Gracias!

Feb 20, 2013

... yang tidak diceritakan (C-Section)!-Part 1

Assalammualaikum wbt.

Hola cariño!

Alhamdullillah, sepanjang kehamilan yang kedua ni segalanya berjalan-lancar! Kami memilih untuk bersederhana dalam segala hal...  Ada juga pergi survey barang-barang baby tapi belum membeli apa-apa lagi... Masih awal rasanya nak shopping walaupun hati meronta-ronta...hikhikhik... ;))

Teringat masa saat menantikan kelahiran Iman dulu... Saya memang takde mood nak shopping-shopping ni! Bukannya sebab tidak gembira tapi sebab alahan yang teruk, dengan 'sindrom carpal turnel' buatkan saya jadi sangat muram & suram... Hanya Allah sahaja yang tahu keadaan saya waktu itu! Tapi, syukur Iman lahir dengan sempurna & bulan ni genap umur Iman 3 tahun 6 bulan... Dah nak masuk 4 tahun dah anak umi & babah! Setahun lagi dah boleh pergi sekolah tadika kalau di Malaysia... Di sini juga ;))

Sekarang ni saya lebih banyak menghabiskan masa mencari ilmu tentang kehamilan dan kelahiran... walaupun dah ada pengalaman tetapi setiap kehamilan & kelahiran itu pastinya berbeza-beza... Seperti yang saya rasai sekarang ni! Syukur saya melalui fasa yang berlainan pula untuk kali ini :))

Masa mencari-cari maklumat tu, saya terjumpa dengan satu e-book ni yang menceritakan pengalaman ibu-ibu melalui detik-detik kelahiran si permati hati. Kisah dalam e-book ni adalah melalui pengalaman sebenar mereka! Kisah benar yang dikongsi dalam bentuk buku...

Bila saya baca kisah mereka ni, saya terus teringat pengalaman sendiri semasa melahirkan Iman dulu... Melalui buku ini saya bertambah yakin & bersyukur dengan segala kuasa Allah. Tiada manusia di dalam dunia ini memilih jalan sukar, jika boleh semuanya ingin yang mudah-mudah sahaja... Tiada siapa juga suka untuk menyusahkan orang lain... Tapi Allah lagi tahu & Dia sebaik-baik perancang :))

Saya melahirkan Iman secara Caesarean... Pengalaman sakit sehingga melahirkan pernah saya coretkan di >>> sini. Ops! Tapi sebenarnya banyak lagi yang saya tak ceritakan... So, harini nak share dengan semua dengan harapan sedikit sebanyak adalah sesuatu yang boleh dipelajari :))

Beberapa hari sebelum saya melahirkan itu, dengan takdir Allah emak saya jatuh sakit... Saya telefon emak dari pejabat, tanya khabar... Tapi emak menangis suruh saya balik ke rumah dia... Waktu itu saya dan hubby jadi gelabah sangat... Sebab emak tak pernah begitu... Kalau tak sihat sangat pun, dia hanya akan mintak dihantar ke klinik sebab taknak menyusahkan anak-anak... Emak jarang sakit, kali terakhir seingat saya mak sakit teruk selepas arwah abah & arwah kakak meninggal dunia dalam tahun yang sama (2006).

Dia juga berjanji untuk menjaga saya dalam pantang nanti... Sekarang ni dah jadi terbalik... Saya pula yang kena jaga emak... Jangan ditanya mana adik-beradik yang lain... Kerana mak memang rapat dengan saya... Mungkin saya anak perempuan, yang bongsu pula...

Emak lebih senang dengan saya mungkin kerana saya antara anak yang tinggal lama dengannya berbanding yang lain selain arwah kakak saya... Lepas jemput emak, saya terus bawa emak ke klinik... Keadaan mak waktu itu sememangnya merisaukan... Mak seperti bukan macam emak yang selalu... Emak tampak layu & tak bermaya, nak pergi tandas pun dah tak larat, sehingga saya & hubby terpaksa pujuk emak untuk pakai 'pampers' walaupun pada awalnya mak tak mahu... Rumah pun dah tak terurus... Sedih sangat masa tu... Lagi-lagi bila kenangkan diri yang tengah sarat, saya gagahkan juga...

Di klinik, saya minta MC dari doktor sebab saya pun dah sarat sangat, ditambah dengan emak yang tak sihat... Alhamdullillah doktor yang merawat emak itu sangat baik hati dan memberi MC 2 hari...

Segala yang berlaku ada hikmahnya, bercuti 2 hari tu saya jaga emak, masak untuk emak & buat apa sahaja yang perlu untuk emak... 2 hari itu juga saya boleh tidur dengan nyenyak selepas berbulan-bulan tak dapat tidur yang berkualiti... Terasa ajaib! :))

Pada 30/7/2009, hubby sangat risau dengan keadaan emak & juga saya... Due date semakin hampir, 1/8/2009. Kami berbincang dan berdoa, mudah-mudahan mak sembuh sebelum saya melahirkan... Malam itu, kebetulan malam Jumaat, seperti biasa hubby akan buat tahlil & membaca Yaasin... Katanya juga, nak buat air Yaasin untuk emak mudah-mudahan mak pulih...

Saya juga tumpang sekaki nak juga air yaasin & minta hubby buatkan untuk saya juga! ;))

Selesai baca yaasin, saya tanpa disuruh-suruh minum air Yaasin tersebut dengan niat Allah permudahkan segalanya :)) Malam itu juga saya sakit perut dan berulang-alik ke toliet sehingga 5 ke 6 kali... Sebenarnya itu petanda awal saya akan melahirkan cuma saya sahaja yang tidak tahu...

Rasanya sampai sini dulu, nak bersiap pergi class... Nanti sambung lagi!

Thank you for reading mi amor! :))


34 comments:

Anum said...

moning
singgah pagi

Azian Elias said...

Mi amor..


ALLAH tu maha kaya maha mengetahui.. tak akan terbeban kita diluar tahap kemampuan. INSYALLAH eveything's gonna be orait..

adios..

Hudalatip said...

Jangan lupa sambung ok..:)

norhidana said...

salam Marya, kadang rindu bile jarang2 dpt baca coretan Marya kt sini... tp takpe dana paham...

tak sbr lak nk tunggu smbungan cerita Marya nih

suwara entertainment said...

as salam marya,

pengalaman mengandung dan melahirkan yg tak mungkin dilupakan bagi kita yg bergelar isteri dan ibu. seronok dan terpalit sedikit sedih dlm gembira dari proses mengandung dan melahirkan :)

suwara entertainment said...

as salam marya,

pengalaman mengandung dan melahirkan yg tak mungkin dilupakan bagi kita yg bergelar isteri dan ibu. seronok dan terpalit sedikit sedih dlm gembira dari proses mengandung dan melahirkan :)

Mila@Rimbun said...

jgn lupa sambung yer ..

Hanis Azla said...

Salam marya..

Dalam sarat2 masih mampu menjaga emak yang sakit.. InsyaAllah besar ganjarannya untuk marya.. semoga segalanya dipermudahkan untuk marya melalui kelahiran kali ini.. take care ya.. nnt sambung cerita yg tergantung tu ya..

Unknown said...

lorrrr... bersambung plak..hehehe.. tak sabar nak teruskan pembacaan..

memang betol kan~ setiap anak ade pengalaman bersalin yang berbeza-beza..

moga Marya dan bb sihat k~ take care

Unknown said...

Salam dear,.
Kejam rasanya cerita separuh-separuh ni..
Tengah syok baca, kena tunggu sambungan. MAcam tengok cerita latin pulak.hehehehe,.
Mummy tunggu cerita Marya tau, mummy doakan yang terbaik untuk Marya nun di bumi orang..
Doakan mummy juga :)

Kakzakie Purvit said...

Sesungguhnya Marya menjaga ibu-bapa balasan Allah ada kalanya in-cash. So dua hari yg Marya tak sihat jadi sihat sebab ikhlas menjaga mak yg sakit.

Kakak tunggu next N3. Publish waktu pagi M'sia jadi kakak tak tertinggal hihi...

safurara said...

hai kak,lama sy x dtg sini.ingat sy lg? nk menyampuk entry pon dh xreti nk catch up entry akk yg mana 1.nt lah slow2 nk baca.hehe

Mulan said...

semua yg berlaku ada rahmat di sebaliknya... moga marya & family sihat & happy sentiasa.. take ya marya..!!! best nya nak dapat baby lagi..

ejulz said...

semoga dipermudahkan segala urusan.. :)

Ratu Hatiku said...

Sedihkan bila emak kita sakit...kita sebagai anaklah org yg paling risau skali...Anyway, apa pun yg Marya buat semoga segalanya dipermudahkan ya..

The Unknown said...

sy tgh sibuk buat 5S pun boleh terduduk dpn pc baca kisah menarik nie. Sila sambung kak. :D

sal ya said...

baru je sedap membaca. dah bersambung pulak.

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...besar hikmahnya menjaga emak yg sakit nih. Alaaa...sambung lah pulak.

Bunda_nora said...

semua kejadian ada hikmahnyer... selama 2 hari bunda bercuti dikpg masa ibu dah tenat bunda sempat layan , masak dan memicit lenguh2 kaki tangan ibu bunda.. menyuapkan ubat..anta kehosp utk ultra sound..lepas 21 hari kemudian ibu bunda meninggal dunia..rasa baru semlm bunda dpt bersama dia..sedey..tapi bunda redho..

atuk said...

Assalamualaikum Marya

Alhamdulillah
segalanya berjalan lancar

Dr K said...

Salam Marya :)

Ohh..awak kena CTS masa pregnancy terdahulu ya...Mmg teruk kalau kena full blown CTS...

Memang Allah dah rancang yg terbaik buat kita, walaupun kita nampak 'macam leceh/susah' perjalanan yg perlu kita tempuhi, kan?

umiyumi said...

Salam Marya,
Harap Marya sihat2 selalu hendaknya.. Tak sabar tunggu sambungan cerita selanjutnya :)

Eye_nee said...

Aduhaiiii..tgh sedap baca dia boleh stop for commercial break..potong stimm betulll lahhh....

FnF Simple Life said...

ohhh... to be continue lak... nnt sambung cerita ye ;)

Rumah Kuning said...

alaaa...tengah suspen, ada iklan pulak. cepat sambung tau. hehehe

Kayu Manis said...

tapii sakit nya tetap sama..tau

moga kali ini lebih mudah

Mama3Q said...

berbudi kepada ibu bapa, pastinya ada ganjarannya dalam bentuk tak disangka2 kan....cthnya dipermudahkan segala urusan...:)

Ruse Sulaiman said...

Askm Marya,

Tengah syok2 baca bersambung pula ;)

mama aini said...

syukur alhamdulillah marya & baby sihat2 sahaja..mama pula kebelakangan ni semakin down.. :(

mummyrinazone beauty said...

setiap org ada jer kan dugaannya..nurulplak arwah abah sakit..so mama kena jaga..dalam pantang pulak..adik nurul lg teruk abah meninggal masa dia tengah pantang..

Puan Kutu said...

dugan setiap org tak sama.kita diduga dengan pelbagai cara.kata org Allah takkan duga klu kita tak mampu hadapinya...Insyallah semoga kandungan kedua ni semuanya dipermudahkan..:)

Ibuhani said...

oh......baru tahu....iman lahir cara ceasarean. Mcm my 3 girls lah tu.....smua c-section gak!

Ayu Fatarina said...

Assallammualaikum dear
Salam perkenalan!

Rasa sebak membaca tentang kesakitan nak bersalin ni..
Saya pun masih teringat2 sakit bersalin normal dulu.. Ngilunya terasa sampai sekarang (dah 2 tahun 9 bulan!)
Tapi, tak kira la bersalin normal @ ceaser, ibu bertarung nyawa nak melahirkan si comel tu.. Kesakitan tetap ada, walaupun tak sama.. Semoga Allah merahmati kita atas setiap titik peluh, darah, kudrat & kesakitan yang kita alami semasa melahirkan anak2 kita, dan semoga anak2 kita menjadi hambaNya yang soleh & solehah.. Aminnn

Anonymous said...

KA semua 3 normal.. tq kongsi cerita yer