Gracias!

Jul 2, 2013

Ramadhan ya viene Ramadhan Kareem! ♥♥♥

Assalammualaikum wbt.

Allahumma balighna Ramadhan.. Allahumma Balighna Ramadhan...

It's coming! It's coming! :)

Ya Allah sampaikanlah kami pada Ramadhan!

Selamat Menyambut Ramadhan buat semua, keluarga, rakan-rakan yang jauh & dekat, terutama bagi yang masih sudi membaca blog ini serta menunggu cerita dari kami...

Tahun ini merupakan Ramadhan ke-2 bagi kami dibumi asing ini... Insha'Allah... Berpuasa dengan cuaca yang sejuk & kali ni agak 'suspen' sikit kerana minggu pertama puasa bermakna saya sudah memasuki bulan terakhir untuk melahirkan anak ke dua kami... :)

Syukur pada Allah dengan rezeki yang tak putus-putus darinya... Biar pun cabaran terhidang dihadapan tetapi satu hari nanti pasti akan dikenang... :)

Kami tak sabar untuk menanti saat itu sambil ketawa & tersenyum dan mengimbas kembali betapa tabah & 'gila'nya kami ;))

Ada yang pernah berkata, kami terlalu muda, kurang matang dan sebagainya... Tetapi kami yakin semua yang terjadi atas izinNya... Setiap hari Dia mendidik diri kita supaya menjadi manusia yang lebih baik..! :)

Ramadhan datang lagi, tak pasti adakah kita akan bertemu dengan Ramadhan seterusnya... Dikesempatan ini saya ingin memohon ampun & maaf dari semua jika ada salah serta silap samada secara sengaja atau pun tidak...

Kadang-kala berdiam diri itu lebih baik dari mengeluarkan kata-kata yang kita pun tidak tahu, ntah orang suka atau pun tidak... Bukan kerana saya sombong atau apa... Lagi-lagi dengan keadaan diri yang tengah memboyot ni, adalah lebih baik duduk diam-diam, makan-makan sambil menonton rancangan kegemaran dan menghitung hari dengan gembiranya..! ;))

Mengimbas kembali suasana berbuka puasa (iftar) di Masjid tahun lepas... Gambar-gambar ni kalau masih ada lagi yang ingat pernah saya kongsikan semasa di temuramah oleh MHI, TV3 tahun lepas! Tahun ni takde kot...hahaha... :D Takkan tiap tahun orang nak interview dengan orang yang sama je kan :p ;))


Masjid ni terletak lebih kurang 15 min dari San Isidro, rumah kami... Masjid yang mendapat tajaan dari kerajaan Mesir.


Di Lima, Peru terdapat lebih kurang 400 orang Islam (Musulmanes del Peru) dan jumlahnya meningkat dari minggu ke minggu. Resource: The Islamic Buletin


Setiap kali Ramadhan dan juga perayaan lain seperti Eid Mubarak, di sinilah kami akan berjumpa dengan saudara seagama dari pelbagai bangsa, bukan sahaja orang tempatan tetapi juga dari seluruh pelusuk dunia... Ada yang dari Mesir, Palestin, Pakistan, Afrika Selatan, Indonesia, Canada, Amerika Syarikat, Thailand dan lain-lain negara yang tidak dapat saya nyatakan di sini...


Makanan yang dihidangkan untuk berbuka dimasak oleh orang tempatan yang diupah oleh masjid... Makanannya tentulah tak sama dengan masakan kita... Tapi, bagi saya ia satu pengalaman yang sangat bermakna :))


Tiada haruman bazaar Ramadhan, tiada aroma ayam percik di udara tetapi udara yang sejuk & dihangatkan dengan kemesraan saudara seagama yang berbeza bahasa & budaya... Bakal kami rindui nanti :)))


Mungkinkah Ramadhan kali ini yang terakhir kami di sini..?


Moga Ramadhan kali ini bermakna buat kita semua... insha'Allah...

Fi Amanillah...

Feliz Ramadhan!

Adios :)

33 comments:

suka suka said...

Assalam.. doa yg baik2 je untuk marya sekeluarga sempena Ramadhan kali ini..

JunAina said...

Salam Ramdhan Marya. Pengalaman macam tu bukan semua orang dapat, Marya beruntung sangat dapat laluinya.

missShila Nget said...

Selamat menyambut ramadhan kak mar..

bakal lahir anak ramadhan di bumi peru..
hihi..moga segalanya dipermudahkan kak..

jgn ambik pusing apa org kata..hati sndiri kite kene jaga..

Nurzakiah Hanum said...

meriahnya

.:fyzz:. said...

assalam marya sahabatku..indah betul nukilan kata marya...its so sweet...same wif fyzz..kalau preggy mmg sngt la silence..sama ada di dunia maya ataupun kat luar..emm(masih ramah tamah lagi kot..hehe) tp that's a fact..baik kita berdiam lebih dr berkata andai kata itu bias meruntun jiwa...Ramadhan terakhir..wow nnti back to home town la yer..ada rezeki kita jumpa nnti ya..mana tau ada rezeki..

norhidana miswan said...

sama2 lah kite berdoa kite dpt tempuh lagi ramadhan thn ni juga thn akan datang...

400 tuh org peru je ke termasuk org islam dr luar Marya? msti rasa syahdu lain mcm kan bile sambut pose kt sna...

mala said...

salam marya,
selamat berpuasa. mala balik malaysia mlm ni :-)

Sidratul Muntaha said...

insyaa Allah Mayra..
semoga ramadhan kali ni jugak aku dpt buat ibadah byk2,sedekah byk2, and zakat byk2..
aku lately kerap batuk..
mengah sikit tpi still tak demam la..
boleh buat keje mcm biasa..
ptutlah 2 - 3 ari asyik bersin n tercekik.
ahahha
ko mimpi aku rupanya..
alang2 ni..
nak mintak ampun and maaf..
klu ade sebarang salah silap dari segi menulis dan mengomen..
lama tak lama kita kenal tpi rasa mcm dah kawan lama..
semoga dipermudahkan urusan bersalin ko nnti
take care dear..

Sue-Rya Qistina said...

Assalam Marya..bila tibanya detik Ramadhan, saya menanti detik utk melahirkan baby inside. dup dap dup dap. u pun take care ye!

Khai♥Rin : anies said...

tingin nk ber Ramdan di bumi org...

:: Mrs.Eady :: said...

Saya mgkn sempat puasa 11 hari jika saya mampu nanti :)

Nafira usof said...

Salam Marya..
selamat menyambut Ramadhan yer.
Moga semuanye di permudahkan olehNYA.

take care..:)

faraherda.razalan said...

Awak, bulan pose t, rajin2lah update blog ya? Nak tau gak suasana bulan pose kat sane.

=D

QueeN TerataI said...

merasa ramadhan di negara org. tentu suasananya sgt berbezakan?

Cik Puan Rara said...

selamat menyambut ramadhan kak.kak nt akk berpantang kat sana lah ye.

Mama Vogue said...

Salam Ramadhan buat Marya sekeluarga :)
Rindu nak baca celoteh Marya sebenarnya..hihi.
Jaga diri ok, tak lama lagi nak bersalin dah. Insya Allah semuanya pasti berjalan lancar :)

Anim Daim said...

semoga ramadhan kali ini lebih bermakna ..
dan semoga semuanya selamat...

Acik Erna said...

assalam marya..gembira menunggu ramadhan dan berdebar menunggu kelahiran ye.semoga marya selamat melahirkan..sihat ibu dan anak

Rizal Slaughterheart said...

Salam... Selamat menyambut Ramadan kak, nnt share pasal juadah berbuka ye... :D

Kakzakie said...

Apa yg diharapkan semuanya sihat walau diperantauan, terasa ingatan kampung tak boleh elak Marya apa lagi di bulan muliakan.

Tapi kakak seronok tengok cara iftar ramai-ramai macam tu:)

J.Syazwana said...

Selamat menyambut ramadhan :)

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Assalam Marya!.

Salam ramadhan..
Harap2 taun ni you kena interview lg.. boleh la I terconggok depan tv tunggu MHI sambil habaq kat my family member dgn nada bangga.."eh itula teman blogger I, nama Marya".. hahaha.

Meski menyambut kat sana tak sama keadaannya di tanah air, tapi kemeriahannya jelas terlihat.


Puan Kutu said...

salam ramadahan in advance buat marya sekeluarga..dh dekat nk blik malaysia la ni..nikmatilah ramdhan terakhir disana sebaiknya..also for ur coming baby girl,selamat hendaknya dan semoga dipermudahkan..jadi org perulah ye..:)

Knor said...

suasana mmg agak lain kan..tapi yg penting suruhan Allah tu wajib kt buat..di mana2 pun ia tetap Bumi Allah kepunyaan Allah.

selamat menjalani ibadah puasa yg hampir menjelang..

ieda immi said...

bila tibanya ramadhan , terasa meremang bulu roma .. tanda hati berdebar dengan haruman ramadhan ..
begitu juga dengan semua org .. kesungguhan dan keenakan ramadhan itu melebihi menyambut aidilfitri .. subhanallahh

seronok tgk suasana ramadhan di bumi asing .. semoga myra dan keluarga dpt menjalani ibadah ramadhan dengan baik dan lebih sempurna ..

insyaallah kita akan ketemu lagi ramadhan akan dtg .. aminnnnn

Nai @ TPJ said...

Askm. Take care, dearest.. Ramadhan Mubarak!

eLL said...

salam ramadhan kak marya sekeluarga.
jaga diri ye.

selamat menyambut orang baru,
selamat berpantang dan selamat semuanya....

muah xoxo

Cikgu Ma said...

salam kak marya..moga akak sekeluarga sehat...bila baby nak keluar ni...hihi

selamat menyambut Ramadhan kak

Ummi Iman said...

Salm Marya,
Kali ni mesti lain sikit pengalaman tu kan? Sebab sahur dan berbuka untuk 2 orang ;) semoga Allah sentiasa beri kita yg terbaik. Salam Ramadhan buat Marya sekeluarga.

Bulan Syurga Firdausi said...

ramadan karim kak.. pengalaman.. :)

Fiza Rahman said...

Salam ramadhan & selamat berpuasa Maryaa & co.

SangRatoo said...

Salam Ramadhan Marya sekeluarga :)

Rindu nak terjah di sini..hihihih

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

salam ramadhan kak maria=)