia, nanti Iman nak jadi abang, nak dapat adik dah! Dia pun makin faham & nampak suka! :))

Tapi kami taknaklah excited dulu! Sebab manalah tahu 'pregnancy test' tu rosak ke kan... So, hari Selasa lepas kami buat appointment dengan doctor & terus buat ujian darah! Aiyak! Boleh pulak saya tak ingat 'first day of the last period' saya! Biasanya saya catat dalam diary tapi kali ni boleh pulak terlupa! huhuhu... So, kena buat ujian darah, banyak juga darah yang diambil... huhuu...

Selepas 2 jam baru boleh dapat result! Tapi sebab dah malam kami balik rumah & cadang nak tengok di website je... Pukul 9 malam baru boleh tengok result! Tunggu punya tunggu result tak jugak keluar-keluar! Hubby yang paling excited sekali! Banyak kali log in and log out! Tapi, hampa! :(

Pagi tu masa bangun nak solat subuh, saya tengok hubby terbongkok-bongkok buka laptop! Saya yang terpisat-pisat baru bangun tidur terus tegur, "Abang buat apa tu?" Hubby jawab, "Nak tengok result!" Hahahaa... macam nak tengok result periksa pulak! ;))

Saya cakap tunggu jelah esok pagi, suruh budak ofis call clinic untuk tau result... Rupa-rupanya password/username yang dorang bagi tu yang lama untuk blood test masa amik lesen dulu! Patutlah tak boleh!

Apa-apa pun keputusannya adalah POSITIF! So, sahlah saya mengandung! 7 hingga 8 minggu macam tu :))

Alhamdullillah, sehingga hari ni saya tidak mengalami alahan yang teruk... Cuma mabuk datang bila masuk waktu petang! Takde istilah 'mornig sickness' tapi dah tukar jadi 'evening in Peru' hahaha... "Evening sickness!"

Maybe ikut waktu pagi di Malaysia! Walau apa pun tetap 'made in Peru!' hikhikhik... ;))

Dulu tak boleh makan pedas-pedas & masam-masam.... Tapi sekarang suka makan masam-masam! :))


'Kawan baik saya'! Fresh green fruits too! Now, craving for mango verde (green mango! Puas dah cari... Orang Peru tak reti mamam mangga muda! hukhukhuk... Leleh ayaq liuq! :p


Ambil hati Iman, hubby belikan dia "Control Car"! Dah sebulan lebih asyik dok request nak "kereta kontrol" penangan Upin Ipin lah ni... Sigh*  ~Nasib baik tengah nak Krismas ni ada sales!

Sebelum menulis entry ni saya mintak kebenaran dari hubby dulu! Yelah masih awal lagi, kata orang tua-tua tak elok diheboh-hebohkan... Saya pun tak pasti kenapa... Tapi perkara yang baik-baik buat apa nak disembunyikan, ye tak? Moga ada yang mendoakan kesejahteraan kami semua di sini...

Moga selamat & dipermudahkan segalanya... Tak sabar pulak rasanya! Dah terbau-bau dah bau baby ni! :))

Berdebar-debar juga! Yelah mengandung kali ni jauh dari keluarga dan tanahair... Kalau dulu ada orang tua yang tengok-tengokkan & tegur-tegur... Sekarang ni kenalah pandai-pandai sendiri! :))

Nampaknya hubby kenalah belajar memasak & jaga orang dalam pantang! Kita jaga sesama sendiri... bertambah-tambah sayang! :))

Innallaha ma'ana... ALLAH bersama kita... Serah segala pada ALLAH :))

Thank you for reading!

Chau! 









79 comments:

Kakzakie Purvit said...

Syukur alhamdulillah... suka-suka-suka kakak amat gembira bila ada berita seperti ini. Kakak bayangkan kalau kakak yg dapat dan pernah merasa bagaimana gembiranya bila ada anugerah yg dinanti bagaikan doa telah makbul Marya.

Moga Marya & baby sihat dan terus sihat sehingga melahirkan.

Mama3Q said...

Salam marya
hehe...betul lah serkap jarang saya beberapa hari lepas kan,tahniah sekali lagi...

Saya dulu masa 1st pregnancy pun macam marya, takde morning sickness, cuma evening sickness, itupun kalau tak makan, tp kalau isi perut dgn buah epal dah cukup utk saya hilangkan sickness tu...

Unknown said...

Salam anakanda,
Tahniah3x.
Seronoknya dengar.
Jaga diri baik2.Masa mama mengandung kat luar, masa nak bersalin mama ingin sgt nak emak ada di sisi.Mama ingin terbang balik ke Msia.Takut bersalin di sana. Tapi akhirnya semuanya berjalan lancar dgn suami ada di sisi.

Mama3Q said...

komen lagi...dan oh ye....kedua2 UPT test saya, saya simpan sampai sekarang, dan double line tu tetap kelihatan walau dah masuk 4 tahun...(suke no simpan barang arkib kan).

Nadiah Sidek said...

tahniah! semoga baik-baik sahaja hendaknya. take care :)

Salmi said...

Tahniah, Marya.. Akak pulak yang teruja baca entri marya ni.. Yelah nak mengandung lagi tidak kot. Tunggu kot2 ada yg nak bagi anak.. hehe
Apa2pun tahniah Buat Marya & suami juga buat Iman yang dh nak jadi abang tak lama lagi..

Nai @ TPJ said...

Assalamu'alaikum Umi Iman... ^_^ sukaaaaaaaaa! Tahniah...! Aritu i tgk internet, morning sickness byk kategori. Ada yg morning, ada yg evening, ada yg night, ada yg all day long, dan ada yg takde langsung! ^_^ Take Care, dear...!

Unknown said...

Assalam Marya..!
Super excited mamavogue membacanyer..!! Alhamdulillah! Alhamdulillah! Doakan mamavogue jugak ekk..hihihi

Semoga Marya sekeluarga sentiasa di bawah lindungan Nya.. Aminn..

radziah AR said...

Tahniah. seronoknya...kzie dah lama menunggu, tapi belum rezeki. sorang sorang dgr rakan preggy, tapi kzie juga blm....huhu....mmg sangat berkehendak!

AKITAH the story said...

waaaahhhhh...congrats k.mar.!tumpang gembira...#jeles..hehe...t.care ye!

saniah said...

Assaalmualaikum..
Alhamdulillahh....suke nye akak...err akak plk yg trlbh suka...ye la akak ni dah tk blh mngandung...dh tue...so bila dpt berita mcm ni mmg tumpang suke je lahbh....
Jg diri baik2 ya dik ....takde pantang mkn tu...belasah je janji halal n berkhasiat...heheee
Muahhhh..... <3

Unknown said...

Syukran! Happy for u KakMar! lompat2 excited hihihi... Wah! tak menahan craving dia tuh.. Bleh kwn ngan baby chepah besok ye ^_^
Shima? Green light lepas kenduri kawen adik (mcm kita plak pengantin barunya ye)
sebab tamo pantang bulan puasa lagik! hahahaha... JUga mengharap perempuan utk yg no3.. dan no4.. tutup buku..

Take care kakMar xoxo

suka suka said...

Salam Marya..tahniah dan alhamdulillah .. Jaga diri baik-baik..

NoEn said...

alhamdulillah...tahniah
bila baca entry ni dan2 tu jugak rasa nak mengandung lagi...huhu

Unknown said...

kak marya tahniah!!!...hepi nens dengar..hehe bertambah umat nabi muhammad di dunia ni..hepi kan kalo hubby pon suker..tetiba rs mcm first tim preggy kan kak...sonok2!!

nens..insyaallah xde pape tahun depan la start plan..hehehe..kalo dpt gerl komplete la spasang kan..hehehe..syokkknyerrrr!!!

take care always kak marya..semoga bb gerl kali ni..hehe..tetiba x sabar nk preggy jgak..hehe

IntaNBerliaN said...

wah... teruja saya baca entry nih... tahniah kak... anak peru la ye... hihii

sal ya said...

salam marya sayang...

alhamdulillah. dah nak ada yang abru rupanya. selamatlah hendaknya nnt ye. akak pun ada ambik perancang jugak. tapi suntik. dua kali suntik je terus stopped. period tak datang dalam tempoh 6 bulan. bila stopped ambik suntik pun period macam tak menentu je. kesan dai la tu sebab ada org yang ambik suntikan ni lepas berhenti pun period tak dtg lagi. eh, cerita lain sudah.

tahniah ye dear. happy for u...

aziazib said...

tahniah marya...

kurus said...

ya allah dikkkk

tahniah beribu tahniah dari akak yg jauh nie ... syukur alhamdulillah .. akak lak xcited ekeke ...

x sangka kann .. akhirnya , yelah pengalaman ceaser macam akak , memang membuatkan kita serik nak ngandung .. tapi bila dah lama tuu naluri ibu tuu memang akan terasa ...

huhuhu tahniah sekali lagi dik ! jaga diri , kandungan dan makan minumm .. insyaallah akan selamat ke kelahiran ...

akak lakkk windu2 nak bb nie .. tapi selepas 3x ceaser harapan itu hanya tinggal harapan , dr memang x bagi dah dan dah pun ikat .. huhuh .. apa2 punn syukur juga kerana perancangan allah itu adalah yg terbaik buat kita ..

take care dear ... ;)) happy 4 uu dari kejauhan ini ... muah !

Mylesung said...

alhamdulillahhh..tahniah3X..hehe..rasa hepi sgt bila dgr org peknen..tiba2 tekak kita plak rasa dah loya2 evening sickness tu..hiks..neway..pls take gud care of urself ya..betul la tu kena pantang2 skit..awal2 lagi ni..dun notti2 yea..hihi..

Cikgu Ma said...

salam kak...1st of all, congratzzzzz...seronoknya iman nk dapat adik....saya pun teringin ni kak...hehe...wah, adik peru ni..haha..

CaDLyNN said...

kak marya..
syukur alhamdulillah..
cograts! nnti iman ade kawan...hehehe

Tasao Yumiko said...

salam marya...

tahniah.. hikhik.. saya suka.. suka.. hehe..
x pe marya.. ur hubby pasti boleh jaga marya dlm pantang.. x susah pun sebenarnya.. hubby saya pun jaga saya dlm pantang masa bersalin yg no.2...
smoga marya n kandungan sihat yer..
take care sis..

Golden Rose said...

ALHAMDULLILLAH....happy sha baca...sha doakan moga marya & baby sihat, sempurna & selamat.

azieazah said...

Yeayyyy! Nak dapat cucu! Nak dapat cucu!!!!

Anonymous said...

Tahniah Marya,

Semoga diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segalanya oleh Allah. Amiin.

Fiza Rahman said...

Wah...teruja saya membacanya. Alhamdulillah dan tahniah marya. Sealamat menempuh 40 minggu nan indah dan semoga di permudahkan olehNYA. Harap2 bley bersalin normal ☺☺

maszull said...

assalamualaikum marya...alhamdullilah tahniah2 yer marya x lama lagi dpt baby baru...:)

Unknown said...

alhamdulillah, tahniah marya..... sonotnyer nak dapat baby lagi...

Khairul Abdullah said...

Assalamualaikum Pn Marya,

Tahniah, tahniah dan tahniah. Ohh..dan selamat bercuti...larat ke nak masak stuffed turkey?

Bunda_nora said...

Tahniah marya..

Unknown said...

Salam Marya,.
Jangan marah ye dah lama mummy tak muncul,.
Jenguk setiap kali buka lappy or komputer, tapi x sempat nak melakarkan kerinduan pada marya and of cos abang Iman..

Tahniah,..ahniah...tahniah,.
Mummy suka bila dengar.. Memangla pengalaman mengandung ni kadangkalnya sangat pahit, tapi ia pahit yang indah kan? :)

Mummy harap marya tabah di bumi peru terutamanya bila dapat sokongan suami di sisi..

Mummy pun sangat teruk bila mengandung.. Tapi masih mengharapkan nombor 4 secepat mungkin :)

FnF Simple Life said...

bila tgk tajuk evening sickness terus terjah..hehe...congrats dear... jaga diri bebaek ye

Ruse Sulaiman said...

Salam Marya, wah seronoknya dengar. Tahniah ya.. jaga kandungan baik2. Semoga semuanya berjalan lancar hingga selamat melahirkan. Teringin nak mabuk2 ;) doakan akak ya.. Nak juga bg iman adik :)

Anonymous said...

tahniah marya...take care tau...moga baby dan ibu nye sihat2 selalu..

norhidana said...

syukur alhamdulillah... tahniah Marya, dana tumpang hepi jugak...
mintak2 nyer dpt bby girl yek, org tua2 kata kalu masa awal2 peknen banyak mkn asam2 or buah yg msm2 maybe peknen girl, kalu banyak mkn seafood katanyer boy... tp apa pun semua ketentuan Allah..

termsk Marya nih rasanyer dh 3-4 membe blogger yg peknen, hepi nyer...
jaga diri baik2 yek, semoga peknen kali nih Marya kuat n tak alahan teruk mcm dulu... jaga diri n bby yeh...

Mixed-family in da house.... said...

hola Marya,

I knew it !!!!

heheehhe...congrats !!!

Made in peru...

TAke care

Unknown said...

tahniah..mengandung lagi...Alhamdulillah...
nak bgtau...hadiah dah sampai..terima kasih yaa..jg diri,..mg marya dan baby sihat ...

fye said...

tahniah...

Ratu Hatiku said...

Alhamdulillah.. Tahniah.. Seronok Iman nak dpt adik :D

fuad ansari said...

tahniah kak mar & abg atan.. (",)

sy pun pelik, ikan masin kalau dimakan bersama nasik dengan sedikit sup, mmg sedap... (",)

alamak, adik iman kemungkinan akan lahir kat sana.. boleh jadi player bolasepak 'import' team malaysia nanti.. (",)

Rozie said...

Alhamdulillah tahniah.... gembira semuanya yer...

Ira said...

Tahniah Pn Marya..
Saya bw dari blog Mia DuniaKu

Unknown said...

Tahniah sis... salam perkenalan. Jemput singgah blog saya.

Mulan said...

salam marya..

i dulu morning evening sickness sampai 10 bulan tau.. dah habis pantang 40 hari baru hilang.. yg paling sakitnya sbb malas gosok gigi... sbb mesti muntah.. hehhee... teruk betol..

Kekzamanis said...

Alhamdulillah, tahniah Marya! Oh, btw salam kenal.. MM fisrt time singgah sini.. =)

Rumah Kuning said...

tahniah marya. bestnya... tak lama lg iman dpt adik. jaga diri baik-baik ya.

Puan Kutu said...

Alhamdulillah Tahniah! tak nak komen byk..cuma nak kata welcome to the club!hiks..

OKje said...

Tahniah Marya okje pun ceaser jugak 3 x lagi...nama anak pun semua Iman...

CeqGu said...

1st time singgah sini lepas baca blog izan. Tahniah yer bakal dapat baby....marya tgh unpaid leave ker? follow u ^_^

mummyrinazone beauty said...

wow kak seronoknya wan dengar..ko preggy lagi..tahniah kak=)imanpun dah besar mmg seronoklah..nnt dpt baby baru born di peru..hehe

Mila@Rimbun said...

tahniah Marya.. take a good care of ur self ok.. tumpang gembira jugak niii

Cho Zila said...

tahniah .. terlambat lak wish.. semoga dipermudahkan lah hendakneyr...

Si Matatajam said...

Alhamdulillah...tahniah Marya

mdmlala said...

Alhamdulillah..
tahniah...
madam lagik la dah 4 tahun TTC... bila la nak berakhir gamaknyer..
jaga diri.

SURIA AMANDA said...

Hi Marya.....tahniah dear...ya allah i tumpang happy u preggy lagi...jaga kandungan baik2 jgn nak melasak sgt...ok?

Ibuhani said...

Congratulations! Smoga dpt baby girl! Ibuhani pn tiga2 girls ceaser jugak! Smoga dipermudhkn kelahirannya nnti......do take care!

mama aini said...

assalam dear marya..syukur alhamdulillah termakbul harapan marya utk menambah pelaburan ..he2x..mama gurau je tau !!..semuga marya sihat sepanjang tempoh ni..Tahniah dr mama..
maaf mama lambat lawat marya..mama tak sihat sikit aritu..

Zehan Ilyana said...

kak marya, wah..tahniah nak dapat baby lagi!!!
suka suka suka dengar...
moga saja selamat dan dapat baby girl pulak! :DD


insyaAllah, kalau kak marya balik malaysia, dan kalau kita ada kesempatan untuk bertemu, insyaAllah..boleh saja..:)

Masya said...

tahniahhhh ....

Kasih Salina said...

tahniah! bertambah ahli keluarga..semestinya la seronok bila dapat tau nk dpt baby lagi..sedap bau baby nih..kalo saya alahan sampai perut 3 bulan jer..lepas tu ok dan sentiasa lapar nak makan..yang pening dan sakit kepala petang2 tu sama cam saya..bila tiba jer senja dia buat la sakit kepala..

Dr K said...

Salam Marya..

Tahniah saya ucapkan...lebih kurang'sebaya' usia pregnancy awak dgn wife saya sekarang ni..;)

Selamat tahun baru ya..:)

Azian Elias said...

alhamdullilahhhhhh..happy akak dengar..sama mcm akak memula.mcm.serik..cukup lah.sorang..ye lahh dah dpt sorang rs mcm tak cukup..tambah sorang lg after 3 yrs...pun rs mcm.cukup..tp bila fikir balik alaaahhh ciput sangat..bersungguh gak menbuatnya...heeeee...n alhamdullilahhh after 5 yrs dpt sorang lg hero...sume heroes..akak hrp.marya dpt gugurl..dpt sepasang...

de engineur said...

Congratulations!

And happy New Year from Malaysia

LYAfrina said...

alhamdulillah..
tahniah dear.. lya doakan moga kandungan & mama baby sihat2 saje...

Tie HT said...

as salam Marya..

tahniah akak ucapkan, tumpang syukur alhamdulillah n seronok bila dengar berita orang pegnen ni.. :)

Tie HT said...

eh lupa nak inform..dulu Marya penah tanya akak pasal kotak ads tu kan..
sorry akak memang tak sempat nak update tutorial..
kalau ada masa boleh jenguk link ni

http://karukordjagaus.blogspot.com/2012/04/html-code-pasang-kotak-iklan.html

:)

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

tahniah kak marya=) tumpang gembira,hehehehe semoge due2 ibu n baby tu sihat ye =)

emarieys said...

selamat tahun baru Marya..dan tahniah diucapkan..jaga diri baik baik

نورعيم said...

assalamualaikum akak! kali pertama dtg blog akak ni :)


aka mengandung ank ke dau ye? tahniah! jaga diri elok2 dan baby juga.

ckp kat baby jgn nakal2 ,jgn bagi umi dia susah :)

UmmiSyarni said...

Congratz marya.made in Peru tuuu...semoga selamat semuanya.

suri solehah said...

Marya,,,baru berkesempatan datang kesini...tahniah..moga sabar dalam mengharungi mabuk mengandung yg sebenarnya cukup indah...moga allah memudahkan semuanya ...

ummiross said...

Alhamdulillah..
tahniah ye, jaga diri baik2, moga diberi kesihatan yang baik buat Mrya dan baby juga.

gadisBunga™ said...

hai awakkk....cemana sekarang? masihkah evening sickness lagi? :D

Anonymous said...

salam kak marya.

lama tak jenguk akak. tahniah ye kak.

(gimme five!) hehe

ellnekimura.blogspot.com/ell emo

Unknown said...

alhamdullilah.... tahniah myra .... semoga dikurniakan kesihatan yang baik...

Huda Ahsin 2 said...

Assalamualaikum...

Salam perkenalan. Selalu senyap-senyap aje... tapi bila Marya dah nak dapat baby ni... takkan tak ucap Tahniah pulak kan?

Jadinya "Tahniah dan Take Care!"...

Lynn said...

Assalamualaikum..

alhamdulillah...hehe...seronok saya dengar..saya doa yg baik2 tuk awak ye.jaga diri bebaik harap2 alahan awak tu cepat je berlalu.oh..tak sanggup nak kenang time alah nie sebab saya pun jenis alah teruk..hehehe..saya pun dah 4 bulan benti pil perancang..berdebar2 jugak..maklumlah jauh dari hubby..tapi kalau dah ketentuan Allah Dia nak saya mengandung jauh dari pandangan hubby..saya redho Marya..boleh cuti 3bulan nanti..hehehe..Awak jaga diri tau..amalkan surah lukman trimester pertama nie..muah muah..Tahniah dari saya dan hubby..

Mimie said...

Alhamdulillah tahniah....happy je bce entry nih