Gracias!

Dec 18, 2012

Up & Down!

Assalammualaikum wbt.

Hola cariño!

Que tal?

Rasa seperti lama sangat dah tak update, sihat tapi 'tidak sihat sepenuhnya'! jeng... jeng...jeng... sakit apa? Kemudianlah saya cerita ye :) :)

Hujung minggu yang lepas saya agak sibuk! Semalam Iman ada theater di sekolah! Anak umi buat pertunjukan! Rasa bangga & rasa seperti ingin menitis airmata! Nanti saya kongsikan gambar serta ceritanya ye... Harini Iman dah start 'summer holiday'! Riuh melayan kerenah dia bila tak ke sekolah ni... :)

Hari Sabtu & Ahad lepas ada 'Feria' atau expo di Plaza San Miguel  lebih kurang 20 minit perjalanan dari rumah ke sana jika tiada kesesakan lalulintas... Jadi, aktiviti hujung minggu sudah penuh dan saya kena masak-masak untuk dijual di expo tersebut! Sekadar memperkenalkan masakan tanahair di mata dunia! Itu saja sumbangan sebesar kuman yang mampu saya buat untuk negara! chewaahh... :p 

Saya buat mee goreng je pun! hikhikhik... ;))

Hari Jumaat tu hebohlah saya & Gloria (maid) ke Barrio Chino (China Town) untuk membeli barang keperluan dan sebagainya... Cerita tentang maid saya ni, dia baru sahaja kehilangan ibu yang tercinta 2 minggu yang lepas! Yang paling menyedihkan ibunya meninggal dunia kerana kanser perut di hari kelahiran beliau... Sedih sungguh! :'(

Seminggu dua ini juga saya ada menerima berita yang kurang baik dari tanahair, bapa saudara saya sedang tenat juga kerana kanser dan baru-baru ni abang saya pula accident motor... Rupanya mimpi yang buruk yang lepas benar-benar memberi petunjuk yang tak baik... Namun ALLAH Maha Pengasih & Penyayang, saya menerima berita dengan tenang & iringan doa... Kalau boleh nak balik sekarang jugak! huhuhuu... :'(

Walaupun badan tak 'seberapa' kuat, saya gagahkan juga ke pasar membeli barang tanpa hubby! Sebab Mr Hubby sibuk dengan kerja di ofis maklumlah penghujung tahun... Final month of the year! Nak-nak hampir dengan krismas ni, punyalah ramai umat manusia! Aduhai, terus rasa nak pitam! 

Gloria memang banyak membantu saya, kalau boleh semua barang dia nak bawa... Semua jalan dia nak tunjukkan... Nama pun daerah dia kan :):) Kerja saya jadi mudah! :)

Tetapi dia nampak pelik & hairan bila setiap kedai yang saya pergi pasti semuanya menegur mesra saya... Saya memang tidak fasih berbahasa Spanish tapi saya hentam je yang penting mereka faham! hehehe... :))

Masa di pasar menjual ikan & seafoods... Dari jauh lagi wanita yang biasa menjual tu akan menegur & melambai-lambai tangan ke arah saya! Owh, saya mudah dikenali kerana tudung yang dipakai! hikhikhik... 

Kebetulan ada seorang pembeli di situ sedang beratur untuk membeli... Lelaki berusia anggaran penghujung 30-an berkulit putih (mat salleh ler), berseluar jeans & berbaju t-shirt merah. Layanan mesra wanita itu kepada saya nampak seperti tidak menyenangkan dia... Saya pula terus ke depan meminta barang keperluan saya... Berubah muka lelaki tersebut seolah-olah tidak berpuas hati...hehehe... :)

Dari bahasa percakapan lelaki tersebut nampaknya seperti beliau tidak seberapa fasih berbahasa Sepanyol! Dia seperti mengajuk-ngajuk percakapan saya... Terus saya menegur mesra dia, "Habla Inglés, Señor?" - Are you speaking English, sir? 

Dia pandang saya, tercengang-cengang! Memandang saya sambil tersenyum! :):) Saya membalas senyuman dan terus bertanya, "We are you come from, sir?"  Dia membalas, dengan bahasa Inggeris yang tidak seberapa lancar... Katanya dia dari France! Then, he asked me back! The minute when I said, I'm from Malaysia... I can see he smiles, smiles like a baby! Very sweet smile :))

Rupa-rupanya bulan lepas beliau baru pergi ke Kuala Lumpur! Subhan'ALLAH, perancangan ALLAH sangat cantik, saya selalu ketemu dengan kebetulan yang sangat indah! Namun, kami tidak sempat berbual panjang... Dengan keadaan hiruk-pikuk pasar kami hanya sempat berbual pendek & say goodbye dengan pertemuan yang cukup singkat tetapi bermakna bagi saya :))

Wanita si penjual ikan tersenyum-senyum dengan saya, "Entiende, Señora? Yo no entiendo!"- Are you understand, madam? I don't understand! Saya hanya angguk-angguk kepala, terlepas juga ketawa kecil! Terasa lucu pulak!

Orang asing bertemu orang asing di tempat asing! hehehe ;))) Terus terkenangkan diri sendiri saat pertama kali membeli-belah tanpa memahami sepatah haram pun... Sukar tapi sangat manis! :):)

Sebelum pulang ke rumah terserempak pula dengan tokey kedai baju kot yang selalu hubby beli... Dia peluk saya dengan mesra... Saya pula terus ucapkan "Feliz Navidad" padanya... Krimas kan semakin hampir... sekadar menghormati tidak lebih... Walaupun jauh di rantau orang, berjumpa dan bergaul dengan bukan sebangsa serta seagama tidak membataskan kita untuk berkasih-sayang... Kadang-kala kasih sayang itu lebih terasa dekatnya dihati...

Pesan ibu saya selalu saya ingat, kita baik dengan orang, orang akan baik dengan kita! Biarlah orang buat kita tapi jangan kita buat orang! - Maksudnya biarlah buruk layanan orang pada kita tetapi kita teruskan sahaja berbuat baik dengan orang... Lagipun itukan sunnah Rasullullah SAW :):)

Saya pun tak tahu apa biji butirnya cerita ini, luahan yang ntah apa-apa...hehehe... :))

Thank you for reading! Nos vemos prunto :)

Chau! 



39 comments:

Sidratul Muntaha said...

orang memberi kita merasa
orang berbudi kita berbahasa...
kita baik dgn orang..
orang baiklah dengan kita..
pai besenya prejudis org asing terhadap org islam akan hilang bila kita senyum kan?kan?kan?!
ehehe..
tak sihat ade isi ke?!

missSenget said...

kakak x sihat ape tu..? ehem..mcm best je beritanye..hihi.. excited..!


rasa kt tmpt org, kite lg glamer dr kt tmpt sndiri eh kak..? hahaha.. ;-P

jaga kesihatan elok2 kak..

Ratu Hatiku said...

Semoga Allah permudahkan segalanya buat Marya... Seronok pandai ckp spain... :D

sudipVSsenduk said...

'indah'nya dikelilingi orang-orang yg disayangi di negara asing :)

Nazayiena said...

Seronoknya Marya bila dah tahu juga bahasa Spanish senang bila nak berurusan di sanakan.

SURIA AMANDA said...

setuju...biar orang buat kita..jgn kita buat org...

ieda said...

ada juga cerita mayra ..
macam2 kisah dlm seharian kan ..
itulah .. namanya punn dah ibu ! ;)

Mixed-family in da house.... said...

Hola Marya!

wah Iman sednag bercuti sakan la yer, umi sila jangan peningkan diri anda tatkala melihat toys bersepah-sepah....heheheh..

Semoga abang Marya lekas sembuh ya....

Psssttt.....tak sabar nak tahu, apa itu 'tidak sihat' ? Macam boleh teka, tapi takut tersalah pulak...hehehe..tunggu Marya stori-mori ajo lah....

Take care Marya...

norhidana miswan said...

ada apa2 ke Marya? Iman nk dpt adik ke? hehehe kalu betul tahniah n jaga diri yek...

seronok baca cite Marya, rasa cam dpt bayangkan camne keadaan nye masa tu... mesra jugak ek org2 sana pd muslim... bgs lah kan

Nafira usof said...

Salam Marya~
Tak berapa sihat??? macam ade berita gembira saje di situ~ ahaks! iman nak dapat adik kah??? kikikiki

sonok baca pengalaman Marya kat sana.. bangga jugak rasa bila Marya cuba mengindahkan nama Malaysia di mata dunia.. betol kata Marya.. walau dimana kita berada.. kita perlu berbuat baik dengan semua orang.. x rugi pon kan~

take care k~

atuk said...

Assalamualaikum Marya

Iman tentu dah fasih berbahasa Sepanyol

Jemarisuri said...

hola...hurmmm..js baca pun jadi pusing2 ...hihi...

Kakzakie said...

Menjadi anak perantau yg merendah diri tak rugi Marya. Bahkan ianya akan lebih tinggi dipandang mata yg melihatnya.

Kesuma Angsana said...

tq berkongsi cerita ye

maszmadi said...

wah, kira glamer la marya kat sana kan... hehe ramai orang kenal...

ShimaSalleh said...

'tidak sihat sepenuhnya'? hemm hemmm
berita baru ke hihihiii... Chepah on the go, shima mei next year, touch and go... Kak Mar bila nak go go nih? hikhikhik....
Semoga diberi kesihatan yg baik.

Momma AA said...

salam marya....

sonoknyer... iman nak dpt adik ker? hikhik... tahniah marya...
rasa cam nak peluk jer.. nasib baik jauh kann.. hehee...

take care...

Hanis Azla said...

Seronoknya membaca entry marya yang indah ini.. entah kenapa akak pulak yang tersenyum2 membayangkan situasi tu..

eLL said...

kak marya sememangnya sangat mesra. i love you.

Mama2Q said...

nak daPAT baby PERU kah?? ;) Tahniah marya....moga sihat2 saja....(hahaha...serkap jarang)

Nai @ TPJ said...

Salam.. Wise men said, Be Nice To Others Not Bcoz They Are Nice To Us, But Bcoz We Are... ^_^ you're such a darling!

sal ya said...

salam marya sayang...

positifkah? over excited pulak akak ni.

umiyumi said...

Salam Marya,
wah bestnye mcm teringin nak ikut Marya pegi pasar sekali lah. mesra betul diorang ya :)

Mat Som said...

Tahniah Marya
kerana mengekalkan jati diri sebagai seorang muslimah sejati

Semoga dgn kemuliaan pekerti itu
akan meruntuhkan perasaan Islamphobia di kalangan mereka.

Berkenaan
Gambar kartun tu...?
Satu gambaran di Israel, yg bangunan mereka tidak apa-apa, cuma mereka ketakutan dgn roket Hamas

Sdgkan satu lagi Palestine musnah dgn aneka bom yg demikian dahsyatnya oleh Zionis. Yahudi pun pakai kupiah, tapi setoet atas kepala

Kasih Salina said...

salam kak..itu lah untung duk negara orang, luas pemandangannya, banyak pengetahuannya kan.. glamour akak kat sana yer..semoga cepat sihat..

Rumah Kuning said...

marya,
iman nak dpt adik ke? hehe

Lynn said...

As salam Marya..Ramahnya awak..Tapi baguslah..jangan sampai kena mengorat sudah ok..hehe..

Marya..tak sihat means...?ehem2 ke..hehe

Ema Blog said...

ada isi ke?

Queenie said...

shabas beta! berkasih sayanglah walau dimana kamu berada, Rasulullah saw mendidik kita melalui kasih sayang, bukannya dgn hunusan pedang.

sis, apa makna Que tal tu? tentu bukan shortform Queenie gatal eks? ekekeke

m.u.l.a.n said...

betol tu marya.. walau di mana kita berada, buat lah baik pada semua.. macam kami di vietnam dulu, ramai kata orang vietnam macam2.. tapi kami ok je..

Khairul Abdullah said...

Sangat setuju dengan 2 para terakhir tu Marya.

Thats how i feel and thats what i do :)

Wak Gelas™ said...


wak puedo hablar español muy.. ahhhhaaks

Queenie said...

my dearest sista...

menjawab pertanyaanmu :

sebenarnya akak takder la flawless mana, pernah alami pigmentasi dan habis ribuan jugak utk merawatnya, pastu amik kolagen (makan), bab kolagen ni kena berhati2, refer to doctor dulu sbb dikatakan ada kolagen yg boleh menyebabkan pemakannya akan alami artritis esp pada lutut, setiap dari kita tak sama ketahanannya...

selain dari itu rajin bersihkan muka esp sebelum tidur, buat mask sendiri dari timun & tomato & putih telur & tepung pulut, sapu rata2 pada muka sampai leher (kecuali mata), biarkan betul2 kering, bilas ngan air suam, amalkan 3 kali dalam seminggu pada bulan pertama, 2 kali seminggu pada bulan kedua dan seterusnya sebulan sekali pun ok kalau tak rajin.

selebihnya senyum selalu pada semua ujian melanda, jangan jadikan diri spt gelas tapi jadikan hati kita spt tasik yg luas. Jangan simpan masalah dalam hati dan fikiran kerana itu hanya akan menambahkan garisan dan kedutan..

ok dear! arini akak sibuk gila, ada catering, take care ya Que tal! kak Que tak gatal! hahaha...

Mas Zull said...

assalamualaikum marya...seronok dengar cerita orang diperantauan ni...nasib baik marya pandai ckp bahasa mereka senang sikit berkomunikasi...:)

ShimaSalleh said...

Dearie sis Marya ececece...

Bukan due shima yg bulan 5.. Tp bln 5 baru nak start lampu hijau ekekekekeke... Chepah lak otw nak kasi adik kat sakinah hihihiiii...

Kak Mar pulak????

Mariambebakar said...

Salam dear,
Jope Marya kuat dengan semua perkhabaran yang Marya terima..
I feel sorry for gloria too..

Puan Kutu said...

seronok baca kisah marya dibumi asing..wpun berlainan bgsa, agama dan bahasa, lumrah manusia mahu berkasih sayang kan..

mama aini said...

banyak pengalaman marya dirantau orang..

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

betul tu,,walau jahat mane org ngn kite, kita kena wat baik kt mane2 je kan kak=) in sha Allah, satu hari ade yg buat baik lagi2 saat2 terdesak