Gracias!

Jun 17, 2013

Te ♥ Babah! xx

Assalammualaikum wbt.

Hola!

¿Cómo están?

Feliz Día Papá! 

Especialmente para mi querido esposo y todos los padres del mundo! Padre es un regalo único de Allah para nosotros! Appreciate them while we can... :)) ♥♥♥

Rindunya dengan arwah abah, rindu nak cabut uban dia, nak ketip kuku dia, nak masakkan cekodok lembut untuk dia..! Rindu nak borak-borak... Rindu nak peluk & cium abah... 

Saya anak manja abah, tak siapa boleh nafikan... Dulu, setiap kali balik hujung minggu dari Uni, kalau arwah abah ada depan rumah tengah mengemas mesti saya akan peluk & cium dia ditengah laman rumah tu jugak... Biar pun busuk peluh melekit... Abah mesti tersenyum-senyum kalau ada orang yang lalu masa tu... Kadang-kadang ada yang honkan kereta atau moto sambil 'thumb up' kat abah... hehehee... :))

Segalanya kini tinggal kenangan... Tiada apa yang perlu ditangisi dan disedihkan lagi, after all semua dalam dunia ni pinjaman sahaja... Sebenarnya saya tak suka cerita perkara sedih... Dengan kawan-kawan pun saya jarang bercerita cerita sedih... Sebab saya mudah nangis... So, better tak payah cerita kerana tangisan & airmata tak membantu untuk sampai pada yang telah pergi... Hanya doa yang perlu dipanjangkan supaya dia tak sunyi di sana... Kita hanya berpisah di dunia, tetapi negeri yang kekal abadi ada di sana menunggu kita... Ni semua pun orang tahu kan... One said, cry a river, build a bridge & get over it! :))

Cerita weekend kami, actually tiap-tiap minggu pun keluar  kalau tak sekejap mesti akan keluar jugak untuk ambil angin... penat duduk rumah, lagi-lagi housewife macam saya ni kan :)) Tapi, syukur pada Allah sebab diberi peluang menyandang jawatan paling mulia ni... am not perfect or yet again to be a domestic goddess! Bukan mudah... I have to admit... Tapi saya memang sangat kagum dengan surirumah yang buat kerja A to Z for the whole day... fuhhh... Tabik toink... toink..! :))

Entah bila dapat rasa jadi fulltime housewife lagi nanti... Housewife tu, once dah kahwin memang automatic akan dapat title tu kan...hehehe... Terima kasih pada hubby jugak! Kalau tak memang tak merasa mengandung sambil bercuti...hahaha... Heaven ok! :))

Kat sini sambutan Hari Ibu, Bapa atau apa sahaja memang meriah... Sales sana, sales sini, diskaun sana, diskaun sini... so, masa nilah nak ambil peluang beli apa-apa yang patut... Rasanya kat Malaysia pun sama kan :)) 

Sekarang ni tengah musim sejuk, tahun ni cepat sejuk berbanding tahun lepas... Suasana mendung je, macam nak hujan... susah nak nampak matahari... Walaupun sejuk, orang yang mengandung macam saya ni rasa sejuk kejap je, lepas dah bungkus-bungkus mesti cepat rasa panas... my body memang cepat heating... Teringat masa mula-mula kahwin, hubby ingat saya demam sebab bila malam badan akan rasa hangat je... Tapi sebenarnya saya sihat je... sebab tu kena minum banyak air & duduk bawah aircond selalu...hahaha :D


Ada yang nak tengok 'baby bum' saya sekarang... So, saya upload kat sini... Kat blog tak segan sangat sebab orang ada pilihan nak tengok atau tidak berbanding dengan FB... hehehe... Macamlah comel sangat kan ;))


Close-up sikit! 8 months ++ 

Hubby kata kesian tengok saya preggy kalini tak bulat macam dulu risau tak cukup makan katanya... eh...eh... dah naik 10kg tau! hahaha :D

Satu hari tawaf Jockey Plaza, its a must to drop by LEGO Store... Tapi tengok-tengok jelah... bagi Iman puas hati... Kumpul duit dulu ye Man ;))


Nasib baik Iman boleh bawak runding, dapat cuit-cuit sikit pun jadilah :)


Nanti balik Malaysia dah janji dengan dia nak bawak pergi LEGOLAND... So, babah kenalah fulfill your promise! hehehe :D


Jalan-jalan dah penat mamam aiskrim... Pagi, breakfast beehoon goreng jek, ummi masak! hehehe :D


Sempena Hari Bapa ni, Ummi ingat nak bagi babah hadiah motor ni...


Tapi dalam gambar jelah... Tak mampulah babah...hikhik... Dah penat jalan-jalan, pusing-pusing & dapat apa yang dihajati terus balik rumah... Kejar waktu solat dan sebagainya terus keluar balik sebab perut dah lapor... Satu hari tak makan nasi, mana tahan....hehehe... :))


Iman sempat tidur sebelum keluar balik dari rumah... Mula-mula tu ingat nak makan tempat lain tapi 2-3 hari tu perut saya asyik sakit je memulas-mulas so, kami pilih resto yang dekat dengan rumah je... Resto ni baru dan ini kali kedua kami pergi... First time dulu tak berapa sedap sangat makanannya... Presentation pun biasa-biasa je... Tapi sebab nak elak jalan jauh, perut pun dah berkeroncong plus dekat sikit dengan rumah kalau tetiba perut meragam, kira tempat yang sesuai sangatlah nak berkejar..! hehehe :D

Di Lima,terutamanya di tempat kami tinggal (San Isidro) semua restoran adalah standard hotel! Harga pun macam hotel jugaklah...hehehe... Kalau sekali makan untuk 2 orang plus tips lebih kurang RM100...

Kami memang fussy dalam memilih restoran di sini selain faktor halal kami memang tak makan restoran di tepi-tepi jalan tu, sebab pertamanya dari segi kebersihan & food tolerance... Bagi orang tempatan yang dah biasa tidak ada masalah tapi bukan bagi kita yang foreigner ni... Travel advice dari saya, if datang ke Peru please makan di restauran yang proper, di sini makanan yang dah siap masak memang mahal... Even yang dijual di calle (jalanan) pun harganya adalah mahal jika dibandingkan dengan negara kita :))

Sebagai contoh, kalau nasi + ayam bakar + salad + air harganya lebih kurang S/.15 (RM 18). Kami tak pernah makan ayam dan daging, biasanya kami makan seafood & ikan... Seafood & ikan lebih mahal kerana makanan ni dikategorikan makanan mewah! :))

Dalam sebulan tu adalah 3-4 kali kami keluar makan... Walaupun saya suka memasak tapi boring jugak kalau hari-hari makan masakan sendiri...lebih-lebih lagi bila time preggy ni! Bila dah tiba penghujungnya ni kadang-kadang saya rasa dah tak tahu nak masak apa... Rasa tak kena je dengan tekak... Sedih :(


Limonada Frozen or Frozen Lemonade :)) One thing yang best di Lima ni semua fruit juice very natural, fresh & rich! They won't use artificial colouring.. My compliment :))


Inca Cola... Ni babah punya... Dia serik dah nak minum surtido (mixed fruit juice) sejak kena diarrhea tempoh hari... Nanti kalau kami balik for good siapa nak order Inca Cola ni boleh bagitau saya ok! Tiada ditempat lain di dunia ni kecuali di Peru sahaja... Kalau ada jumpa dimana-mana sila bagi tau saya ye... Non Alcohol & insha' Allah halal :))


Ni babah punya Arroz Chaufa y Mariscos! Nasi goreng ber'seafood'... Untuk pengetahuan semua, makanan dan cara masakan di sini setiap menu serta resepinya adalah sama. Begitu juga rasanya tidak banyak beza antara restoran :))

Saya pun dah try masak masakan ni... Cuma belum ada kesempatan nak share lagi ;))


Arroz blanco, mariscos y pescado con salsa de aji amarillo... White rice, seafood and fish with yellow chilies sauce... Rasanya macam arroz con mariscos cuma ada ikan di situ! :))

Kebetulan restauran ni ada show yang didatangkan dari Argentina... Kami tak tahu pun pada asalnya, oleh sebab takde apa nak buat so kami bayar S/.30 seorang untuk tengok persembahan tu... Walaupun sebenarnya masing-masing dah letih & mengantuk... Serba salah sebenarnya...T__T


Persembahan termasuk muzik latin, nyanyian soprano & tarian tango! Yang hadir pada malam tu kebanyakkannya well-dressed & yang wanita well-groomed lagi... Terasa pulak selekeh..! Mana taknya, dengan tak mandi & pakai pun simple je sebab restoran tu belakang rumah je pun..! hehehe :D


Persembahan nyanyian soprano!


Orang diraikan... babah yang boring..! hehehe...


Tarian tango pun bermula...








Overallnya, kami bagi 50% je dari fullmark 100%...hehehe... Sebab, kami pernah tengok persembahan yang lebih baik lagi... Kata hubby masa di Buenos Aires, street performers di situ lebih passionate & energetic... Yelah babah, dah tentu Tango dari sana sudah semestinya orang sana perform better ;))

Balik malam tu, lepas solat & bersihkan diri terus kejar katil & boom tidur kepenatan... Tak sedar diri lagi dah... :))


Anyway, should be thanked babah for the wondeful & tiring day! hehehe... Thank you jugak for the unexpected gift... Sayang babah! xx

Eh, celebrate siapa sebenarnya ni?!

Happy father's day, babah!

Terima kasih sudi membaca coretan yang panjang lebar ni... Jangan serik pulak!

Hasta luego! 

Cuidate! Allah Hafiz..!


50 comments:

aziazib said...

salam marya...
tak sangka dah 8months ++... tak lama dah tu... comei ja

Anonymous said...

comei je perut nye..xnmpk cam 8 bln...
take care dear..semoga dipermudahkan urusan...

suka suka said...

alhamdulillah... pejam celik pejam celik dah 8 bulan... up entry sekali lagi dah bersalin.. take care!!

Izwa Kamaruddin said...

tak serik pun baca :)

Izan Ishak said...

salam singgah marya. lama betul tak singgah sini. dah 8 bulan pun ye. tak lama lagi iman akan jadi abang... mesti dia happy tu.

eLL said...

comel.

te amor.

jaga diri ye kak.

Nai @ TPJ said...

Makin berseri sis.. Alhamdulillah..
Happy Father's Day to your other half..
Iman bagus bleh bwk berunding, big boy dia...!
Last sekali, tango tu kan lg best kalu penari2 nya lawa & hensem, hehehe...

Puan Kutu said...

wah makan dua org je dh 100hinggit mmg pokai klu mkn luar selalu..

baru naik 10kg,masih comel n slim la marya!hiks

Anum said...

selamat pagi
singgah baca entry jap...

Yunus Badawi said...

Iman dah bersedia nak jadi abg long nampaknya tu ....

Kami yg duduk kat Msia ni pun belum ke Legoland lagi. Org dari Peru sampai ke sana dululah kalau mcm ni ..... huhu

Qashmere said...

Wah bestnya..siap ada tarian gitu

Qashmere said...

Wah bestnya..siap ada tarian gitu

Unknown said...

Cepat nyer dah 8bulan kan Marya :)
Tapi memang nampak kecik je perut tu. Marya pun tak nampak banyak beza..hehe.

Unexpected gift? apekah? hihihi

dear anies said...

agk2 kalu sy bukak resto kt sy bleh jd kaya x? hahahahahaha...

deliver ms time puasa ya marya...alahai...get ready la nk mengganti tu ye ;-)

Kakzakie Purvit said...

Celebrate babah tapi ummi yg dapat unexpected gift ye Iman. Anyway babah kan yg pegagna duit kan Iman..

Kakak tengok tak besarlah sangat perut Marya tu memudahkan pergerakan. Kuat jalan lagi itu yg penting..

AiniHalim said...

Assalamualaikum,
hi k.marya.. akk nmpk sihat lah..hehe.. bila due..? ada masa bulan puasa tak..? Harap2 akk jaga diri baik2 n also ur baby.. Suka tgk suasana akk kat sana..seems so peaceful.. hope to hear from u again.. take care

Ratu Hatiku said...

Xnampka besar pun perut tu walaupun dah 8++ kan.. Cute jerk.. :D

Unknown said...

Salam Marya..
Alahaiii.. dah makin besar dan hensem Iman..

makan sambil layan tango! syok habes lah kan~ Marya still gojes walaupon dah nampak perut.. makin comel.. berseri2~

faraherda.razalan said...

Amboi, hebatnya sambutan hari bapanya. Heheheh...

Dah bsr perut. Comel je. Cpt btul ms berlalu...

safurara said...

kat sini xde pon sale hari bapa kak =( sales nk raya je.hehehe.

Unknown said...

cumil kecik molek jer kak Mar ku syg... 8mths baru 10kilo? Whatt! nape la ku tak gitu hahahaha... setakat anak 2 ni time afiq la yg naik sikit beratnya.. cuma hampir 17kilo... Yeeee CUMA hahahaha... masa aqil.. 22kilo sblm turun 1kilo di LR phewwwwwwwwwwwwww!

Suria Amanda said...

Hi marya...
First of all sorry tertekan delete kat comment u td..guna hp ni pyh skit..nk tekan publish tertekan delete. .waaaaa..dh nampak perut dh...si abg tu makin hensem..

JunAina said...

Dah lapan bulan tapi perut tak besar sangat rasanya. kalau tak boleh together2 dapat baby lagi tapi akak tak ada rezeki keguguran masa 11 minggu bulan 2 dulu.

Anonymous said...

holaaa
kt situ ada tari2 ekk..
terhibur gak kalau skali skala dpt gitu..hehe

CaDLyNN said...

rajin akak bercerita panjang...comelnye..dgn baby bump itu :)

btw..tq for the doa :)

aizamia3 said...

satu hari yang memenatkan tapi puas hati.. ;)

Masya said...

tu dia.. akhirnya gambar mak yong ada jugak, comel² ... tak kisah entry sambutan hari babh ke hari ibu.. ibu dah bebel baca jer.. hahaha.. iman dah besar ni makin hensemlah...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Hensem si Iman!.

I pun time ngandung perut tak besar mcm org lain sampai doktor bising tp nampaknya baby alhamdulillah sihat malah bambam pulak after 2,3 bulan keluar ke dunia sbb kuat menyusu.

Setujulah ngan U Marya, kalau kat FB kita mcm malu sikit nak upload pix, kalau kat belog kurang malu sbb readers boleh buat pilihan sama ada nk tengok atau tak.

Noe said...

sama la kita...abah dah tak ada...hanya mampu berdoa saja..

8 bulan tapi x nampak mcm 8 bulan...

bessnya dapat jalan-jalan..

makchaq said...

Lama betui makchaq tak jengok sini... nampak nama marya kat blog makchaq baru perasan lama tak mai sini...
Last mai masa marya baru pregnant..
Iman pun dah nampak besaq dah.. dah tak chubby2 macam baby dah... Ok la dia sekolah kat sana?

kurus said...

uishhh tu dia ..
tarian menarik ...

dikk comelnyee bb bump .. dah 8 bulan yee .. memang comel sgt2 .. ;)

eita said...

seronok membaca..sambut hari bapa kan..

ita takde ayah...
so takde nak ingat apa2 pun...

rumah kuning said...

comel je marya. tak nampak mcm 8 bulan.

Acik Erna said...

assalam marya..comel abang dan mama..semoga selamat melahirkan ye marya..

Mama3Q said...

assalam marya....dah 8 months? macam tak caya jer, mcm baru jer lagi kan....apsal saya rasa org lain mcm kejap jer pregnant eh...saya teringin juga, tp mcm ngeri pun ada takut prem lagi.....anyway...inca cola tu mcm coca cola kot??

Unknown said...

Salam. Anakanda nampak comel je, tak nampak sgt perut tu. Mama kalu engandung berut nampak ...
Moga sihat2 belaka anak beranak.
Suka tgk Iman, pandai dia bawa diri, taklah mcm setengah2 budak melalak sana sini klu tak dpr brg yg dikehendaki.Moga Iman jadi anak soleh, beriman. Amin,

Nora Karim said...

seronoknya ambil angin and makan2... walaupun di restoran belakang rumah... hihih salam kenal... :D

Ruse Sulaiman said...

Salam Marya. Mcm dah lain je muka iman sejak nak jd Abg ni ;) nampak matang sikit. Kecil je perut. Mungkin sebab tinggi tu yg tak nampak sgt. Yg penting both of u sihat. Mkn di luar tu biasalah. Sambil tu boleh jalan ;) cuci mata. Baby dlm perut ber tango juga ke? :)

Fiza Rahman said...

Kejap jer dah 8 bulan yer. Perut pon nampak comel jer ☺☺

Tasao Yumiko said...

Assalammualaikum marya...

wahhh... comelnyer pewot dia.. hikhik.. moga marya sekeluarga berada dalam keadaan sihat yer..

sudipVSsenduk said...

pejam celik dah 8 bulan kan. Masa sVs dulu, masa 8 bulan ni la banyakkan berjalan, nnti bersalin senang. Moga ibu & anak sihat selalu,Amin

Kayu Manis said...

assalamualaikum marya

alhamdulillah dah lapan bulan..tak lama lg berkawan le iman kan..

makanan tu terliurlah..tgok..

nak menari tango terkejut pulak baby tu ntikan...

Shila said...

tgk perut tak mcm 8bulan..

kecik je..hihihi..

baguslah iman dah bole dibawak nego..
gudboy..!! dah nk jadi abg kan..

kuat kak marya ni berjalan seharian..

norhidana said...

Salam Marya...

8bln perut kecik je ek, bdn tak naik pun masa dana dulu dh mcm apa, berat naik berganda2 sampai skrg tak turun2 hehehe...

aritu kan ada tgk kt channel tlc ada cite psl peru, eksited tgk sambil ckp kt adik2 ada kwn kt sana...

Marya jaga diri n bby baik2 yek

maszull said...

assalamualaikum marya...sekejap jer dah lapan bulan bulan depan due nyer yer...:)

Mila@Rimbun said...

eh kecik jer perut.. dah 8 bulan eks... emmm

Mulan said...

kadang scary tengok dancers yg buat live performance.. takut je terjatuh atas lantai & injured.. tapi depa tu mesti pro betol..

seronok jalan2... tumpang happy..

MulutPayau said...

dah lapan bulan rupanya....tapi perut tak lah nmpak besar sangat..comel jer..

Memang akak tak pernah serik membaca..walau pnjang lebar, tapi amat menarik...

Mat Som Sadona said...

Assalamualaikum
Semoga Marya sekeluarga sentiasa dirahmatiNya....

uncle gedek said...

Uncle nak belajar 'Tanggo' dulu... tapi 'Tangguh'

haha