Gracias!

Jan 10, 2013

First check up! GULP!!!

Assalammualaikum wbt.

Hola a todos!

Fuhhh... lamakan? Ada yang ternanti-nanti cerita saya tak? :p ;) Alhamdullillah harini rasa ok sikit untuk berkongsi cerita! Ermm... banyak nak story tapi oleh sebab mood & keadaan diri yang tak mengizinkan saya terpaksa pendamkan segalanya dalam hati je...hehehe :))

Kami semua Alhamdullillah sihat-sihat belaka! :) Preggy kali ni memang berbeza dengan yang dulu... Agak ketara perbezaannya... Maybe kena buat satu entry tentang ni sebagai kenangan buat anak-anak baca... Supaya mereka lebih appreciate & memahami wanita-wanita disekeliling mereka nanti! Insya'ALLAH ;))

Harini saya rasa ok sikit, so bolehlah melepaskan dendam untuk update! Biasanya kalau bernasib 'baik' saya akan muntah 5 kali sehari tapi pernah juga tak muntah langsung dalam sehari tu! :) As for myself it's such a miracle! :)) Alhamdullillah, saya masih boleh memasak walaupun tak lalu tengok masakan sendiri! Makan hanya sekadar untuk mengalas perut! :)

Berat badan pun tak berubah kalau compare masa preggykan Iman dulu berat saya lebih 2kg dari sekarang... 1st trimester turun 500g je tapi lepas tu naik macam taknak turun-turun dah! hehehe :)) Setakat harini, 10 minggu 6 hari berat takde apa-apa perubahan! Tak naik & tak jugak turun! Alhamdullillah...Alhamdullillah... :))

TERIMA KASIH

Terima kasih saya ucapkan kepada semua rakan-rakan blogger, silent readers & kawan-kawan yang mendoakan saya di sini... Maaf saya tak sempat lagi nak membalas kunjungan apa ntah lagi beramah mesra dengan semua... Lately memang agak 'sombong' sikit, jarang buka blog & FB... Kalau buka pun tak boleh nak tenguk lama-lama sebab nanti mata berpinar-pinar! hikhik...

Saya juga akan cuba avoid untuk melihat gambar makanan, sebab pertamanya takut teringin (mana nak cekau makanan Malaya kat sini) dan ada gambar makanan yang akan membuatkan saya rasa loya nak tengok! hikhik... Rasa nak muntah... First trimester ni macam tulah kan... Asyiklah loya, asyiklah muntah! Bila fikir balik terasa cukuplah setakat ni nak preggy! Rasa macam cukuplah anak yang ada sekarang ni... Tapi esok lepas anak dah besar terasa pulak nak baby lagi... Lupa semua sakit dan jerih perih yang ditanggung tu! Betapa ALLAH Maha Agung! :)

Terima kasih juga atas ucapan tahniah dari semua... Bagi yang teringin nak baby lagi, belum ada rezeki lagi bersabarlah insya'ALLAH your turn will come! Saya sentiasa doakan :))

SELAMAT TAHUN BARU 2013

Oh! Lupa pulak nak ucapkan SELAMAT TAHUN BARU 2013! FELIZ AÑO NUEVO 2013! Lewat 10 hari, tapi masih dalam bulan Januari rasanya tak terlewat lagi :) :)

Seperti tahun lalu sambutan tahun baru di Lima, Peru ni memang meriah! Dentuman mercun tengah malam mengalahkan Chinese New Year di Malaysia...Begitu juga sambutan Krismas! Maklumlah perayaan terbesar mereka! Yang pelik & hairan, semua Supermarket terkemuka tutup sepanjang perayaan! Pelik! Sunyi sepi! Memang berbeza dengan negara kita! Itulah untungnya negara kita yang multiracial kan! Arggghhhh... rindunya dengan tanahair...hikhik ;))

EXPERIENCE FIRST CHECK UP

Macam biasa panjang membebel baru nak cerita tentang tajuk! hehehe... First check up memang 'mencabar'!  Walaupun dah setahun kami di sini, masalah bahasa adalah suatu yang pasti! Tahap bahasa Sepanyol kami bolehlah disama levelkan dengan budak sekolah rendah! hehehe... Boleh faham cuma sukar untuk membalas kembali! Belum kaya vocab lagi! Itu belum grammar & lain-lain! Memang hancus! hehehe... Kebanyakan doctor yang ada lebih selesa menggunakan bahasa mereka! Itu yang bagusnya mereka ni! Memartabatkan bahasa sendiri walaupun kadang-kala menyukarkan sesetengah orang terutamanya yang seperti kami ini...

Pada mulanya saya agak tertekan dan rasa kurang keyakinan untuk meneruskan niat mengandung & bersalin di sini... Terasa ingin kembali ke tanahair... Lebih selesa walaupun perlu melalui routine check up serta bersalin di hospital kerajaan... Bukan kerana teknologi mereka ini tidak canggih cuma oleh kerana masalah bahasa ini membuatkan saya berasa risau! Ya, kerisauan yang tidak munasabah! hehehe... Tapi Alhamdullillah, selepas melalui beberapa prosedur & layanan stafnya yang mesra, kurang sedikit tahap kerisauan itu! Ada juga antara pegawai perubatannya yang pandai dan fasih berbahasa Inggeris... Lega rasanya :))

Biasanya saya akan merekodkan atau sekurang-kurangnya menulis di kalendar hari pertama period terakhir saya tetapi boleh pulak kali ni saya terlupa! Last October 2012 saya memang agak busy, apatah lagi dengan Iman yang tak seberapa sihat... Jadi, saya terlupa untuk menulis di dalam diari... Oleh sebab itu, EDD saya tidak dapat ditentukan secara tepat tanpa melalui ujian imbasan (scan)...

Awal-awal lagi hubby dah booked doktor perempuan... Untuk rekod nama doktor yang akan bersama saya sepanjang tempoh kehamilan hingga melahirkan adalah: Dra.  OVIEDO SARMIENTO, EDDA NAIR.

 Pengalaman pertama kali check up sememangnya memeranjatkan saya! Kalau dulu saya hanya melakukan check up di Klinik Kesihatan dan biasanya nurse yang ada akan membuat pemeriksaan dipermukaan abdomen atau perut sahaja.... Terutamanya untuk memeriksa tinggi rahim dan kedudukan bayi! Tetapi di sini, first check up dah kena seluk! erkkkk...

Saya pun tak pasti kenapa... Adakah kerana saya terlupa tarikh last period saya atau sememangnya begitu prosedur di sini? huhuhuuu...  

Saya beritahu doktor tersebut, di Malaysia routine check up kita tak kena seluk lagi! Unless dah nak dekat bersalin... Doktor tersebut hanya tersenyum! Dan masa check up kali ke dua yang lepas saya tak kena seluk lagi dah! hehehehe... :D

Cerita diseluk tidak berakhir di situ, selepas bertemu dengan doktor saya diarahkan untuk membuat ujian imbasan (scan)- Ecografia... Teruja sebab nak tengok kedudukan baby & sebagainya! :))

Pegawai perubatan kalini adalah lelaki... Tapi dia sangat profesional dan yang penting fasih berbahasa Inggeris! Barulah terasa selesa & mudah! But... the scan has been performed thru my "V"! Again... errrkkkk... Terseksa rasanya... =='

Nevertheless, the result is awesome! I can see my baby clearly! Subhan'ALLAH :')

Kedua-dua prosedur ni saya ditemani oleh hubby & Iman... Thank you hubby, thank you also for abang Iman for being supportive! :))

Saya harap & berdoa agar segalanya dipermudahkan olehNYA... Ameen...

MERAIKAN TETAMU

Jumaat lepas, owner rumah kami datang melawat! Pertama kali bersua muka dengan tuan rumah sebab mereka tidak tinggal di sini... Mereka sekeluarga tinggal di Maryland, United State... Sepanjang kami tinggal di sini kami hanya berhubung dengannya melalui ejen rumah!

Adat orang Melayu, walau siapa pun tetamu kita mesti raikan walaupun hanya segelas air kosong! :)) Sebenarnya lebih kepada sunnah Rasullullah SAW dalam memuliakan tetamu... :))

Nasib mengandung kali ni saya boleh memasak walaupun saya tak tahan dengan bau bawang putih! Saya memang suka masak campur bawang putih banyak-banyak lagi-lagi bila menggoreng sayur! hehehe... Tapi sejak berbadan dua ni habis bawang putih menjadi makanan tong sampah! Poning & kombang tokak den bau! huhuuu...

Leka berbual tak sempat nak amik gambar tuan rumah sekeluarga, dia datang bersama isteri, ibunya, seorang anak perempuan serta anak lelaki kembar mereka! Sukalah Iman dapat kawan... Semenjak cuti summer ni Iman tak bersosial langsung! Tu yang suka sangat bila kawan datang rumah...

Identical twin! :))
  
Mereka ni ada darah Peru (Spaniard) dan Itali... Tu yang cantik & comel anak-anak dorang... Budak yang pakai baju biru tu ada darah Cina, Minang & Banjar! Comel jugak! hahahaa :D

Saya hanya mampu hidangkan Meggie Goreng & Teh O! Dorang ni memang suka makan-makan! Lagi-lagi makanan yang pelik-pelik... Puji takyah cakaplah, mat salleh ni memang mulut manis :))

Lepas tu hari Ahad, kami menerima tetamu lagi tapi kali ni tetamu yang agak special juga! Datang nun jauh dari Malaya! :))


Dari kanan sebelah hubby, Riyadh dan isterinya Kak Adibah bersama anak mereka Amin :))

Riyadh adalah Peruvian yang sekarang bekerja di Malaysia dan berkahwin dengan orang Malaysia Kak Adibah... Pulang ke Peru untuk berjumpa dengan keluarga Riyadh selepas 5 tahun mendirikan rumah tangga... Nampaknya Mr Riyadh sekarang more to Malaysian than Peruano! :))

Baru 2 minggu berada di sini sudah merindui masakan Malaysia! Saya dan hubby sangat memahami tekak orang Melayu, sebab tu hari tersebut saya buat masakan istimewa buat mereka! Taklah sedap tapi oklah kan ;)) Saya hidangkan Nasi Beriani, Ayam Goreng Berempah, Kurma Telur & Sayur Campur sebagai hidangan... Kalini takde pics makanan sebab nanti saya tengok saya jadi loya! hikhikhik...


Disebelah saya, bro Hadi & Roxana, mereka ni tetamu wajib kami sebab mereka juga pernah tinggal di Malaysia dan saya pernah ceritakan dulu kalau masih ingat bagaimana mereka juga merindui untuk merasai  masakan orang Melayu! Lagipun kami dah anggap mereka seperti saudara sendiri :))

Harapan saya moga kami semua boleh berkumpul lagi seperti ini... Kalau boleh biarlah di Malaysia! :)

Panjang bualan antara saya & kak Adibah, yang bestnya we shared the same sentiment about the country, especially the culture, environment, life style & ect. Maknanya bukan saya seorang yang berperasaan begitu & begini selama ini...

Secara jujurnya saya ingin katakan buat warga Malaysia terutama sekali yang beragama Islam yang masih berpegang kepada agama & percaya akan wujudnya syurga & neraka! If you think of having vacation or holiday here, perhaps its will be one of the best place you can go but to be living here, personally its not a good idea unless you have a good business then... Just my personal view... I'm really sorry about that! 

 Ya, kami tak sabar nak pulang ke tanahair! Kalau boleh, kalau ada rezeki keluar negara lagi lepas ni... No more western country, please... Asia or Middle East will be considered, insya'ALLAH... My lovely hubby please take note! Por favor ;)))

Thank you for reading!

Jenguk-jenguk gambar adik Iman dulu :))


Nampak tak? Kepala, tangan dan kaki dah makin membesar! :') Waktu scan baby berusia 8 minggu 6 hari! Moga anak ummi sihat, terus membesar & selamatt... ameen... :))

EDD: 07/08/2013 (30 Ramadhan 1434H) Sehari sebelum jangkaan Hari Raya Aidilfitri 2013 bersamaan 1 Syawal 1434H. Sehari sebelum Anniversary kami 08/08/2013. Lewat seminggu dari Hari Lahir abang Iman yang ke-4 pada 01/08/2013...

Ya ALLAH, lindungi anak kami ini... Ameen~






42 comments:

Unknown said...

Tahniah akakk..
saya dokan bby akak sihat hingga lah selamat melahirkanya..
akak tolong doakan saya dapat bby jugak yer....
semoga doa kita diperkenankan
amin

Unknown said...

subhanallah teruja tgk baby..hehe..lain ye prosedur mesia dgn sana ek..kene seluk2 tu ngilu plak dgr...teringat masa nk beranak..hohoho..scan die jelas ye kak..canggih mesin2 sana..hehe

iman suka x nk dpt adik baru?..nnt die ade geng la nnt,main2..hehe..pewut dh besar ke kak?..rsnyer mesti x nmpk ag kan..

bestnyer ade tetamu pelbagai negara,pasti banyak yg nk diceritakan ttg mesia dan peru..sonoknyerrr...;)

semoga kak marya diberi kesihatan yg baik sepanjang preggy ni x lupa buat iman dan hubby akak...;)

suri solehah said...

dah nak masuk 3 bln ye,,harap2 lepas trimester pertama ni tak mabuk lagi marya...mmg waktu preggy rasa dah tak mahu lg kan,,mcm sy lah,,mabuk bagai nk rak,,pastu dapat lg2 dpt lagi..hehe..yg cek kena seluk yg tk tahan tu kan,,awal2 lg tu,,,
apa2 hal moga marya..bersabar dan byk berdoa allah permudahkan...jaga diri...

Ibuhani said...

Kalau pregnant yg ni x sama dgn yg dulu, mesti anaknya girllah tu! Insyaallah.......slmt tahun 2013 jugak. Smoga tahun 2013 lebih baik dr tahun sebelumnya. Jaga diri baik2 ye......n jaga makan jugak!

Sidratul Muntaha said...

ade reason jugak kenapa kena seluk
ayu pregnantkan dak ara pun kena seluk
doc pempuan la
ade masa aritu sakit pun scan dari dlm jugak
entah..
doktor kat sini bese2 je kot or nak jimat waktu?!
tak thulah..
apepun..
semoga ko sihat je..
kuat2 selalu
insya Allah

suwara entertainment said...

As salam Marya.

Syukur alhamdulillah marya dikurniakan rezeki utk preggy lagi. due date saya awal sebulan dari marya. semoga marya dan baby inside sentiasa sihat ye. 1st trimester saya mmg agak teruk. sampai terpaksa mc hampir 3 minggu gara2 mabuk, loya dan pening yang agak teruk. huhuhu

atuk said...

Assalamualaikum Marya

Alhamdulillah
Taniah
moga Allah permudahkan segala urusan
dan lahirnya seorang anak yg soleh

bila agaknya saya nak jadi tetamu pd Marya...he he

Kakzakie Purvit said...

Seronok pulak kakak membaca N3 Marya ini. Itulah yg dah rasa duduk di sana baru tahu betapa duduk di negara sendiri yg mudah pergerakan dan menemui makanan halal, dgn dikelilingi saudara sendiri terasa lagi indah.

Moga Marya tabah di sana dah sihat hingga melahirkan baby.

Unknown said...

Alhamdulillah...
Baca dari mula sampai akhir, Marya dah bgtau semua nyer :)

Shila said...

panjang..

tapi smgt nk baca smpai abis..

kak mar..jaga diri elok2 tau..!!

Unknown said...

aduh..siksa bunyinya bila alah dengan makanan ni kan..semoga cepat habis tempoh morning sickness ni.. :D

SURIA AMANDA said...

Holla Marya,

Salam...semoga kandungan sihat dan Marya jaga diri elok2 tau...congrats sekali lagi...

Kakcik Seroja said...

InsyaAllah semuanya akan berkesudahan yang baik2 sahaja. :)

Jahirah said...

salam...ala saya ketinggalan...tahniah preggy adik iman..moga segalanya dipermudahkanNYA...:)

Nai @ TPJ said...

Assalamu'alaikum.. Been thinking of u, how's your morning sickness going on.. Sekali arini dah taw... Ok la siap bleh msk...! Beriyani bagai! Kena seluk tu biasa.. Nak check pintu rahim, buat Pap Smear utk check cervical canser.. Transvaginal Ultrasound sebab pregnancy berikutnya kulit perut daaa tebal, ada lemak.. Nanti awal2 scan tak jelas. Hehehe.. Pjg lebar lak haku...

Kayu Manis said...

salam.

alhamdulillah
macam2 cerita hah..mudah-mudahan sehat sejahtera hendaknya.
tak lama lg bertemanlah si abangnya..

banyak campurannya ye..mesti bijak sicomel berdua tu.

Ratu Hatiku said...

Semoga sht2 selalu ya... Jaga makan tau :D

Tie HT said...

alhamdulillah, moga semuanya selamat maria :)

Unknown said...

Salam Marya..
lamanye menghilang~ rindu sangat nak baca coretan Marya kat sini..
takpe.. amik lah masa untuk biasakan diri dengan keadaan berbadan 2 sekarang.. moga semua dipermudahkan yer..

take cara Marya..

ooohh.. lupa plak nk inform.. hadiaH GA dah selamat sampai ke tangan zura.. thanks sgt2~

maszull said...

assalamualaikum marya....seronoknya nak dpt baby lagi tahniah2 yer...;)

Anonymous said...

hola...
patut la dh lama tak berentry...moga marya sihat2 tau...insyaallah..
hurmmm seronoknya nk dpt baby...moga baby marya pun sihat2 jugak...jgn lupa jaga kesihatan ye...

Puan Kutu said...

serius seriau bila baca first checkup dah kena seluk..sy sgt tak sukakannya.haha..

teruja tgok pic baby.semoga 1st temister cpt berlalu..semoga dipermudahkan semuanya dan semoga marya selamat melahirkan.doa utk sy juga..Ameen..:)

Mama3Q said...

lamanya tunggu maria update...hehe..moga sihat jer lepas ni....oh ya...FM dah sampai..TQ very much..(dah jadi entry pun..heheh)

sal ya said...

alhamdulillah. teringin jgk nak ada bby br. tp bila tiba masanya, eh... betul ke bersedia nih?! hahaha...

CaDLyNN said...

take care kak!

Mamasya said...

Tahniah Marya....moga dipermudahkan sepjg mengandung. loya...alahan....sama dg akk preggykan Syakirah...tengok gambar mkn pun akk pusing....2 bulan gak blog bersawang sbb tak boleh tengok gambar. tp lepas itu....selera naik.

Queenie said...

salam dear....lamanya akak tak kemai,sedar2 dh nak tambah ahli keluarga..Alhamdulillah...tahniah, jaga kesihatan tau...

Marya sama ngan akak, akak tiapkali ngandung mmg musuh ketat ngan bwg putih, bau minyak yg sedang dipanaskan, bau nasi menggelegak...
mmg boleh muntah hijau...

bila baca pengalaman Marya tu, kepala akak pun terasa kembali cenoneng....hihihi..

take care dear...

norhidana said...

biasalah lain bby lain lak alahan nyer kan, takpe kwn2 paham bile dh alahan nih mood mmg kadang2 lain skit... kalu ada masa n masa tu rasa ok blh la dtg jenguk blog dana ek

seronoknyer kalu ada tetamu dtg umah, dpt sediakan makanan biasa2 pun dh rsa seronok kan

jaga kesihatan n bby baik2 ek Marya..

Cikgu Ma said...

moga bertambah sihat...x sabar nak tgk adik iman lahir ^_^

Unknown said...

oho, birthday Iman sama ngan my Hubby..

klinik golf yer Mayra.. hehe moga semuanya dipermudahkan yerk...

Fai Nardir said...

alhamdulillah... a million congrats to you sis..!! kak, fai edd 24 July.. seminggu sebelum raya... semoga baby kita membesar dgn sihat ye kak. dan semoga segalanya dipermudahkan... amin (>___<)

Mat Som Sadona said...

Assalamualaikum dan tahniah Marya dan suami

Semoga kalian terus dapat menjalani kehidupan ini dgn penuh ceria, bahagia, lebih-lebih lagi ahli keluarga akan bertambah, pasti akan lebih meriah nanti.

Syukur kepada Allah atas rezeki dan khabar baik yang tidak ternilai harganya itu.

Mulan said...

first check up dah kena seluk..??? ngeri, ngeri...

take care marya..!!

azieazah said...

Ntah macamana Kak Azie boleh terlewat melihat entri yang best ini.

Terharu baca tentang pengalaman checkup mengandung di negara orang. Berbeza tapi perasaan itu sangat manis, kan?

Semoga segalanya baik-baik sahaja. Semoga anak dan ibu sihat. Melihat tarikh jangkaan seperti tarikh yang sangat cantik lagi indah!

Mak Wardah said...

Tahniah Marya, semuga semua sihat n babypun sihat n selamat. Take care

LiYa HaNiF :: said...

ramainya yg tgh preggy skrng ni .. alaaa tetiba rs cam nk jugak.. tp rezeki tk ada lg .. doakan utk kita yerk nnti..

hamboi best dalam bulan 8 byk tarikh istimewa yer.. pa pe pun liya doakan moga dipermudahkan semuanya yer

Cho Zila said...

tahniah.. tahniah.. mesti sibuk dengan hadirnya dia ... moga dipermudahkan segalanya..

[leily.laily] said...

wahhh.. rezeki 2013..
tahniah kak!!!
sukernyer..
doakan sy mengikut jejak langkah akak gak yer.. hihihii

mama aini said...

assalam dear..maaf baru arini mama dtg melawat marya..mama baru bangun dr down & rindu nak baca entry marya..semuga marya & keluarga dilindungi olh Allah..amin..sian marya alahan mengandung,mujur masih blh memasak lagi kan !!..best kan dpt kunjungan rakan dr malaysia..sekurang2nya terubat rindu marya..
banyak cabaran berada dirantau org ya..mama tahu marya seorg yg kuat ..dan `selamat tahun baru 2013`..dan selamat dpt baby baru..mama tumpang gembira iman nak dpt adik..

Khairul Abdullah said...

Tahniah Pn. Marya! Semoga baby kat dalam tu sentiasa sihat dan semua pekerjaan dipermudahkan olehNya. Aminnn.

Ruse Sulaiman said...

Askm Marya. Singgah utk entri ni kali ke2. Sblm ni ada masalah nak tinggal komen ;) alhamdulillah tahniah. Mesti gembira dan terharu kan? Seram dgr awal2 dah kena seluk. Semoga dipermudahkan segalanya. Take care

Nida n' Hanafi said...

Eh...samalah kita ni, insya Allah cukup bulan 6 nanti...hehehe