Gracias!

May 13, 2013

Al-Fatihah - Buat Along...

Assalammualaikum wbt.

Antara perkara yang paling saya takuti bila berjauhan... Abang saya yang sulung telah pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selama-lamanya pada lebih kurang pukul 3 pagi waktu Malaysia, 13 Mei 2013 bersamaan 3 Rejab 1434H...

Khusosan ila ruhi allahyarham Baharudin Bin Mohd Yusof, Al-Fatihah...


Berita tentang pemergian arwah along tidak saya terima secara terus, keluarga di Malaysia tidak dapat menghubungi kami di sini... Seperti biasa, hujung minggu (perbezaan waktu Malaysia-Peru) saya memang jarang online... Kebetulan siangnya, selepas memotong rambut Iman hati saya tergerak untuk menghubungi emak untuk mengucapkan Selamat Hari Ibu seperti tahun-tahun yang sudah...  

Biasanya hubby yang akan mendail & bercakap dulu dengan emak, tetapi kali ni saya pula yang mendail & talian disambut oleh abang saya yang no. 4... 

Talian terputus-putus menyukarkan saya untuk memahami butir bicara abang saya... 

Saya : Assalammualaikum...
Abang Syam : Wa'alaikumusalam... Mar, mak.... (terputus) dah takde... (tersekat-sekat) dekat rumah along...
Saya: Hah! Apa? 
Abang Syam : (Terputus-putus) meninggal... kau tak tahu ke?
Saya : Meninggal? Siapa meninggal? (Rasa kaki tak jejak di tanah lagi... Dalam kepala emak, emak, emak... Rasa nak pengsan)
Abang Syam : Ya Allah, along dah takde... along dah meninggal...
Saya : Along? Along mana? (Hati dah teragak, tapi still in denial state)
Abang Syam : Ya Allah, Along... Nanti-nanti cakap dengan Yanti (kakak ipar, isteri abang saya no. 6)

Talian bertukar tangan...

K.Yanti : Hello, Assalammualaikum...
Saya : Wa'alaikumusalam... Kak Yanti, along meninggal? (suara dah bertukar, terasa macam terawang-awang, dada berdegup kencang... berharap semua ini adalah mimpi) 
K.Yanti: Along dah takde Mar... Sekarang tengah urusan pengebumian... 
Saya : Ya Allah, kenapa tak bagi tahu? (Terlerai juga airmata, tak dapat dibendung lagi)
K. Yanti: Kitorang semua panik dan kelam kabut... Sabarlah, dah sampai masanya... Dia jatuh pengsan & terus masuk CCU malam tadi. Pukul 3 pagi meninggal... Kau jaga diri baik-baik.
Saya : Tak dapat balik Kak Yanti, tak boleh nak balik... (Deras mengalir airmata, hanya itu yang saya mampu ucapkan)

Talian ditamatkan, hubby berada di sisi sepanjang malam... Sukar melelapkan mata... satu demi satu wajah yang tersayang bermain di mata... Kalaulah, kami di Malaysia waktu ini...

Semuanya begitu pantas... Sebelum arwah pergi, kami hanya bertegur sapa di FB... Gembira melihat arwah, suami isteri dan anak-beranak pergi berjalan-jalan dan makan-makan bersama... Arwah kelihatan sihat sahaja... Sudah beberapa tahun arwah mengidap sakit jantung... Tak sangka, pertemuan di majlis pertunangan anaknya yang no 2 dulu adalah pertemuan kami yang terakhir sebelum kami berangkat ke Peru... 

Pemergian arwah begitu mengejut... Arwah along saya meninggalkan seorang isteri & empat orang anak... Anak-anak arwah semuanya telah menamatkan persekolahan kecuali yang kecil sekali... Arwah pergi dalam usia 51 tahun beza antara kami, 20 tahun...

Sekarang ini tinggallah kami 5 orang adik-beradik daripada 7 orang kesemuanya...  arwah kakak juga meninggal dunia 7 tahun yang lepas dalam tahun yang sama dengan arwah abah... Walaupun Allah meminjamkan arwah along & ateh dalam waktu yang singkat dalam hidup saya, namun kehadiran mereka tetap mewarna-warnikan & mencorakkan kehidupan saya pada hari ini...

Buat kaklong dan anak-anak, semoga kaklong tabah menghadapi ujian dari Allah swt ini... Hanya doa yang dapat kami kirimkan dari jauh... Moga Allah cucuri rahmat ke atas roh along... Moga along ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman... ameen ya Rab...

Segalanya adalah ketentuan Allah... Ya Allah, bantulah aku, redhakanlah aku... 



56 comments:

missShila Nget said...

Innalillah..

Moga family kak long tabah..

Amanda Suria said...

Salam Marya...tabah la dear..dh sampai janji dia..allah syg kat dia...takziah..alfatihah..

:: Mrs.Eady :: said...

al-fatihah...

suka suka said...

Takziah.. bersabar dan sedekah fatihah banyak2...

JunAina said...

Al-Fatihah...semoga ronya tenang di sana. Ingatan kita dan kasih sayang kita tetap bersamanya.

Mixed-family in da house.... said...

Takziah Marya....

Innalillah....

Minggu lepas dini terima berita bekas student dini meninggal akibat kanser, terkejut jugak, sebab she was a genius student. Allah lebih menyayangi mereka kan Marya....

Marya tabahkan hati ya, jangan sedih sangat, jaga kandungan dan jaga diri ya...

****hugs from penang....

Nurulhuda Abdul Latip said...

Salam takziah diucapkan. Semoga Marya bsabar dan tabah yea..Moga roh arwah along ditempatkan di kalangan orang yang beriman..

Ujie said...

Dari Allah kita dtg, dan kepada -Nya jua kita kembali.
Salam takziah buat awak & keluarga ya.
Moga roh abang dicucuri rahmat Allah.

Nazayiena Ayiena said...

Salam takziah buat keluarga Marya,semoga Allah mencucuri rahmat ke atas arwah.

nens cellection said...

innalilillah..terkejut baca status blog kt FB..xpe kak..doa dr adik beradik & sanak saudara akan smpai kt abg long..in shaa Allah..jangan sedih2 kak marya..be strong!

Khai♥Rin : anies said...

inna lillahi wainna ilaihi rojiun..salam takziah..alfatihah

Wak Gelas™ said...

Innalillah wa-inna ilaihi raji’un – Truly to Allah we belong, and truly to Him shall we return.. alfatiha buat along kakak tuuu..

Kakzakie said...

Tak tahu kenapa kakak airmata kakak turut luruh Marya. Sedihnya tak terbayang bila abang kandung pergi buat kali tak dapat melihat utk kali terakhir... sabar ye dik...

Takziah dari kakak. Moga roh abang long ditempatkan bersama meraka yg beriman - al-fatihah.

Yunus Badawi said...

Salam takziah. Banyakkan bersabar Marya dan kita redhakan pemergian mereka. Saya memahami perasaan Marya kerana saya pernah melalui keadaan yg hampir serupa semasa saya baru pergi belajar di USA dulu bila diberitahu nenek saya meninggal dunia. Nak balik menziarah tak mampu. Hanya doa dari kejauhan.

Al-Fatihah

Sayangku Zie said...

Al Fatehah untuk along Marya... moga rohnya tenang disana.. Takziah buat Marya sekeluarga...

sangat terasa bila kehilangan ahli keluarga terdekat... bersabarlah yer..

Fiza Rahman said...

Salam takziah buat marya & family. Al-fatihah utk arwah.

Ariff Budiman said...

Semoga Allah tempatkan ruhnya bersama para solihin dan allah terima amal2nya

NinaAz said...

Sungguh payah nak menerima pemergian insan tersayang. Arwah abah nina pun pergi seawal umur 51 tahun. Baru 5 bulan. Tp masih terasa dia ada di kampung. Sebab kami selalu berjauhan. Apapun. Alfatihah utk mereka. Semoga kita redha dlm kepayahan

Eye_nee said...

As-Salam sis..
Semoga kamu tabah menerima dugaan Allah ini....Sudah tertulis kan sis..kematian pasti dtg...sesaat tidak kurang atau terlebih...

Khusosan ila ruhi allahyarham
BAHARUDIN BIN MOHD YUSOF..

Innalillahiwainnailaihirojiuun...
Al-Fatihah..

dapurCikWan said...

Takziah kak. moga roh arwah tenang di sana. moga akak dan keluarga tabah hadapi dugaan ini. :(

Rizal Slaughterheart said...

AL-fatehah...
tabah kak...

ina's said...

takziah mar..

ZarinAziz said...

Al-fatihah..moga rohnya dicucuri rahmat..Aamiinn

amiey lee said...

Alfatihah..semoga tabah terima dugaan dr Allah...insyaAllah arwah ditempatkan dikalangan yg beriman..aminnn

atuk said...

Assalamualaikum Marya

Al Fatihah

moga kuburnya diterangi dengan cahaya Syurga

Mariambebakar said...

Assalamualaikum Marya,
Allahuakhbar,
Semoga Marya tabah di dalam menghadapi situasi menyedihkan ini.
Mummy sangat memahami erti sebuah kehilangan. Percayalah,.
Maafkan mummy tak dapat bersama dengan Marya di masa Marya bersedih dengan kehilangan arwah along Marya, walaupun hanya dalam dunia maya ini..
Semoga keluarga arwah along tabah dengan apa yang berlaku..
Bersama-sama kita sentiasa sedekahkan alfatihah buat mereka yang tersayang (yang telah pergi)..
Alfatihah,
Marya sabar ye..

rostina76 said...

dah baca td kat FB. sabar byk2 marya. tak elok bersedih2 sangat dlm keadaan marya berbadan dua ni. semoga arwah ditempatkan bersama org2 beriman. Amin3….

Puan Kutu said...

sabar ya marya..kehidupan jauh diperntauan mmg byk dugaan lebih2 lagi bila dalam keadaan macam ni.kehilangan org tersayang sgt meyedihkan tp mmg hidup mati Allah yg tentukan..takziah dr sy

Shima Salleh said...

Al fatihah

Takziah kak mar sekeluarga

mohdfuad said...

innalillahi wa inna ilaihi rojiun...

lumrah seorang perantau... moga akak sekeluarga tabah dan tenang menghadapinya di kejauhan.

Khairul Abdullah said...

Salam Takziah dari saya buat Pn. Marya sekeluarga. Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah.

Acik Erna said...

assalam Marya..salam takziah..dan AlFatihah buat arwah

Azian Elias said...

Qollu Innalillahi wa inna ilaihi roji'un..

Al fatihah buat arwah.. semoga Marya tabah ye.. sabar.. dah janji ALLAH..

norhidana miswan said...

as salam Marya,

salam takziah utk Marya n keluarga yek, tak dpt dana bayangkan keadaan Marya kt sana, sudah la jauh dpt berita menyedihkan mcm ni, msti rasa mcm nk terbang balik je kan...
Dana hrp Marya tabah n kuat ye..

al fatihah utk arwah along Marya, semoga rohnya dicucuri rahmat

wan nurul hezrina abd halim said...

innalillah..Al-Fatihah untuk arwah along kak mar..sedihnya mengenangkan org yang tersayang pergi..semoga keluarga kak mar tabah yea..teringat pula pada arwah abah nurul yang pergi dikala umur 59tahun..muda juga arwah abang long kak mar..semoga rohnya dicucuri rahmat Allah

eLL said...

salam kak. innalillah, al fatihah. sabar ye kak

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Innalillah..

Takziah Marya. Moga tabah menghadapi. Tumpang sedih mendengarnya, tetiba teringatkan "along" saya sendiri.

Nafira usof said...

salam Marya..

salam takziah dari zura buat Marya sekeluarga.

Al-fatihah buat arwah abang long Marya.

sabar yer Marya.
jaga diri baik2 yer~

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sabar akak yea. Semoga roh nya di cucuri rahmat.

NEKCIK said...

Salam takziah Marya...semuga roh arwah berada bersama sama orang yang beriman dan semuga Allah beriksn ketabahan untuk ahli keluarga...aamiiin

Puan Bui Junaidi said...

INNALILLAH..SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT ALLAH..AL-FATIHAH..

Mamasya said...

Salam takziah Marya
moga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman.
byk bersabar ya Marya.

Bulan Syurga Firdausi said...

insyaAllah doa anak soleh, amal jariah dan ilmu bermanfaat akan terus mengalir pahalanya untuk arwah ye kak... amin ya Allah..

Mama2Q said...

moga Allah kirimkan ketabahan buat marya sekeluarga, terutama buat isteri along yang ditinggalkan itu....

kak ina kl said...

Salam takziah dan al fatihah
Dari Allah kita dtg, dan kepada -Nya jua kita kembali.
Banyakkan bersabar terutama bila kamu berjauhan dari keluarga tercinta

athirah Safarudin said...

Salam takziah...semoga rohnnya dicucuri rahmat...Al-fatihah

Daddy Ziyyad said...

Al Fatihah..

Banyakkan bersabar ya Marya...

ieda immi said...

salam takziah dari akak
sedh membaca luahan adik ..
sabar ye dik
kuatkan hatimu
doakan arwah abang ditempatkan bersama org2 yg soleh ..

Ummi Iman said...

Salam takziah buat Marya sekeluarga. semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. Takdir Allah adakala kita tak jangka. Anggaplah Allah lebih menyayangi arwah untuk berada disisiNya. Al-fatihah.

MulutPayau said...

Takziah...sabar ya dik...
Al-fatihah utk arwah..semoga rohnya di cucuri rahmat...

Rumah Kuning said...

Takziah.
Al Fatihah

CaDLyNN said...

alfatihah

takziah utk kakmarya sekeluarga

Mimie Najib said...

salam takziah..

n O e s u h a i m i said...

salam takziah untuk Marya sekeluarga...

Alin Marlini said...

Salam takziah. Bertakung air mt sy mmbcnya tp yelah..Allah lbh sygkan arwah.

Mila@Rimbun said...

harap tak terlewat nak ucapkan salam takziah buat marya n famili.
Moga rohnya dicucuri rahmat Ilahi